Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Anna Baranowska, Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mikołaja Kopernika w Lipnie
Scenariusz lekcji chemii dla klasy VII.
Temat: O przewadze zlewki nad szklanką i łapy nad klamerką - szkło i sprzęt
laboratoryjny.
Cele lekcji:
Uczeń zna:
- zasady bezpiecznej pracy na lekcjach chemii;
- regulamin pracowni chemicznej;
Uczeń potrafi:
- nazwać szkło i sprzęt laboratoryjny;
- nazwać piktogramy;
- wyszukiwać informacje z kart charakterystyki substancji.
Metody dydaktyczne:
- słowna - pogadanka;
- film;
- pokaz.
Środki dydaktyczne:
Szkoło i sprzęt laboratoryjny, regulamin pracowni, karty charakterystyk, plansze
przedstawiające piktogramy, materiały interaktywne, prezentacja multimedialna, film
Przebieg lekcji:
Faza przygotowawcza:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i uświadamia im cele zajęć.
Nauczyciel zapoznaje uczniów kartami charakterystyk substancji, które znajdują się
w pracowni.
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty charakterystyk substancji. Uczniowie znajdują w nich
odpowiedzi na pytania:
- czy dana substancja jest żrąca? łatwopalna?
- jakie są środki pierwszej pomocy?
- jak należy zachowywać się w pracowni chemicznej?
2. Uczniowie podają swoje propozycje, zapisują pomysły na tablicy dotyczące
bezpieczeństwa w czasie pracy na lekcjach chemii.
3. Nauczyciel zapoznaje uczniów z Regulaminem pracowni chemicznej. Każdy z uczniów
otrzymuje swój regulamin i wkleja go do zeszytu oraz podpisuje.
W pracowni uczniowie mogą przebywać
wyłącznie
w obecności nauczyciela.
niebezpiecznych substancji należy zbierać do
pojemników przeznaczonych do tego celu.
Nie można pozostawiać otwartych butelek,
gdyż może to doprowadzić do zamiany
korków i do zanieczyszczenia odczynników.
W sali należy zająć stałe miejsce oraz
Żadnych substancji z pracowni nie wolno
stosować się do poleceń nauczyciela.
wynosić.
Stół laboratoryjny powinien być czysty.
Resztki niezużytych substancji oddajemy
Brudne naczynia należy jak najszybciej
umyć. W celu ochrony należy nosić fartuch i
okulary ochronne.
Wszystkie doświadczenia wykonuje się
zgodnie
z instrukcją i tylko za zgodą nauczyciela.
Na stole powinny znajdować się jedynie te
przybory, które są niezbędne do pracy.
Należy zgłosić każde uszkodzenie sprzętu
lub przyrządu.
Nie wolno wyrzucać do kosza lub zlewu
resztek niezużytych odczynników, rozbitego
szkła laboratoryjnego. Resztki
nauczycielowi.
Po zakończeniu ćwiczeń pozostawiamy
porządek na stanowisku pracy.
Każdy uczeń powinien wiedzieć, gdzie w
pracowni znajdują się: zestaw pierwszej
pomocy i sprzęt gaśniczy.
W razie wypadku należy niezwłocznie
zgłosić się do nauczyciela i podać
okoliczności zajścia.
Każdego ucznia obowiązują:
oszczędność
w używaniu odczynników oraz znajomość
przepisów BHP.
……………………………………….
Nauczyciel włącza film, będący podsumowaniem bezpiecznej pracy na lekcjach chemii:
https://www.youtube.com/watch?v=BRDApYgvDqQ (LAB RULES - Parodia Dua Lipa
"New Rules").
4. Nauczyciel pokazuje uczniom sprzęt i szkło laboratoryjne, jednocześnie omawia ich
zastosowanie.
Przedstawia też uczniom prezentację multimedialną ze zdjęciami pracowni alchemika
https://pl ...