Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji matematyki w klasie VIII z wykorzystaniem tablicy
interaktywnej i matematycznych stron www.
Temat: Zastosowanie twierdzenia Pitagorasa w zadaniach praktycznych.
Prowadzący: Renata Ułamek
Cele zajęć:
Uczeń:
1. zna i stosuje w sytuacjach praktycznych twierdzenie Pitagorasa,
2. wyłącza liczbę przed znak pierwiastka i włącza liczbę pod znak pierwiastka;,
3. oblicza wartości pierwiastków kwadratowych,
4. czyta ze zrozumieniem zadania tekstowe,
5. wykonuje wstępne czynności ułatwiające rozwiązanie zadania, w tym rysunek
pomocniczy ,
6. dostrzega zależności między podanymi informacjami,
7. dzieli rozwiązanie zadania na etapy, stosując własne, poprawne, wygodne dla
niego strategie rozwiązania,
8. korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach,
rombach i trapezach
Cele:
Uczeń
uczeń zna i stosuje Twierdzenie Pitagorasa
uczeń zna nazwy boków trójkąta prostokątnego,
wskazuje przyprostokątne i przeciwprostokątną trójkąta prostokątnego,
stosuje twierdzenie Pitagorasa w zadaniach z treścią,
potrafi wyciągnąć wnioski na podstawie danych,
rozwija swoją spostrzegawczość,
aktywnie pracuje na lekcji
Metody nauczania:
Pogadanka, metoda problemowa, pokaz, ćwiczenia
Środki dydaktyczne: podręcznik „Matematyka”, komputer,
strona matzoo.pl (tw. Pitagorasa, trójkąt prostokątny)
Strona LearningApps – Twierdzenie Pitagorasa Milionerzy
Formy pracy:
Grupowa, indywidualna
PRZEBIEG LEKCJI:
I.
II.
Czynności organizacyjne -Sprawdzenie obecności.
II. Zajęcia właściwe
1.Przypomnienie wiadomości z ostatnich lekcji:
Pytania:
Jakie twierdzenie poznaliście na ostatniej lekcji?
Do jakich trójkątów odnosi się Twierdzenie Pitagorasa?
Jaki trójkąt nazywamy prostokątnym?
Jak nazywamy boki w trójkącie prostokątnym?
Podaj Twierdzenie Pitagorasa?
2. Zapoznanie uczniów z celami lekcji.
3. Zapisanie tematu lekcji.
Otwarcie strony
https://www.matzoo.pl/klasa8/twierdzenie-pitagorasa_71_441
Uczniowie pracując w grupach rozwiązuję zadania utrwalające
obliczanie długości nieznanego boku w trójkącie prostokątnym.
5. Podział klasy na grupy:
I grupa rozwiązuje i przedstawia zadanie:
Czy parasol o długości 71 cm zmieści się na dnie walizki o wymiarach
wewnętrznych 40 cm × 55 cm?
II grupa rozwiązuje i przedstawia zadanie:
Rafał skonstruował latawiec w kształcie deltoidu. Wykorzystał dwie
listewki o długościach 30 cm i 56 cm. Krótszą z nich przymocował w
odległości 20 cm od 3 jednego z końców dłuższej listewki. Na koniec
postanowił wzmocnić brzeg latawca taśmą. Jak długą taśmę musi
przygotować?
III grupa rozwiązuje i przedstawia zadanie :
W trójkącie prostokątnym wysokość opuszczona z wierzchołka kąta
prostego jest równa 12 cm i dzieli przeciwprostokątną na odcinki
długości 9 cm i 16 cm. Oblicz obwód tego trójkąta.
III. Podsumowanie i ocena pracy uczniów
IV. Zadanie i omówienie pracy domowej
Zadanie 1 Drzwi mają szerokość 90 cm i wysokość 2 m. Czy można
przez nie przenieść długą prostokątną płytę sklejki o podanej
szerokości? a) 210 cm b) 220 cm ...