Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Sielatycka
Data publikacji
2022-12-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
11

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Innowacja jest przeznaczona na zajęcia dodatkowe z przedmiotu plastyka. Główne cele, to rozwijanie wyobraźni, kreatywności i wrażliwości poprzez inspiracje wybranymi pozycjami z literatury dziecięcej oraz kształtowanie w uczniach odpowiednich wartości i postaw społeczno-moralnych. Ważne było także to, żeby skłonić uczniów do wewnętrznego otworzenia i wypowiadania na temat własnych obserwacji, doświadczeń, uczuć, nastrojów i stanów emocjonalnych, z którymi zetknęli się w okresie pandemii.
 Pobierz (docx, 42,2 KB)

Podgląd treści

INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„Literaturą malowane”

Zajęcia z twórczości plastycznej z elementami arteterapii

Autor: Aleksandra Sielatycka

Nazwa szkoły: Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu

Autor: mgr Aleksandra Sielatycka - nauczyciel plastyki

Rodzaj innowacji: organizacyjno-metodyczna

Temat: rozwijanie zainteresowań i uzdolnień plastycznych poprzez inspirację tekstami

z zakresu literatury dziecięcej

Przedmiot: plastyka

Data wprowadzenia: wrzesień 2021

Data zakończenia: luty 2022

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 14.12.2016 Prawo oświatowe (Dz. U. 2020 poz. 910)

Zakres innowacji:

Realizacja powyższych zajęć będzie odbywać się od września 2021r. do końca lutego 2022 roku. Uczestniczyć w niej będą chętni uczniowie z kl. VI b, wykazujący zainteresowanie sztukami plastycznymi oraz literaturą.

Zajęcia innowacyjne będą prowadzone co dwa tygodnie, w ramach zajęć rozwijających. Głównym ich celem będzie rozwijanie wyobraźni, kreatywności i wrażliwości poprzez inspiracje wybranymi pozycjami z literatury dziecięcej. Zostaną wprowadzone elementy pracy projektowej, w związku z organizacją wystawy prac plastycznych.

Innowacja „Literaturą malowane” wychodzi naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla drugiego etapu edukacyjnego oraz sprzyja wychowaniu do wartości i kształtowaniu odpowiednich postaw.

Podjęte działania skłonią uczniów do rozmowy o uczuciach oraz wyrażaniu ich na różne sposoby. Będą także rozwijać umiejętność porozumiewania się w języku ojczystym, kształtować postawy społeczne i obywatelskie oraz świadomość i ekspresję kulturalną. Rozwiną umiejętności interpersonalne uczniów, skuteczne komunikowanie się z innymi i wspólne działanie.

Realizowane zadania mają na celu także propagowanie idei czytania, popularyzując jednocześnie mało znane, ale bardzo wartościowe pod względem treści pozycje książkowe. To również wyjście naprzeciw potrzebom poznawczym, twórczym i emocjonalnym dzieci, które w okresie pandemii, nie były wystarczająco zaspokajane. Zajęcia będą miały charakter swobodnej twórczości z elementami arteterapii, w których uczniowie będą mogli formułować swoje wypowiedzi w sposób niewerbalny, wykorzystując różne techniki plastyczne oraz narzędzia wg swoich potrzeb i pomysłów.

Powstałe prace plastyczne zaprezentują na wystawie w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Złocieńcu.

Opis innowacji:

Wstęp

Utwór literacki oddziałuje bardzo mocno na procesy poznawcze i stany emocjonalne. Szczególną rolę u młodego czytelnika pełnią przeżycia, które mają miejsce podczas czytania. Czytanie powoduje większe zainteresowanie otoczeniem, wzbogaca procesy myślowe, rozwija język, pobudza fantazję, wzbogaca słownictwo oraz wyzwala różnego rodzaju ekspresję. Wpływa na kształcenie estetycznej wrażliwości, rozwijanie sfery intelektualnej, moralno- społecznej, wyobraźni i postawy twórczej.

Literatura, jest bardzo ważnym czynnikiem kształtującym osobowość człowieka i ważnym elementem wychowania przez sztukę, a ta nie może ograniczać się jedynie do biernego kontaktu z dziełami sztuki, ale musi pozwalać i otwierać nowe, szerokie możliwości aktywnego uczestnictwa w ich tworzeniu.

Wartościowa, dobrze dobrana literatura jest źródłem ...