Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego
w Złocieńcu
Sprawozdanie z innowacji pedagogicznej
„Literaturą malowane”
Zajęcia z twórczości plastycznej
z elementami arteterapii
Autor: Aleksandra Sielatycka
Złocieniec, czerwiec 2022r.
Innowacja pedagogiczna była realizowana w roku szkolnym 2021/2022. Miała charakter organizacyjno – metodyczny. Prowadziłam ją podczas zajęć rozwijających, które odbywały się w wymiarze dwóch godzin co dwa tygodnie. Uczestniczyli w niej uczniowie z klasy 6b.W pierwszym semestrze pięcioro uczniów, w drugim troje. Początkowo innowacja była zaplanowana na pierwszy semestr, jednakże z powodu zapotrzebowania uczniów na większą ilość czasu do wykonania pracy, a także pojawiające się przerwy w zajęciach, wynikające z nauki zdalnej, program był realizowany do końca maja .
Głównym celem zajęć było rozwijanie wyobraźni, kreatywności i wrażliwości poprzez inspiracje wybranymi pozycjami z literatury dziecięcej oraz kształtowanie w uczniach odpowiednich wartości i postaw społeczno-moralnych. Ważne było także to, żeby skłonić uczniów do wewnętrznego otworzenia i wypowiadania na temat własnych obserwacji, doświadczeń, uczuć, nastrojów i stanów emocjonalnych.
Na zajęciach realizowałam następujące cele szczegółowe:
poznawanie i wyrażanie siebie w formie ekspresji plastycznej
rozwijanie wyobraźni twórczej i zdolności plastycznych
doskonalenie posługiwania się różnymi technikami plastycznymi
kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie
kształtowanie odpowiedzialności za działania własne i zespołowe
rozbudzanie naturalnej wrażliwości na piękno literatury
rozwijanie empatii
rozwijanie samodzielności, wytrwałości,
kształtowanie postaw czytelniczych
popularyzacja wybranych pozycji z literatury dziecięcej
dostarczanie pozytywnych przeżyć
budowanie poczucia własnej wartości i samoakceptacji
kształcenie tolerancji wobec innych osób
rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego
wykorzystanie elementów metody projektu edukacyjnego
kształtowanie świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym społeczności szkolnej i lokalnej
Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i zmotywowało uczniów do intensywniejszej pracy. Uczniowie bardzo cenili sobie ich różnorodność, m.in. dyskusje, metody waloryzacyjne i eksponujące, metody aktywizujące, takie jak: żywe obrazy, psychodrama, metaplan, burza mózgów, śnieżna kula, tworzenie rebusów, fotoekspresja. Niewątpliwie dużo satysfakcji sprawiła im samodzielna organizacja wystawy swoich prac w Miejskiej Bibliotece Publicznej. W tym zadaniu wykorzystałam elementy pracy metodą projektu edukacyjnego.
Tematyka zajęć została całkowicie zrealizowana zgodnie z harmonogramem. Zostały w nich poruszone takie zagadnienia, jak: zrozumieć autyzm, odrzucenie społeczne, walka ze swoimi słabościami, strach przed nieznanym, konstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami, mierzenie się ze stratą. Uczniowie zostali przygotowani do organizacji wystawy prac poprzez opracowanie jej koncepcji, zaplanowanie najważniejszych działań, przydział zadań, opracowanie strategii promocyjnych i praktyczną realizację zaplanowanych działań tj. tworzenie wystawy w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Złocieńcu.
Ewaluację podjętych działań prowadziłam przez cały czas trwania innowacji. Były to: obserwacja uczniów, ich osiągnięć, sukcesów i porażek, obserwacja ...