Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Sielatycka
Data publikacji
2022-12-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
13

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Dokument zawiera sprawozdanie z przeprowadzonej innowacji pedagogicznej z przedmiotu plastyka.
 Pobierz (docx, 24,8 KB)

Podgląd treści

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Janusza Kusocińskiego

w Złocieńcu

Sprawozdanie z innowacji pedagogicznej

„Literaturą malowane”

Zajęcia z twórczości plastycznej

z elementami arteterapii

Autor: Aleksandra Sielatycka

Złocieniec, czerwiec 2022r.

Innowacja pedagogiczna była realizowana w roku szkolnym 2021/2022. Miała charakter organizacyjno – metodyczny. Prowadziłam ją podczas zajęć rozwijających, które odbywały się w wymiarze dwóch godzin co dwa tygodnie. Uczestniczyli w niej uczniowie z klasy 6b.W pierwszym semestrze pięcioro uczniów, w drugim troje. Początkowo innowacja była zaplanowana na pierwszy semestr, jednakże z powodu zapotrzebowania uczniów na większą ilość czasu do wykonania pracy, a także pojawiające się przerwy w zajęciach, wynikające z nauki zdalnej, program był realizowany do końca maja .

Głównym celem zajęć było rozwijanie wyobraźni, kreatywności i wrażliwości poprzez inspiracje wybranymi pozycjami z literatury dziecięcej oraz kształtowanie w uczniach odpowiednich wartości i postaw społeczno-moralnych. Ważne było także to, żeby skłonić uczniów do wewnętrznego otworzenia i wypowiadania na temat własnych obserwacji, doświadczeń, uczuć, nastrojów i stanów emocjonalnych.

Na zajęciach realizowałam następujące cele szczegółowe:

poznawanie i wyrażanie siebie w formie ekspresji plastycznej

rozwijanie wyobraźni twórczej i zdolności plastycznych

doskonalenie posługiwania się różnymi technikami plastycznymi

kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie

kształtowanie odpowiedzialności za działania własne i zespołowe

rozbudzanie naturalnej wrażliwości na piękno literatury

rozwijanie empatii

rozwijanie samodzielności, wytrwałości,

kształtowanie postaw czytelniczych

popularyzacja wybranych pozycji z literatury dziecięcej

dostarczanie pozytywnych przeżyć

budowanie poczucia własnej wartości i samoakceptacji

kształcenie tolerancji wobec innych osób

rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego

wykorzystanie elementów metody projektu edukacyjnego

kształtowanie świadomego uczestniczenia w życiu kulturalnym społeczności szkolnej i lokalnej

Zróżnicowanie metod i form pracy przyczyniło się do uatrakcyjnienia zajęć i zmotywowało uczniów do intensywniejszej pracy. Uczniowie bardzo cenili sobie ich różnorodność, m.in. dyskusje, metody waloryzacyjne i eksponujące, metody aktywizujące, takie jak: żywe obrazy, psychodrama, metaplan, burza mózgów, śnieżna kula, tworzenie rebusów, fotoekspresja. Niewątpliwie dużo satysfakcji sprawiła im samodzielna organizacja wystawy swoich prac w Miejskiej Bibliotece Publicznej. W tym zadaniu wykorzystałam elementy pracy metodą projektu edukacyjnego.

Tematyka zajęć została całkowicie zrealizowana zgodnie z harmonogramem. Zostały w nich poruszone takie zagadnienia, jak: zrozumieć autyzm, odrzucenie społeczne, walka ze swoimi słabościami, strach przed nieznanym, konstruktywne sposoby radzenia sobie z emocjami, mierzenie się ze stratą. Uczniowie zostali przygotowani do organizacji wystawy prac poprzez opracowanie jej koncepcji, zaplanowanie najważniejszych działań, przydział zadań, opracowanie strategii promocyjnych i praktyczną realizację zaplanowanych działań tj. tworzenie wystawy w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Złocieńcu.

Ewaluację podjętych działań prowadziłam przez cały czas trwania innowacji. Były to: obserwacja uczniów, ich osiągnięć, sukcesów i porażek, obserwacja ...