Dodaj publikację
Autor
Aneta Biegańska
Data publikacji
2023-03-01
Średnia ocena
0,00
Pobrań
25

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz dla dzieci 4 i 5-letnich zawiera zabawy o charakterze prospołecznych, kształtujące u dzieci umiejętność wyrażania życzliwości.
 Pobierz (docx, 14,7 KB)

Podgląd treści

Scenariusz zajęć edukacyjnych dla dzieci 4 i 5-letnich „W Krainie Życzliwości”

Temat: „ W Krainie Życzliwości ”- zabawy o charakterze prospołecznym.

CEL OGÓLNY:- kształtowanie umiejętności wyrażania życzliwości poprzez aktywność intelektualną, ruchową i plastyczną

CELE OPERACYJNE:Dziecko: - wysłucha tekstu czytanego przez nauczyciela,- wypowie swoje myśli, skojarzenia związane z pojęciem „życzliwość”,- przeczyta globalnie wyrazy: tak, nie,- rozróżni zachowania pozytywne i negatywne,- udzieli wsparcia i pomocy podczas zabawy,- współdziała w parze,- wykona upominek dla drugiej osoby.

METODY PRACY: słowna, oglądowa, czynna

FORMY PRACY: indywidualna, w parach, z całą grupą

POMOCE DYDAKTYCZNE: tekst opowiadania „ Zaczarowany flet”, karton z sylwetą serca, napisy tak/nie dla każdego dziecka, kartonowe serduszko, papierowe kółka w różnych kolorach, drewniane patyczki, klej, flamastry

PRZEBIEG:

1. Powitanie – przedszkolaki stają w kole i witają się ze sobą:Nauczyciel: Witamy się słowamiDzieci: dzień dobryNauczyciel: Witamy się gestamiDzieci: machająNauczyciel: witamy się mimiką twarzyDzieci: uśmiechają się

2. Słuchanie opowiadania pt. „Zaczarowany flet”. Rozmowa na temat treści opowiadania. Próby nazywania zachowania postaci z opowiadania oraz ocena zachowania – pozytywne czy negatywne.

3. „Serduszko” - ćwiczenie twórcze: dzieci podają skojarzenia do pojęcia „życzliwość”. Nauczyciel zapisuje propozycje na kartonowym sercu. Próbują odpowiedzieć na pytanie: Gdzie mieszka życzliwość?

4. Zabawa „Tak czy nie” – nauczyciel podaje kilka przykładów różnych zachowań, zadaniem dzieci jest dokonanie oceny, czy jest to postępowanie życzliwe, czy nie przy użyciu kartoników z napisami: tak, nie. Młodsze dzieci używają kartoników z wesołą i smutną miną.

5. Zaproszenie do Krainy Życzliwości. Utworzenie przez dzieci łańcucha przyjaźni i symboliczne przekazanie z rąk do rąk serduszka – symbolu przyjaźni, miłości i dobroci.

6. Zabawa ruchowa „Wzajemna pomoc”.Dzieci spacerują parami po sali. Na hasło nauczyciela zatrzymują się, a następnie wykonują polecenia:- jest ślisko, pomóż koledze iść po śliskim chodniku,- pada deszcz, weź kolegę pod parasol,- pomóż koledze znaleźć zaginiony klucz,- kolega jest smutny, pociesz go,- idziemy uśmiechając się do siebie.

Nauczyciel prosi dzieci o udzielenie odpowiedzi: Jak czuliście się pomagając koledze? Jak czuliście się kiedy otrzymaliście pomoc?

7. Praca plastyczna „ Upominek dla przyjaciela”. Wykonanie papierowego kwiatka z kółek. Obdarowanie nim koleżanki, kolegi z grupy. Podziękowanie za wspólną zabawę.