Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Tytuł: Praca z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych
Autorka: Joanna Waś
Abstrakt: Praca dotyczy pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych,
wskazując na różnice między specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a specyficznymi
potrzebami edukacyjnymi. Omówiona są problemy i trudności w uczeniu się, które należy
pokonać w celu wyrównania szans edukacyjnych. Przedstawiono znaczenie diagnostyki,
indywidualizacji i współpracy zespołu specjalistów w celu zapewnienia wsparcia uczniom
z różnymi trudnościami, takimi jak upośledzenie umysłowe, niewidomi, niesłyszący, autyzm,
Zespół Aspergera, niepełnosprawność ruchowa, choroby przewlekłe, ADHD, zaburzenia
komunikacji, niedostosowanie społeczne oraz uczniów wybitnie zdolnych. Szczegółowo
omówiono uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, takimi jak dysleksja,
dysgrafia, dysortografia czy dyskalkulia oraz zaprezentowano propozycje podejścia do takich
uczniów. Na koniec przedstawiono
istotę opracowania
indywidulanego programu
edukacyjno-terapeutycznego dla uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi,
dostosowanego do ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
1. Wprowadzenie
W pracy opisano specjalne potrzeby edukacyjne (SPE) ucznia ze szczególnym
uwzględnieniem specyficznych potrzeb edukacyjne (SfPE) ucznia. Opisano problemy
i trudności w uczeniu się, które należy pokonać w celu wyrównania szans edukacyjnych.
Uczeń z SPE to uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz
uczeń mający trudności w realizacji wymagań programowych. Trudności ucznia wynikają ze
specyfiki jego funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego, zdrowotnego oraz z ograniczeń
środowiskowych. Celem zrozumienia specjalnych i specyficznych potrzeb edukacyjnych
ucznia jest wdrożenie idei wyrównywania szans edukacyjnych wszystkich uczniów.
Podstawą do pracy z uczniem z SPE i SfPE jest gruntowna diagnostyka dziecka
i indywidualizacja w podejściu do dziecka, która bazuje na rozpoznaniu i wykorzystaniu
potencjału dziecka celem pokonania jego deficytów i włączeniu go do grupy rówieśniczej.
2. Specjalne i specyficzne potrzeby edukacyjne ucznia
Czym różnią się SPE od SfPE ucznia. Otóż SPE wynikają z odmienności dziecka
spowodowanej określonymi deficytami lub nadwyżkami, które ujawniają się na różnych
etapach
rozwoju somatycznego, psychicznego
i społecznego. Udzielanie pomocy
podopiecznemu z SPE wymaga dogłębnej diagnozy obejmującej: rozwój, otoczenie, związki
z otoczeniem oraz sformułowanie celów
i programu wsparcia krótko-, średnio-
i długofalowego z uwzględnieniem sytuacji społecznej ucznia, jego zasobów i możliwości
oraz otoczenia.
Natomiast SfPE są związane określonym momentem rozwoju człowieka uwarunkowanym
czynnikami biologicznymi oraz oddziaływaniem otoczenia. W związku z SfPE należy
stworzyć odpowiednie warunki w celu zaspakajania głównych potrzeb na danym etapie
rozwoju, stosować różne formy dydaktycznego dostosowane do tych potrzeb oraz udzielać
form pomocy odpowiednich do trudności w uczeniu się lub trudności społecznych ucznia.
Generalne w dużej grupie uczniów z SPE znajduje się grupa uczniów ze specyficznymi
potrzebami edukacyjnymi.
Rys. 1 Specjalne i specyficzne potrzeby edukacyjne ucznia
3. Pomoc psychologiczno-prawna
Dyrektor szkoły ...