Dodaj publikację
Autor
Ewelina Kwiatkowska
Data publikacji
2023-05-14
Średnia ocena
0,00
Pobrań
10

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Tłuszcze.
 Pobierz (docx, 13,8 KB)

Podgląd treści

Konspekt lekcji w klasie VIII szkoły podstawowej

Temat: Tuszcze

Cele lekcji:

Co to są za związki chemiczne?

W jakiej reakcji powstają?

Podział tłuszczów.

Właściwości tłuszczów.

Uczeń:

Klasyfikuje tłuszcze pod względem pochodzenia, stanu skupienia i charaketeru chemicznego.

Opisuje właściwości tłuszczów.

Potrafi zaprojektować doświadczenie pozwalające odróżnić tłuszcze nasycone od nienasyconych.

Wyjaśnia w jakiej reakcji powstają tłuszcze.

Metody:

Doświadczenia laboratoryjne

Pokaz

Pogadanka

Środki sysaktyczne:

Probówki

Korki gumowe

Olej roślinny, smalec, woda bromowa, woda, benzyna

Przebieg lekcji:

Nauczyciel prosi, aby któryś z uczniów wyjaśnił czym są estry poznane na wcześniejszej lekcji.

Nauczyciel wyjaśnia, że tłuszcze to też estry, tyle tylko, że powstają w reakcji estryfikacji glicerolu i wyższych kwasów karboksylowych. Zapisanie tematu lekcji na tablicy.

Zapisanie definicji tłuszczów.

Nauczyciel wyświetla wzór ogólny,ogólną reakcję otrzymywania tłuszczów oraz przykadowe wzory tłuczczów i ich nazwy.

Prowadzący prosi, aby uczniowie powiedzieli, jak dzielimy tłuszcze ze względu na stan skupienia i pochodzenie.

Zapisanie podziałów tłuszczów na tablicy i podanie przykładów.

Nauczyciel wyjaśnia, że tłuszcze klasyfikujemy także ze względu na to czy są to związki nasycone czy nienasycone. Przeprowadza doświadczenie wykorzystując smalec, olej roślinny i wodę bromową.

Opis doświadczenia:

Do dwóch porbówek nalewamy wodę bromową. Do jednej dodajemy smalec, a do drugiej olej roślinny. Obie probówki wstrząsamy. Obserwujemy zachodzące zmiany.

Ucziowie rysują schematyczny rysunek doświadczenia. Razem z nauczycielem zapisują obserwacje i formułują wniosek.

Nauczyciel prosi uczniów, aby powiedzieli z własnego doświadczenia, czy tłuszcze rozpuszczają się w wodzie. Przeprowadza doświadczenie, wykorzystując olej roślinny oraz wodę i benzynę.

Opis doświadczenia:

Do jednej probówki wlewamy wodę, a do drugiej benzynę. Do każdej wlewamy olej roślinny. Obie probówki wstrząsamy. Obserwujemy zachodzące zmiany.

Ucziowie rysują schematyczny rysunek doświadczenia. Razem z nauczycielem zapisują obserwacje i formułują wniosek.

Nauczyciel tłumaczy jak mozna rozróżnić tłuszcz oda oleju napędowego.

Na zakończenie i podsumowanie lekcji nauczyciel zadaje pytania dotyczące lekcji.