Dodaj publikację
Autor
Anna Grabowska
Data publikacji
2023-05-15
Średnia ocena
0,00
Pobrań
4

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Artykuł dotyczy zainteresowań muzycznych młodzieży w kontekście nauczania muzyki w szkołach ponadpodstawowych.
 Pobierz (docx, 14,2 KB)

Podgląd treści

Zainteresowania muzyczne współczesnej młodzieży a nauczanie muzyki

w szkołach ponadpodstawowych

Muzyka jako jeden z przedmiotów do wyboru (obok filozofii i plastyki) pojawił się

w podstawie programowej po reformie edukacji w 2017r.

Po kilkuletniej już praktyce wnioskuję, że nauczanie tego przedmiotu napotkało na wiele trudności. Związane są one przede wszystkim z różnym poziomem nauczania w szkołach podstawowych. Ponadto muzyka w szkole podstawowej zakończyła się w klasie siódmej

i rok przerwy w nauczaniu przedmiotu sprawia, że zdobyta wiedza wymaga powtórzenia

i weryfikacji.

Zasięgnąwszy rady metodyków nauczania muzyki, postanowiłam na zajęciach nawiązywać do zainteresowań muzycznych młodzieży, a potem konsekwentnie przechodzić do poznawania muzyki klasycznej.

Współczesna młodzież interesuje się w głównej mierze muzyką popularną, wskazują na to również badania Narodowego Centrum Kultury1, jak też moje obserwacje.

Ulubionymi gatunkami słuchanymi przez młodzie są wszelkie odmiany popu- pop rock, pop rap, k-pop oraz gatunki, w których dużą wagę przywiązuje się do słów: rap, hip-pop. Rzadziej młodzież w mojej szkole słucha muzyki rockowej.

Współcześnie integralna i ceniona przez młodzież część kapitału kulturowego jest związana z kulturą popularną, która zastępuje też szkołę w jej roli bardzo ważnego „pasa transmisyjnego” wartości (to właśnie kultura popularna tworzy „naturalny”, „zdroworozsądkowy” świat młodzieży). Jednakże nawet współcześnie, w dobie nieograniczonych możliwości dostępu do kultury popularnej, jakich zdaje się dostarczać Internet, można zauważyć występowanie w tej sferze nierówności społecznych, choć w mniejszym niż kiedyś zakresie 2.

Twierdzenie, że istnieją nierówności społeczne i uwidaczniają się w percepcji muzyki jest

prawdziwe. Młodzież z domów inteligenckich dzieli się zainteresowaniami chętniej i są one bardzo zróżnicowane i oryginalne. Swoje upodobania przedstawiają uczniowie w formie prezentacji multimedialnych i pojawiają się w nich takie gatunki jak rock alternatywny, muzyka klasyczna, piosenka historyczna z Jackiem Kaczmarskim na czele.

W nauczaniu muzyki warto uwzględniać upodobania młodzieży, wybierać ze słuchanej muzyki to, co jest wartościowe. W gatunkach takich jak rap i hip-pop zwracać uwagę na słowo, interpretować teksty, które są wyrazicielami uczuć i pragnień współczesnej młodzieży.

Okazanie zainteresowania sprzyja też wytworzeniu sprzyjającej atmosfery zajęć, budowaniu klimatu zaufania co w pracy ze współczesną młodzieżą jest równie ważne jak zagadnienia metodyki pracy.

Anna Grabowska

Nauczyciel muzyki

w Liceum Ogólnokształcącym

im. Króla Jana III Sobieskiego

w Legionowie

1 https://www.nck.pl/badania/aktualnosci/muzyczne-wybory-polskiej-mlodziezy

2 Z. Melosik, Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności,

Kraków 2013, s. 36.