Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowanie: Ewa Pawlak
Metryczka programu nauczania:
Maria Lorek, Beata Pietrzyk, Magdalena Szpyrko – Antkiewicz, Dorota Koszutska, Rok Polski. Program dla dzieci 5 – 9 lat uczących się za granicą.
na I etap edukacyjny – edukacja wczesnoszkolna
Polskie Szkoły za Granicą
Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą
Opis grupy:
- Program jest przeznaczony dla dzieci mających różne kompetencje językowe (poziom A, B, C) w trzech grupach wiekowych – 5-6 lat, które nie znają liter, 6- 7(które poznają litery) i 8-9 (które kontynuują naukę w polskiej szkole).
Autor: Ewa Pawlak
Klasa II
Czas realizacji : listopad, 3 godziny
TEMAT: Jesienna pogoda w poezji i muzyce dla dzieci. Obserwowanie jesiennych zjawisk pogodowych, zabawy plastyczne oraz muzyczno – ruchowe inspirowane utworem poetyckim J. Kulmowej pt. „Kiedy pada” oraz piosenką dla dzieci „Zła pogoda”.
Holistyczny cel ogólny:
Wsparcie całościowego rozwoju dziecka przez udział w zabawach czytelniczych, muzycznych, ruchowych i plastycznych.
Wymagania ogólne:
Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym, społecznym, etycznym, fizycznym i estetycznym.
Zadaniem szkoły jest wykształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim oraz ukształtowanie systemu wiadomości i umiejętności potrzebnych dziecku do poznawania i rozumienia świata, radzenia sobie w codziennych sytuacjach oraz do kontynuowania nauki w klasach IV – VIII szkoły podstawowej.
Wymagania szczegółowe:
I. Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji.
Słuchanie:
- rozumie teksty literackie (zwłaszcza pisane współczesną polszczyzną) i inne teksty kultury.
Czytanie:
- czyta na głos, poprawnie i wyraziście krótki, prosty tekst;
- rozumie utwory literackie i inne teksty kultury.
II. Tworzenie wypowiedzi:
Mówienie:
- wypowiada się płynnie;
- uczestniczy w rozmowie i prostej dyskusji.
III. Wiedza o Polsce:
- zna na pamięć kilka wybranych polskich wierszy, piosenek i przysłów;
Kręgi tematyczne:
Środowisko naturalne – pogoda, pory roku.
Życie codzienne – kalendarz (miesiące, dni tygodnia), ubranie (części garderoby).
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA – doświadczenia uczniów w obszarach rozwojowych.
W rozwoju fizycznym
Dzieci: poruszają się rytmicznie w przestrzeni przy muzyce, za pomocą ruchu i gestów poprawnie odtwarzają tempo i charakter muzyki, śpiewają piosenkę, wyklaskują rytm, tańczą, naśladują gesty, malują, rysują ukośne kreski na tacy z kaszą manną, wzmacniają koordynację wzrokowo – słuchowo - ruchową i percepcję dotykową.
W rozwoju społecznym
Dzieci: witają się, uczą się dobrych relacji z rówieśnikami, współpracują w grupie przestrzegając przyjęte reguły i zasady, szanują wytwory wspólnej pracy i pracy innych, potrafią się dzielić wspólną przestrzenią przestrzegając zasad bezpieczeństwa, są otwarte na pomysły swoje i innych członków grupy czy klasy.
W rozwoju emocjonalnym
Dzieci: odczuwają radość, zaciekawienie, zdziwienie ...