Dodaj publikację
Autor
Ewa Krzymińska
Data publikacji
2023-05-29
Średnia ocena
0,00
Pobrań
12

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Wspieranie całościowego rozwoju dziecka w toku działań aktywnych o tematyce ekologicznej. Konspekt zajęcia dla dzieci 3,4 letnich.
 Pobierz (docx, 18,5 KB)

Podgląd treści

KONSPEKT ZAJĘCIA

dla dzieci 3-4 letnich

20.04.2023r.

Autor: Ewa Krzymińska

TEMAT: PAMIĘTAJCIE DZIECI W LESIE SIĘ NIE ŚMIECI!

CEL GŁÓWNY: Wspieranie całościowego rozwoju dziecka w toku działań aktywnych o tematyce ekologicznej.

CELE SZCZEGÓŁOWE:

W obszarze fizycznym dziecko:

- aktywnie włącza się do zabawy taneczno – ruchowej,

- swobodnie pląsa, naśladuje,

- reaguje na umówione sygnały,

- manipuluje, przykleja

W obszarze emocjonalnym dziecko:

- kształtuje emocjonalny stosunek do przyrody,

- wyraża radość i zadowolenie z uczestnictwa w zabawach,

- odczuwa zaciekawienie,

- wycisza się, koncentruje,

- osiąga sukces

W obszarze społecznym dziecko:

- pokonuje trudności podczas wykonywania zadań,

- dzieli przestrzeń z rówieśnikami,

- stara się respektować zasady postępowania w grupie

W obszarze poznawczym dziecko:

- reaguje na polecenia nauczyciela,

- słucha w skupieniu opowiadania,

- odpowiada prostymi zdaniami na pytania nauczyciela,

- zna podstawowe zasady szanowania przyrody (nie śmiecić),

- rozumie potrzebę i orientuje się na czym polega segregacja śmieci,

- odczytuje symbole – piktogramy,

- dokonuje wyboru podczas wykonywania działań,

- przelicza kosze w zakresie do 4,

- rozpoznaje i nazywa kolory – żółty, niebieski, biały, brązowy

Metody:

- el. metody M. Montessori - lekcji ciszy i milczenia; opowiadanie nauczyciela

- el. burzy mózgów,

- rozwiązywania problemów decyzyjnych,

- twórczego, kreatywnego myślenia i działania,

- el. pedagogiki zabawy (ekspresja muzyczno – ruchowa)

Formy:

- indywidualna,

- z całą grupą

Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD z utworami, tablica multimedialna – krótki film i zdjęcia o tematyce ekologicznej, kolorowe szarfy, opowiadanie, ilustracje, zielony materiał, sylwety koszy na śmieci, duży kosz, różnorodne śmieci: plastikowe butelki, papierki, słoiki…, piktogramy, miotełki, papierowe czapki dla każdego dziecka, kleje, materiały do ozdoby czapki leśnego duszka.

PLANOWANE SYTUACJE EDUKACYJNE:

Nawiązanie do tematu poprzez wysłuchanie opowiadania pt: „Smutny las”.

Nauczyciel opowiada

Drogie Dzieci! Wczoraj byłam w lesie i byłam bardzo smutna. Zamiast słuchać śpiewu ptaków, szumu wiosennego wiatru, podziwiać przyrodę, zielone listka na krzewach, natknęłam się na plastikowe butelki, szkło, papierki, a na dodatek połamane gałęzie. Chyba były tam dzieci bo w oddali było słychać hałas głośnej gromady. Z daleka widziałam uciekającego zajączka i przestraszone sarenki.

Rozmawiamy – dociekamy – POGADANKA.

Nauczyciel stawia pytania:

Czy chcielibyście przebywać w lesie zaśmieconym?

Jak powinien wyglądać las? Dlaczego?

Co możemy zrobić z tym problemem?

Czy macie jakiś pomysł?

Piosenka pt: „Duszki Leśne” + pląs.

Nauczyciel mówi:

Powiedzieliście, że las należy posprzątać i słusznie. Mam dla Was propozycje. Za moment zamienicie się w Leśne Duszki i tak jak w piosence weźmiecie wcześniej przygotowane miotełki i zaczniecie sprzątać las.

Następnie nauczyciel mówi:

Świetnie sobie poradziliście! Śmieci w lesie jest już znacznie mniej. Pozbierajmy resztę i zabierzmy je do przedszkola bo w przedszkolu i na przedszkolnym placu zabaw są ...