Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘCIA
dla dzieci 3-4 letnich
20.04.2023r.
Autor: Ewa Krzymińska
TEMAT: PAMIĘTAJCIE DZIECI W LESIE SIĘ NIE ŚMIECI!
CEL GŁÓWNY: Wspieranie całościowego rozwoju dziecka w toku działań aktywnych o tematyce ekologicznej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
W obszarze fizycznym dziecko:
- aktywnie włącza się do zabawy taneczno – ruchowej,
- swobodnie pląsa, naśladuje,
- reaguje na umówione sygnały,
- manipuluje, przykleja
W obszarze emocjonalnym dziecko:
- kształtuje emocjonalny stosunek do przyrody,
- wyraża radość i zadowolenie z uczestnictwa w zabawach,
- odczuwa zaciekawienie,
- wycisza się, koncentruje,
- osiąga sukces
W obszarze społecznym dziecko:
- pokonuje trudności podczas wykonywania zadań,
- dzieli przestrzeń z rówieśnikami,
- stara się respektować zasady postępowania w grupie
W obszarze poznawczym dziecko:
- reaguje na polecenia nauczyciela,
- słucha w skupieniu opowiadania,
- odpowiada prostymi zdaniami na pytania nauczyciela,
- zna podstawowe zasady szanowania przyrody (nie śmiecić),
- rozumie potrzebę i orientuje się na czym polega segregacja śmieci,
- odczytuje symbole – piktogramy,
- dokonuje wyboru podczas wykonywania działań,
- przelicza kosze w zakresie do 4,
- rozpoznaje i nazywa kolory – żółty, niebieski, biały, brązowy
Metody:
- el. metody M. Montessori - lekcji ciszy i milczenia; opowiadanie nauczyciela
- el. burzy mózgów,
- rozwiązywania problemów decyzyjnych,
- twórczego, kreatywnego myślenia i działania,
- el. pedagogiki zabawy (ekspresja muzyczno – ruchowa)
Formy:
- indywidualna,
- z całą grupą
Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD z utworami, tablica multimedialna – krótki film i zdjęcia o tematyce ekologicznej, kolorowe szarfy, opowiadanie, ilustracje, zielony materiał, sylwety koszy na śmieci, duży kosz, różnorodne śmieci: plastikowe butelki, papierki, słoiki…, piktogramy, miotełki, papierowe czapki dla każdego dziecka, kleje, materiały do ozdoby czapki leśnego duszka.
PLANOWANE SYTUACJE EDUKACYJNE:
Nawiązanie do tematu poprzez wysłuchanie opowiadania pt: „Smutny las”.
Nauczyciel opowiada
Drogie Dzieci! Wczoraj byłam w lesie i byłam bardzo smutna. Zamiast słuchać śpiewu ptaków, szumu wiosennego wiatru, podziwiać przyrodę, zielone listka na krzewach, natknęłam się na plastikowe butelki, szkło, papierki, a na dodatek połamane gałęzie. Chyba były tam dzieci bo w oddali było słychać hałas głośnej gromady. Z daleka widziałam uciekającego zajączka i przestraszone sarenki.
Rozmawiamy – dociekamy – POGADANKA.
Nauczyciel stawia pytania:
Czy chcielibyście przebywać w lesie zaśmieconym?
Jak powinien wyglądać las? Dlaczego?
Co możemy zrobić z tym problemem?
Czy macie jakiś pomysł?
Piosenka pt: „Duszki Leśne” + pląs.
Nauczyciel mówi:
Powiedzieliście, że las należy posprzątać i słusznie. Mam dla Was propozycje. Za moment zamienicie się w Leśne Duszki i tak jak w piosence weźmiecie wcześniej przygotowane miotełki i zaczniecie sprzątać las.
Następnie nauczyciel mówi:
Świetnie sobie poradziliście! Śmieci w lesie jest już znacznie mniej. Pozbierajmy resztę i zabierzmy je do przedszkola bo w przedszkolu i na przedszkolnym placu zabaw są ...