Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć koleżeńskich
TEMAT: „Dzień Ziemi”
GRUPA: dzieci 6-letnie
DATA: 22.04.2023 r.
CELE OGÓLNE:
• zrozumienie konieczności dbania o Ziemię;
CELE OPERACYJNE: ( DZIECKO)
• w skupieniu słucha listu do Ziemi;
Opisuje planetę Ziemię;
Wie, co to jest Układ Słoneczny;
Podaje przykłady niekorzystnego wpływu gospodarki człowieka na Ziemię;
Zna pojęcie ekologia;
Podaje przykłady zachowań ekologicznych;
Czyta globalnie;
Dopasowuje ilustracje odpadku do ilustracji odpowiedniego kosza;
Zna pojęcie segregacja;
Zgodnie pracuje w grupie.
METODY:
Stawianie zadań do wykonania
Pokaz
Objaśnienia
FORMY:
• indywidualna
• zbiorowa
• zespołowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tekst listu do Ziemi, globus, model Układu Słonecznego, ilustracje zaśmieconej Ziemi, piosenka pt. „Zielony dom”, kulki zużytego papieru, kosz do papieru, napisy do czytania globalnego: papier, plastik i metal, szkło, bio, zmieszane, ilustracje koszy do segregacji, ilustracje odpadków pasujących do koszy, karty pracy, lizaki zielone i czerwone oraz białe z literą P i F, odznaka przyjaciela Ziemi
1. Przywitanie się z dziećmi piosenką „Wszyscy są, witam was!”
Wszyscy są, witam Was, zaczynamy - już czas!
Jestem ja, jesteś Ty. Raz, dwa, trzy!
2. Zapoznanie z tematem zajęć za pomocą odczytania listu od Ziemi. Krótka rozmowa na temat treści listu.
„Drogie Dzieci,
piszę do Was bardzo zmartwiona. Jestem bardzo brudna, zanieczyszczona i zaśmiecona. Chciałabym, abyście mi pomogły. Gdy rozwiążecie kilka zadań, będę pewna, że potraficie o mnie zadbać i szanować. Dzięki Waszej pomocy będę znowu czysta, zadbana i piękna!
Wasza Ziemia”
Pytania: Jak myślicie, kto napisał list?
Jak myślicie, dlaczego akurat dzisiaj? (Dzień Ziemi)
3. Co to jest Ziemia?- dzieci podają własne odpowiedzi. Następnie n-l podaje definicję i pokazuje globus i model Układu Słonecznego.
Ziemia to trzecia, licząc od Słońca, planeta w Układzie Słonecznym, która w większości składa się z wody, stąd często nazywana jest “niebieską planetą”. To jedyne miejsce, w którym występuje życie. Na Ziemi żyją ludzie, zwierzęta i rośliny.
4. W jakim nastroju była Ziemia w liście? Dlaczego Ziemia jest zmartwiona?- dzieci podają przykłady niekorzystnego wpływu gospodarki człowieka na Ziemię. N-l rozwija wypowiedzi dzieci i pokazuje ilustracje zaśmieconej Ziemi.
5. „Jak zadbać o Ziemię?”- dzieci podają przykłady zachowań ekologicznych.
N-l zachęca dzieci do wypowiedzi stwierdzeniem, że wielkie zmiany zaczynają się od nas samych. Prosi dzieci, aby zastanowiły się, co one mogą zrobić, aby zadbać o Ziemię?
Ekologia- dbanie o środowisko, czyli o Ziemię.
6. Zabawa ruchowa do piosenki pt. „Zielony dom”- dzieci poruszają się w rytm muzyki, a na przerwę w muzyce, podnoszą kulki zużytego papieru i wrzucają do kosza na papiery.
7. Segregacja odpadów- dzieci odczytują ...