Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Adam Kaj
„45 minut dobrej lekcji”
arkusz obserwacji zajęć
Imię i nazwisko nauczyciela:
Adam Kaj
Data:
20.01.2023 r
Klasa:
8 kl.
Przedmiot:
Edukacja dla bezpieczeństwa
Cele obserwacji:
- podniesienie efektów kształcenia
- wymiana doświadczeń „jak dobrze wykorzystać 45 min lekcji”
Założenia organizacyjne zajęć dydaktycznych
Temat zajęć:
Podstawowe wiadomości z zakresu pierwszej pomocy.
Cele dydaktyczno – wychowawcze
- określa prawny i moralny obowiązek niesienia pomocy poszkodowanym.
- wyjaśnia rolę układów: krążenia, nerwowego, oddechowego w utrzymaniu podstawowych funkcji życiowych
- opisuje przyczyny i okoliczności prowadzące do szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub zagrożenia życia
- wyjaśnia pojęcie „ stan nagłego zagrożenia zdrowotnego”
- wyjaśnia znaczenie czasu podczas udzielania pierwszej pomocy
Metody nauczania/techniki:
- pytania i odpowiedzi
- wykład
- praca z podręcznikiem
- praca z TIK
Formy pracy:
- praca zbiorowa
- praca grupowa
-
Pomoce dydaktyczne:
- tablica multimedialna
- podręcznik
- karty pracy.
Organizacja przestrzeni w klasie:
Lekcja przeprowadzana z wykorzystaniem całej klasy : podział na grupy
Efektywne planowanie
Temat lekcji zgodny z podstawą programową:
III. Podstawy pierwszej pomocy.
Rozumie znaczenie podejmowania działań z zakresu udzielania pierwszej pomocy przez świadka zdarzenia oraz przedstawia jego rolę.
3.Podaje przykłady zagrożeń w środowisku domowym, ulicznym, wodnym, w przestrzeniach podziemnych, w lasach.
5. Potrafi rozpoznać osobę w stanie zagrożenia życia
a) wyjaśnia pojęcie stanu zagrożenia życia
b) wskazuje przyczyny i okoliczności prowadzące do szybkiego pogorszenia się zstanu zdrowia lub zagrożenia życia
c) wyjaśnia rolę układu krążenia, oddechowego i nerwowego w utrzymywaniu podstawowych funkcji życiowych
Umiejętności kluczowe opisane w podstawie programowej realizowane na lekcji:
- umiejętność komunikowania się w języku ojczystym - porozumiewanie się zrozumiałym językiem
- myślenie matematyczne- przeliczanie czasu niezbędnego do udzielenia skutecznej pomocy
- myślenie naukowe - poznanie zasad funkcjonowania poszczególnych układów naszego organizmu
- kompetencje informatyczne - rozwiązywanie quizu za pomocą tabletu bądź tablicy multimedialnej
- kompetencje społeczne i obywatelskie - rozumienie akceptowalnych wzorców zachowań poprzez obowiązek udzielenia pomocy osobom poszkodowanym.
Informowanie uczniów o celach lekcji, sprawdzanie ich zrozumienia oraz przedstawianie sposobów realizacji do wyboru uczniów:
- podczas części wstępnej lekcji oraz w podsumowaniu na zakończeniu w postaci quizu w kahoot
Ocenianie uczniów zgodne z podanymi kryteriami NaCoBeZu( wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia, odnotowanie tego, co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia, wskazówki, w jaki sposób uczeń powinien poprawić tę konkretną pracę, wskazówki, w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.
- ocena dla pierwszej piątki w quizie
Wykorzystanie 45 minut lekcji:
Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności, temat lekcji, cele ogólne lekcji - 5 min
Część wstępna: - 10 min
Nauczyciel metodą pytań i odpowiedzi definiuje wraz z uczniami, czym jest pierwsza pomoc, na czym powinna polegać i jakich ...