Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Rola szkoły w przeciwdziałaniuagresji występującejwśród młodzieży ze szkół ponadpodstawowych na podstawie opinii młodzieży i wychowawców Centrum Kształcenia Zawodowego nr 1 w Warszawie
Rok 2023
Spis treści
Wstęp 4
Rozdział 1 6
Zjawisko agresji wśród młodzieży szkolnej 6
1.1. Pojęcie i rodzaje agresji 9
1.2. Charakterystyka rozwoju społecznego młodzieży 11
1.3. Charakterystyka rozwoju emocjonalnego młodzieży 13
1.4. Zachowania agresywne występujące wśród młodzieży 16
1.5. Uwarunkowania zachowań agresywnych wśród młodzieży 18
Rozdział 2 21
Działania podejmowane w szkole w zapobieganiu agresji i ich skuteczność 21
2.1. Rola pedagogów i rodziców w zapobieganiu agresji wśród młodzieży 24
2.2. Formy i metody profilaktyki agresji wśród młodzieży 27
2.3. Formy pomocy udzielanej na terenie szkoły sprawcom i ofiarom agresji 29
2.4. Przegląd badań dotyczących przemocy i agresji wśród młodzieży 31
Rozdział 3 34
Metodologia badań własnych 34
3.1. Cel i przedmiot badań 35
3.2. Problemy badawcze 36
3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 38
3.4. Charakterystyka terenu badań i dobór próby badawczej 42
Rozdział 4 46
Analiza materiału badawczego 46
4.1. Ogólna charakterystyka badanej grupy 46
4.2. Rodzaje agresji i jej występowanie wśród uczniów szkół ponadpodstawowych 47
4.3. Rola pedagoga szkolnego w przeciwdziałaniu przemocy wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych 56
4.4. Rola wychowawcy w przeciwdziałaniu przemocy wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych 64
4.5. Metody i formy stosowane w szkole w celu przeciwdziałania przemocy wśród uczniów szkół ponadpodstawowych i ich skuteczność 75
4.6. Wnioski końcowe 85
Podsumowanie 88
Bibliografia 93
Spis tabel 98
Załącznik 1 100
Kwestionariusz ankiety dla uczniów na temat roli szkoły w przeciwdziałaniu agresji wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych 100
Załącznik 2 107
Kwestionariusz ankiety dla wychowawców na temat roli szkoły w przeciwdziałaniu agresji wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych 107
Wstęp
W niniejszej pracy podjęto temat roli szkoły w przeciwdziałaniu zachowaniom agresywnym wśród uczniów szkół ponadpodstawowych w wielu aspektach i pod kątem różnych czynników, jakie mogą być w tek kwestii istotne. Ze względu na funkcję wychowawczą, czas spędzany w niej przez uczniów oraz interakcje społeczne i sytuacje, w których uczestniczy młodzież, placówki oświatowe mogą przyczyniać się do kształtowania zachowań, kreowania wzorców osobowych czy modelowania zachowań właściwych. w obliczu krytyki współczesnej rzeczywistości z uwagi na liczne konflikty, rywalizację, mnogość dążeń, kryzys wartości etycznych i moralnych, wielu autorów zajmujących się tematem przemocy wśród młodzieży wskazuje na trudności młodych ludzi w odnalezieniu własnej tożsamości, co może przejawiać się w zachowaniach agresywnych ...