Dodaj publikację
Autor
Sylwester Nowak
Data publikacji
2024-05-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
8

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca oparta na własnych doświadczeniach w pracy z młodzieżą.
 Pobierz (docx, 228,5 KB)

Podgląd treści

Rola szkoły w przeciwdziałaniuagresji występującejwśród młodzieży ze szkół ponadpodstawowych na podstawie opinii młodzieży i wychowawców Centrum Kształcenia Zawodowego nr 1 w Warszawie

Rok 2023

Spis treści

Wstęp 4

Rozdział 1 6

Zjawisko agresji wśród młodzieży szkolnej 6

1.1. Pojęcie i rodzaje agresji 9

1.2. Charakterystyka rozwoju społecznego młodzieży 11

1.3. Charakterystyka rozwoju emocjonalnego młodzieży 13

1.4. Zachowania agresywne występujące wśród młodzieży 16

1.5. Uwarunkowania zachowań agresywnych wśród młodzieży 18

Rozdział 2 21

Działania podejmowane w szkole w zapobieganiu agresji i ich skuteczność 21

2.1. Rola pedagogów i rodziców w zapobieganiu agresji wśród młodzieży 24

2.2. Formy i metody profilaktyki agresji wśród młodzieży 27

2.3. Formy pomocy udzielanej na terenie szkoły sprawcom i ofiarom agresji 29

2.4. Przegląd badań dotyczących przemocy i agresji wśród młodzieży 31

Rozdział 3 34

Metodologia badań własnych 34

3.1. Cel i przedmiot badań 35

3.2. Problemy badawcze 36

3.3. Metody, techniki i narzędzia badawcze 38

3.4. Charakterystyka terenu badań i dobór próby badawczej 42

Rozdział 4 46

Analiza materiału badawczego 46

4.1. Ogólna charakterystyka badanej grupy 46

4.2. Rodzaje agresji i jej występowanie wśród uczniów szkół ponadpodstawowych 47

4.3. Rola pedagoga szkolnego w przeciwdziałaniu przemocy wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych 56

4.4. Rola wychowawcy w przeciwdziałaniu przemocy wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych 64

4.5. Metody i formy stosowane w szkole w celu przeciwdziałania przemocy wśród uczniów szkół ponadpodstawowych i ich skuteczność 75

4.6. Wnioski końcowe 85

Podsumowanie 88

Bibliografia 93

Spis tabel 98

Załącznik 1 100

Kwestionariusz ankiety dla uczniów na temat roli szkoły w przeciwdziałaniu agresji wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych 100

Załącznik 2 107

Kwestionariusz ankiety dla wychowawców na temat roli szkoły w przeciwdziałaniu agresji wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych 107

Wstęp

W niniejszej pracy podjęto temat roli szkoły w przeciwdziałaniu zachowaniom agresywnym wśród uczniów szkół ponadpodstawowych w wielu aspektach i pod kątem różnych czynników, jakie mogą być w tek kwestii istotne. Ze względu na funkcję wychowawczą, czas spędzany w niej przez uczniów oraz interakcje społeczne i sytuacje, w których uczestniczy młodzież, placówki oświatowe mogą przyczyniać się do kształtowania zachowań, kreowania wzorców osobowych czy modelowania zachowań właściwych. w obliczu krytyki współczesnej rzeczywistości z uwagi na liczne konflikty, rywalizację, mnogość dążeń, kryzys wartości etycznych i moralnych, wielu autorów zajmujących się tematem przemocy wśród młodzieży wskazuje na trudności młodych ludzi w odnalezieniu własnej tożsamości, co może przejawiać się w zachowaniach agresywnych ...