(dane osobowe nadawcy) (miejscowość, data)
Minister Edukacji Narodowej
Szanowna Pani Minister!
Zwracam się z uprzejmą prośbą o dokonanie wiążącej wykładni prawnej przepisów zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r.
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. Nr 83, poz. 562 z 2007r.).
W przepisach rozporządzenia, § 19 ust. 1 i 2 czytamy o możliwości zgłoszenia przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) zastrzeżeń:
„jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.”
i podobnie w ust. 2 mamy:
„W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję (...)”
Ponieważ z doświadczenia zawodowego wiem, że zapisy te są bardzo swobodnie interpretowane przez dyrektorów szkół i rodzą rozmaite problemy natury proceduralnej, a także dają pole do nadużyć proszę uprzejmie o odpowiedzi na następujące pytania:
1. O jakich „przepisach prawa” mowa w § 19?
2. Co należy rozumieć przez „tryb ustalania oceny”?
3. Czy poprawnym jest stwierdzenie, że niedopełnienie przez nauczyciela obowiązków określonych w § 4, ust. 1 i 2 lub obowiązku określonego w § 11 ust. 9 jest naruszeniem trybu ustalania oceny klasyfikacyjnej?
Proszę o wyrażenie zgody na opublikowanie odpowiedzi na ten list w serwisie internetowym www.45minut.pl, poświęconym sprawom nauczycieli i uczniów.
Z poważaniem
(podpis nadawcy)
Proszę o pomoc w przeredagowaniu pisma. Z góry dziękuję.