
Czytam prawo i inne cuda zgromadziłam tyle materiałów, że chętnie się podzielę. Przedstawiam parę pytań już opracowanych, dorzućcie co macie i zrobimy fajną bazę dla przyszłych mianowanych

1.Jak analizuje Pan/ Pani własne działania wychowawcze?
Ocena skuteczności własnych działań jest bardzo ważnym elementem pracy wychowawcy. Dzięki dobrze przeprowadzonej ewaluacji może on sprawdzić, czy podejmowane przez niego wysiłki wychowawcze dają zamierzone efekty. Ocenę efektywności podejmowanych działań można zaplanować w tych momentach, w których oceniane są inne aspekty pracy szkoły, tzn. w czasie klasyfikacji po zakończeniu semestru i pod koniec roku szkolnego.
Su – współpraca między uczniami i między nauczycielami
Rozwiązywanie konfliktów między uczniami i nauczycielami
2.Jak wykorzystuje Pan/ Pani wnioski z własnej pracy do podnoszenia efektywności działań?
Dostosowanie np. lekcji do możliwości dzieci np. aktywna klasa a mądra a ruchliwa i gadatliwa
Poruszam się intuicyjnie, doświadczenie podpowiada mi jak poprowadzić lekcję, jak rozmawiać z uczniem lub rodzicem aby osiągnąć dany cel.
Rozwijanie wśród uczniów logicznego myślenia, Wdrażanie uczniów do wykorzystania nabytej wiedzy w praktyce, Motywowanie uczniów do nauki Biologia Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych
Uczeń:
• opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy,
• wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku,
• przedstawia i wyjaśnia zależności
między organizmem a środowiskiem,
• wskazuje ewolucyjne źródła różnorodności biologicznej.
• wzmożona praca z albumami, atlasami
• zachęcenie wychowanków do oglądanie filmów o szerokiej tematyce przyrodniczej związanej w szczególności z florą i fauną
• zwracanie uwagi na istniejące w przyrodzie zależności miedzy organizmami i środowiskiem podczas wyjść np.: do lasu
• stworzenie gazetki przedstawiającej systematykę organizmów żywych nauczyciel biologii
3.Jak doskonali Pan/ Pani swój warsztat pracy?
Doskonale swój warsztat pracy poprzez udział w różnych formach kształcenia wewnątrz i zewnątrz szkolnych ( konferencje , warsztaty, rady pedagogiczne szkoleniowe, kursy np. elerning Globalizacja, jak i samodzielne samo dokształcanie poprzez czytanie różnych publikacji itp.
Rada szkoleniowa nowego rozporządzenia z 17 listopada 2010 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
Rada szkoleniowa na temat „Czy granice są potrzebne w wychowaniu” prowadzona przez Panią Danutę Łaska – psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Rada szkoleniowa na temat organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle nowych regulacji prawnych (dotyczących rozporządzenia z 17 listopada 2010r.)
„Zmian programowych i organizacyjnych w szkołach od 1 września 2012
Międzygimnazjalnym Sejmiku Uczniowskim
„Innowacyjnych form pracy w szkole XXI wieku”.
„ Jak zaprojektować w Nowym Roku Szkolnym Program pracy z uczniem zdolnym”
„ Dalekowzroczny”
„ Globalizacja a edukacja Globalna”
„Tajemnice ptaków, czyli jak funkcjonują, skąd się wokół nas biorą i dlaczego są takie niezwykłe
Udział w wyżej wymienionych przeze mnie formach doskonalenia zawodowego i dokształcania się pozwoliły mi na wydajniejszą pracę dydaktyczną na lekcjach przyrody i biologii oraz lekcjach wychowawczych. Uzyskane kwalifikacje pozwalają mi wykorzystywać zdobyte wiadomości w praktyce szkolnej. Stosowanie metod aktywizujących na swoich lekcjach oraz stosowanie środków technicznych i technologii XXI wieku zaprocentowało lepszymi wynikami uczniów.
4.Jak wykorzystuje Pan/ Pani wiedzę zdobytą na formach doskonalących w podnoszeniu jakości pracy szkoły?
Jeżeli forma dotyczyła pracy z uczniami wykorzystuje ją podczas lekcji, jeżeli mowa była np. o uczniu zdolnym wiedzę wykorzystuje np. na kółkach zainteresowań bądź kieruje uczniów na różne konkursy ( pomagam się im przygotować) forma dotycząca pomocy psychologiczno- pedagogicznej pomogła mi np. w pisaniu opini o uczniu itp.
Ciekawa konferencja – Dalekowzroczni uświadomiła mi ideę spalarni śmieci – na lekcjach przyrody omawiam ją i dyskutuje o niej wyciągając ciekawe wnioski.
Warsztaty na temat projektów otworzyły mi oczy na temat prawidłowego konstruowania projektów gimnazjalnych.
Kurs Globalizacja a edukacja Globalna – zmienił mój światopogląd na problemy globane którymi zarażałam moich uczniów.
Na konferencji Pytaj badaj Wnioskuj odkryłam nowe metody prowadzenia lekcji jaki i ewaluacji.
5.Jakie elementy bierze Pan/ Pani pod uwagę planując pracę wychowawczą w swojej klasie?
Wiek uczniów
Zespół klasowy( inteligentny lub słabszy mieszany)
Plan wychowawczy
Problemy rodzinne( sytuacja rodzinna –eurosieroty, rozwód, brak rodzica), czy ktoś ma konflikt z prawem
Przeszłość uczniów w poprzedniej klasie ( rozmawiam z byłym wychowawcą)
Planowanie pracy w nowym roku jest dobrą okazją do dokonania pewnych podsumowań i zebrania wniosków na temat tego, co się już zdarzyło w historii kontaktów klasy z wychowawcą i relacji między uczniami. Warto na początku roku poprosić uczniów, aby zastanowili się nad tym, co w klasie jest dobre, warte pielęgnowania, godne pochwały i naśladowania, a co warto zmienić. Informacje te można zebrać w formie anonimowych odpowiedzi, np. na następujące pytania:
• Co ci się w klasie podoba?
• Co ci się podoba w pracy wychowawcy?
• Co chciałbyś w klasie zmienić?
• Co chciałbyś zmienić w pracy wychowawcy
Tworzymy mapę działań wychowawczych
Kiedy już wiadomo, jaki ma być kierunek działań, kolejnym krokiem powinno być zastanowienie się, jak można osiągnąć wybrany cel i pokierować zmianami. Proponuję następujące działanie:
• Opracowywanie celów pracy powinno zakończyć się stworzeniem listy kompetencji (cech osobowościowych, postaw, wiedzy i umiejętności), jakie powinni posiadać uczniowie klasy i które chcielibyśmy kształtować w najbliższym czasie.
• Następnie warto zastanowić się, w jaki sposób te kompetencje powinny przekładać się na konkretne zachowania uczniów.
• Kolejny krok to przeanalizowanie, jakie działania powinniśmy podjąć, aby te zachowania miały szansę pojawić się w naszej klasie, jak możemy motywować uczniów do podejmowania określonych działań.
Cel, który chcemy osiągnąć, musi być pozytywny. Często, planując pracę z klasą, wychowawcy zakładają, że zrobią wszystko, aby uczniowie przestali ściągać, nie spóźniali się, nie wagarowali itp. Takie zmiany bardzo trudno wprowadzić w życie, wiemy bowiem dobrze, czego nie chcemy, ale nadal nie wiemy, co chcemy osiągnąć. W takiej sytuacji trudno jest podjąć działania. Zakładane cele powinny brzmieć: chcę, aby moi uczniowie uczciwie zasługiwali na swoje oceny, aby przychodzili punktualnie do szkoły, aby chodzili na wszystkie lekcje.
Cel musi być także konkretny, to znaczy mieć przełożenie na konkretne zachowania, działania. Jeśli wychowawca planuje np., że jego uczniowie będą dobrymi obywatelami, powinien umieć określić, co takiego mają robić po skończeniu szkoły, żeby mógł stwierdzić, że ten cel został osiągnięty.
Planowany cel powinien być też rozłożony w czasie. Jeśli planowane są jakieś duże zmiany np. w postawach czy zachowaniach uczniów, warto rozłożyć je na mniejsze etapy i spróbować określić, po jakim czasie można spodziewać się efektów działań. Warto kolejne etapy realizacji zamierzonych celów rozłożyć na etapy nauki w szkole, np. kolejne lata nauki lub semestry, miesiące.
Kto jeszcze może pomóc
Analizując przygotowany plan działań wychowawczych warto sprawdzić, czy w jakimś zakresie możemy liczyć na innych pracowników szkoły. Należy pomyśleć o: pedagogu i psychologu szkolnym, bibliotekarce, szkolnej pielęgniarce, lekarzu, być może informatyku itd. Zapraszając takie osoby do współpracy nie tylko ułatwimy sobie realizację pewnych działań, ale także przybliżymy uczniom zadania tych osób, a co za tym idzie, być może usprawnimy również ich pracę.
Plan pracy wychowawczej
Jeżeli nauczyciel ma już opracowane cele swojej pracy, przeprowadził z uczniami diagnozę sytuacji w klasie oraz wie, jak swoje ustalenia przełożyć na konkretne działania, przemyślał, z czyjej pomocy może skorzystać, powinien spróbować stworzyć harmonogram swoich działań. Taki plan powinien uwzględniać wszelkie działania podejmowane przez wychowawcę i klasę, czyli zawierać:
• tematy godzin wychowawczych,
• wyjścia klasy ze szkoły,
• wycieczki,
• spotkania z rodzicami,
• spotkania z zaproszonymi gośćmi,
• spotkania z klasą po lekcjach,
• udział klasy w ogólnoszkolnych uroczystościach,
• zieloną szkołę.
Po wypisaniu tych przedsięwzięć dobrze jest zaznaczyć je w kalendarzu.
Ewaluacja działań wychowawczych Ocena skuteczności własnych działań jest bardzo ważnym elementem pracy wychowawcy. Dzięki dobrze przeprowadzonej ewaluacji może on sprawdzić, czy podejmowane przez niego wysiłki wychowawcze dają zamierzone efekty. Ocenę efektywności podejmowanych działań można zaplanować w tych momentach, w których oceniane są inne aspekty pracy szkoły, tzn. w czasie klasyfikacji po zakończeniu semestru i pod koniec roku szkolnego.
Kilka rad – podsumowanie
Zastanów się, co jest celem twojej pracy wychowawczej, czyli jakich uczniów, jakich ludzi chcesz wychować. Sprawdź, co już udało ci się osiągnąć.
• Zastanów się, w jaki sposób twoje wizje i ideały przekładają się na konkretne zachowania i postawy uczniów.
• Praca wychowawcza może być przyjemnością. Zastanów się, w jaki sposób możesz wykorzystać swoje pasje i zainteresowania w pracy z młodzieżą.
• Nie wszystko musisz zrobić sam, poznaj zasoby swojego zespołu klasowego.
• Rozejrzyj się za sojusznikami wśród innych pracowników szkoły.
• Zaplanuj dokładnie swoje działania.
• Dobrze wykorzystuj i przygotowuj godziny wychowawcze.
• Opracuj sposoby oceny swoich działań.
• Ciesz się z sukcesów, a z porażek wyciągaj wskazówki do dalszej pracy.
Podstawowymi pytaniami, na które chciałam uzyskać odpowiedź były:
√ jakie są relacje między uczniami?
√ jakie normy zachowań panują w grupie?
√ jakie role istnieją w klasie i komu są one „przydzielone”?
√ czy istnieją w klasie konflikty i problemy? jakie?
√ jakie klasa ma mocne strony? co uczniowie uważają za słabe strony naszej klasy?
√ jak grupa komunikuje się z dorosłymi/ z wychowawcą? czy jest otwarta?
6.Jak dokumentuje Pan/ Pani pracę wychowawczą?
Tematy godzin Wyjścia ( karty wycieczek) do dziennika
Rozmowy z pedagogiem i rodzicami
Protokoły z zebrań do teczki wychowawcy
Opinie o uczniu ( pieczęć z sekretariatu i kopia dla siebie)
Samorządność – dzieci opracowują godzinę wychowawczą, nadzoruje godzinę zbieram materiały z lekcji pomoce dydaktyczne np. stworzone przez dzieci
Scenariusze lekcji które prowadzę osobiście np. o feriach czy o środkach odurzających
7.W jakich przedsięwzięciach na rzecz szkoły bierze Pan/ Pani udział?
Doskonale swój warsztat pracy, ukończenie różnych form doskonalenia zawodowego, wiadomość konieczności pogłębiania wiedzy i doskonalenia metod pracy aktywizujących uczniów, posługiwanie się nowoczesnymi technologiami komputerowymi.
Aktywna praca na rzecz promocji szkoły
Systematyczna współpraca z instytucjami działającymi na rzecz edukacji, ekologii i pomocy społecznej, pozwoliły wyrobić u uczniów potrzebę i nawyk obcowania z przyrodą , kształcenia ich wrażliwości estetycznej i uczulać na potrzeby innych.
Posiadłam dużą wiedzę merytoryczną i dydaktyczną, rozwinęłam swoje zainteresowania i posiadłam nowe umiejętności, uzyskując dodatkowe kwalifikacje.
Tematyka dotycząca ochrony środowiska przewijała się przez cały okres mojego stażu i zaowocowała w postaci:
- ukończenia studiów podyplomowych dających kwalifikacje do nauczania przyrody
- nawiązaniem współpracy z Myślęcinkiem UKW
- organizacji w szkole imprez o charakterze proekologicznym (Święto Ziemi, Sprzątanie Świata, konkursy ekologiczne i przyrodnicze)
Uczestniczyłam również w pracach komisji Egzaminu Gimnazjalnego i Sprawdzianu po klasie 6.
Aktywnie uczestniczę w pracy zespołu matematyczno- przyrodniczego.
Jestem członkiem Prezydium Rady Pedagogicznej.
Jestem opiekunem Samorządu uczniowskiego Gimnazjum oraz koła PCK w naszej szkole. W ramach działalności SU GIM organizowałam imprezy oraz akcje np.:
Walentynki (poczta Walentynowa), Dzień Kobiet, Andrzejki, Wielkanoc („Konkurs Na najpiękniejszy koszyk wielkanocny”), Święto wiosny ( organizacja kolorowych dni), z okazji obchodów Święta Szkoły zorganizowałam wybory Miss i Mistera Szkoły oraz pomagałam w organizacji akademii pożegnalnej klas 6 ( pomoc przy dekoracjach), w czasie świąt bożonarodzeniowych Su Ogłosił konkurs na świąteczny plakat lub stroik,.
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej wraz z Samorządem zorganizowałam Oskary Szkolne ( Przez cały okres stażu starałam się włączać uczniów do prac na rzecz klasy (wystrój sali, gazetka przedmiotowa, gazetka klasowa) na rzecz szkoły (święta obchodzone w szkole np. Dzień Kobiet, Wielkanoc, Pierwszy Dzień Wiosny itp.uzyskałam dwa dyplomy Nauczyciela zaciekawiacza 2012 i 2014)
8.W oparciu o jakie dokumenty planuje Pan/i swoją pracę?. Jakie dokumenty regulują prace szkoły?
• plan rozwoju szkoły
• wewnątrzszkolny system oceniania
• plan dydaktyczno-wychowawczy szkoły
• regulamin Rady Pedagogicznej,
• Kalendarium,
• Szkolny Program Wychowawczy,
• Program profilaktyki,
• Plany nauczania
• Statut szkoły ( porządek i organizacja w szkole np. promocja uczniów do następnej klasy czy uwzględnienie dni wolnych itp.),
Regulamin SU ( prowadzę su Gim) Plan pracy szkoły, praca z uczniem zdolnym.
Karta nauczyciela, prawo oświatowe, konwencja o prawach dziecka
Wymień dokumenty wewnątrzszkolne i omów jeden z nich.
• Statut,
• Program Wychowawczy,
• Plan rozwoju,
• Plan Pracy,
• Wewnątrzszkolny system oceniania,
• Program profilaktyczny,
• Regulaminy ucznia,
• Regulamin Rady pedagogicznej,
• regulamin samorządu uczniowskiego,
Statut szkoły znajduje się w nim:
• nazwa i typ szkoły oraz jej cele i zadania,
• organ prowadzący szkołę,
• organy szkoły: dyrektor, rada pedagogiczna, samorząd uczniowski, rada szkoły oraz ich kompetencje,
• zakres zadań nauczyciela oraz innych pracowników szkoły,
• zasady rekrutacji uczniów,
• prawa i obowiązki ucznia
Status określa w sposób ramowy
• organizację szkoły,
• zasady tworzenia i organizacji oddziałów szkoły,
• zasady oraz przypadki podziału na grupy,
• ustalenie czasu trwania zajęć edukacyjnych,
• zasady oceniania,
• zasady zajęć dodatkowych dla uczniów
9.Jaka (jakie) metoda (metody) pracy wydaje się Panu/i najbardziej skuteczna w warunkach Pana/i szkoły?
Metody podające (wykład informacyjny; pogadanka; opowiadanie; opis; prelekcja; anegdota; odczyt; objaśnienie lub wyjaśnienie);
Metody problemowe (wykład problemowy; gry dydaktyczne: symulacyjne, decyzyjne,; dyskusja dydaktyczna: związana z wykładem, burza mózgów);
3. Metody eksponujące (film; ekspozycja; pokaz połączony z przeżyciem);
4. Metody programowane (z użyciem komputera, z użyciem podręcznika programowanego);
5. Metody praktyczne (pokaz; ćwiczenia przedmiotowe; ćwiczenia laboratoryjne; metoda projektów;
10.Jakie własne pomoce, materiały dydaktyczne opracował/a Pan/i w okresie stażu?
Różne karty pracy np. krzyżówki, rebusy, zgadywanki, testy, sprawdziany, własne plansze dydaktyczne, z uczniami wykonaliśmy różne plansze z mapami myślowymi np. dotyczącymi układu pokarmowego, na kółku stworzyliśmy przestrzenny model budowy komórki (z plasteliny i galaretki), kolaż budowy człowieka, złożyliśmy podarowany przez rodzica szkielet człowieka, założyłam hodowle rybek dzięki któremu uczniowie uczą się czym jest hodowla jak się nią zajmować i jak o nią dbać jak również dzięki obecności odstanej wody wykonanie preparatów mikroskopowych np. pantofelka i dzięki temu możliwość obserwacji wpływu różnych czynników środowiskowych na te organizm. W ramach Su posiadam liczne elementy wystroju na różne okoliczności np. otrzęsiny itp. Itp.
11.Jakie elementy swojej pracy poddawał Pani ewaluacji?
Np. Czy wyjścia terenowe są potrzebne uczyniom i co wynieśli z tych zajęć.
Czy skonstruowany przeze mnie test jest klarowny i czytelny dla ucznia czy jest trudny a może za łatwy
Czy działania na rzecz środowiska np. Sprzątanie świata mają sens – czy zmieniają coś w światopoglądzie moich uczniów?
Czy pierwsza pomoc jest ważna?itp