Dodaj publikację
Autor
Aleksandra Gruszecka
Data publikacji
2008-06-05
Średnia ocena
0,00
Pobrań
306

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć zespołu wokalno - instrumentalnego jest przedstawieniem przeprowadzonej próby, przygotowującej zespół do konkursu piosenki ludowej.
 Pobierz (docx, 15,7 KB)

Komentarze

ewapila, 2009-06-15

nie można go otworzyć!!!

mjm345, 2009-06-25

Też mam ten problem

dziczek8, 2010-08-30

Nie ma tu nic...

bena, 2010-08-31

Wszystko jest i otwiera się bez problemu ale niezbędny jest Word 2007.

Podgląd treści

Scenariusz próby kółka muzycznego

Zespół szkolny jest znacznym poszerzeniem i kontynuacją tego, co w zakresie rozwoju muzykalności i kształcenia kultury muzycznej dzieje się na lekcjach muzyki. W zespole wokalno – instrumentalnym uczestniczą uczennice i uczniowie o dużej aktywności muzycznej. Zwykle pracuję z grupą wokalną i instrumentalną osobno do pewnego etapu, a następnie łączymy w całość dany utwór.

Temat: Utrwalanie i przygotowanie repertuaru na konkurs piosenki ludowej.

Przebieg zajęć:

I. Strojenie instrumentów: 2 gitary, 2 skrzypiec

II. Rozśpiewanie (czas trwania – do 15 min.)

1. Pozycja śpiewacza – przypomnienie o właściwej postawie: pozycja stojąca, wyprostowana, nogi w lekkim rozkroku, ręce swobodnie opuszczone.

2. Ćwiczenia oddechowo – rozluźniające i uspokajające:

a) na znak prowadzącego uczennice biorą głęboki wdech i wypuszczają powietrze na spółgłosce „s” - jak najdłużej, aż do wyczerpania się oddechu;

b) krótkie i intensywne wymawianie zestawu spółgłosek: s-sz-t klka razy, w celu uzyskania intensywnego ruczu przepony.

3. Ćwiczenia rozgrzewające i rozśpiewujące:

a) intonowanie mormorando dźwięków – d 1 e1 fis1 g1 itd., najpierw z dynamiką piano, a potem, poprzez crescendo, aż do forte.

b) intonowanie na jednym dźwięku – m ma me mi mo mu - najpierw z dynamiką piano, a potem, poprzez crescendo, aż do forte.

c) ćwiczenie - echo: prowadzący śpiewa solmizacją proste motywy melodyczne – uczennice powtarzają naśladując głos nauczyciela;

4. Grupa ćwiczeń wprowadzających bezpośrednio do opracowywanych na próbie utworów i rozwiązujących trudniejsze problemy intonacyjne, dykcyjne np.:

skoki kwinty, seksty, rytmiczne czytanie słów piosenki wg fonetycznego zapisu w jęz. belgijskim.

III. Próba (czas trwania ok.40 min.)

1. Praca na utworem „Taniec belgijski” czyli piosenką "'t Smidje" zespołu Laïs

(utwór w tonacji d- moll)

Cel: utrwalenie utworu, praca nad poprawną intonacją, praca na prawidłowymi 'wejściami' instrumentalistów i śpiewających, nad odpowiednią dynamiką

a) rozpoczynamy od kilkakrotnego powtórzenia partii instrumentalnych ze zwróceniem uwagi na charakter wstępu, tempo, dialog gitary i skrzypiec (we wstępie skrzypce powtarzają dwukrotnie motyw podany przez gitary), przygrywki między zwrotkami i charakter zakończenia;

skrzypce powinny grać energicznie, ostro, charakterystycznie dla muzyki ludowej;

b) teraz włączamy śpiew: - ćwiczymy moment wejścia 1 i 2 głosu, poprawną emisję głoski „a”(wstęp) i dynamikę (crescendo);

- tekst 1 zwrotki zaczynamy śpiewać w wolnym tempie stopniowo przyspieszając, powodem jest nierówne i mało wyraźne artykułowanie tekstu; przypominam uczennicom o miejscach wzięcia oddechu;

- podobnie postępujemy przy kolejnych zwrotkach; niektóre z nich śpiewają solistki - zwracam im uwagę na właściwe punkty kulminacyjne i sposoby dochodzenia do nich oraz by starały się o zrozumiałą dla przyszłego odbiorcy interpretację również w postaci gestu, postawy, mimiki;

- podczas refrenów włącza ...