Dodaj publikację
Autor
Data publikacji
2010-03-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
246

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Żołnieraska piosenka - konspekt lekcji.
 Pobierz (doc, 34,0 KB)

Podgląd treści

Konspekt do lekcji muzyki dla klasy I

Temat: Historia wpisana w żołnierską piosenkę

Cele operacyjne uczeń:

- potrafi powiązać pieśni z wydarzeniami historycznymi
- zna historię powstania poznanych na lekcji pieśni
- kojarzy fakty historyczne z dziejów Polski
- rozumie, jaką rolę odegrały pieśni w czasach walki o wolność i niepodległość Polski
- umie zaśpiewać pieśń My, Pierwsza Brygada

Metody nauczania: praca z książką, pogadanka, pokaz, śpiew,
Problemowo - analityczna: analiza rytmu i melodii,
Analityczno - percepcyjna: nauka pieśni metodą ze słuchu,

Formy pracy: grupowa, zbiorowa

Środki dydaktyczne: podręcznik, keyboard, odtwarzacz CD, nuty, płyta z nagraniem pieśni historycznych: Mazurek Dąbrowskiego, My, Pierwsza Brygada, Marsz, marsz Polonia

Przebieg zajęć

Część wstępna

• Powitanie
• Pytania nauczyciela:
- Kiedy wykonuje się hymn państwowy?
- Jaką postawę należy przyjąć przy wykonywaniu hymnu?
- Co według was uczniów jest największą tragedią dla człowieka?

Część właściwa

• Rozmowa z dziećmi na temat drogi Polaków do niepodległości
Zanim nadszedł upragniony dla Polaków dzień Niepodległości, nasz kraj znajdował się przez 123lata pod zaborami: rosyjskim, pruskim i austriackim. Przez tyle lat zaborcy próbowali nam narzucić swoje kultury, języki, obyczaje i religie. Ale Polacy nie poddali się i wytrwale walczyli o swoją wolność w powstaniach narodowyzwoleńczych na wielu wojennych frontach w Europie. 11 Listopada 1918 roku- na mapie znów pojawiło się samodzielne państwo polskie. Dlatego 11 listopada obchodzony jest dziś dzień jako DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI. Co roku na licznych uroczystościach organizowanych z tej okazji śpiewane są pieśni patriotyczne. Pieśń zawsze towarzyszył walkom o wolność, dodając sił i umacniając świadomość więzi narodowej oraz wiarę w przetrwanie. Na dzisiejszy zajęciach poznacie pieśni z tego okresu. Mogą pomóc wam w przygotowaniu programu na akademię szkolną.
• Omówienie pieśni My, Pierwsza Brygada
- czytanie fragmentu tekstu poświęconego pieśni z podręcznika s. 163
• Nauka pieśni historycznej My, Pierwsza Brygada
- prezentacja pieśni oraz obserwacja zapisu muzycznego
- nauka pieśni odcinkami czterotaktowymi
- śpiew pieśni z akompaniamentem nauczyciela
- wykonanie pieśni w marszu
• Prezentacja innej pieśni z okresu I wojny światowej.
(Marsz, marsz Polonia)
Jest to popularna pieśń, której historia rozpoczęła się w roku 1863 w okresie powstania styczniowego. Inicjatorami powstania tej pieśni byli żołnierze pochodzący z Galicji, o czym świadczy zarówno dobór melodii, jak i jedna ze zwrotek tekstu. Autor tekstu pieśni jest nieznany, natomiast melodia została zaczerpnięta z popularnej dumki ukraińskiej Oj, ne chody Hryciu taj na weczornyci. Anonimowy autor tej pieśni wybrał sobie własnie tą popularną melodię do tekstu pieśni. W okresie pierwszej wojny światowej, również anonimowi autorzy dopisywali następne zwrotki do tej pieśni i stała się ona popularna w Legionach Polskich ...