Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI MUZYKI W KLASIE IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ
TEMAT: Polskie tańce narodowe – usystematyzowanie wiadomości.
Cel ogólny: uporządkowanie i utrwalenie wiadomości na temat polskich tańców narodowych
Cele szczegółowe:
- uczeń wymienia polskie tańce narodowe
- wyjaśnia pojęcia: taniec ludowy, taniec narodowy
- wymienia podstawowe cechy charakteryzujące poszczególne polskie tańce narodowe: metrum,
tempo, charakter
- zna inne określenia tańców
- potrafi współpracować w grupie
Metody: praca z tekstem, śpiew, gra na pianinie
Formy:
- praca w parach (karta pracy nr I)
- praca w grupach (karta pracy nr II)
PRZEBIEG LEKCJI
Czynności organizacyjne: Przywitanie uczniów – wspólne odśpiewanie hymnu narodowego, sprawdzenie obecności .
Podanie tematu lekcji – wyjaśnienie na czym będzie polegała praca uczniów podczas zajęć.
Realizacja tematu
Nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartę pracy nr I – wykreślanka. Uczniowie mogą pracować w parach. Zadaniem uczniów jest odnaleźć i wykreślić pięć nazw polskich tańców narodowych. Z pozostałych liter ułożonych pionowo należy odczytać hasło – wyjaśniające pojęcie tańca narodowego.
Uczniowie powinni wkleić tabelę do zeszytu i zapisać otrzymane hasło.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup – każda otrzymuje inną kartę pracy nr II. Zad.1. Uczniowie muszą odczytać rebus – który wskazuje jeden z tańców narodowych.
Zad.2. Uczniowie spośród kilku informacji mają wybrać tylko te, które opisują cechy danego tańca. Nauczyciel kontroluje pracę uczniów.
Grupy w kilku zdaniach omawiają przydzielony taniec na podstawie wybranych charakterystycznych cech. Uczniowie mogą wzajemnie uzupełniać informacje.
Podsumowanie lekcji.
Nauczyciel prosi wybranego ucznia o wymienienie polskich tańców narodowych. V. Zakończenie lekcji: ocena pracy uczniów, zadanie pracy domowej, pożegnanie z uczniami.
K
E
R
E
B
O
B
W
A
K
L
Y
P
T
R
U
D
L
O
Ą
Z
Ń
R
I
W
O
A
O
Z
Z
U
S
Z
A
I
A
K
K
W
Ń
D
A
Ą
D
Ą
E
C
S
K
U
T
S
C
O
M
S
U
Z
P
O
L
O
N
E
Z
E
W
Y
I
I
E
S
H
Y
W
L
Ó
T
N
E
W
Ę
N
S
T
O
M
I
T
R
A
K
U
J
A
W
I
A
K
B
A
U
E
Ł
A
W
O
Z
I
O
A
W
O
K
R
J
Y
KARTA PRACY NR I
KARTA PRACY NR IIZad.1.
L J=K RAZ +
HASŁO: ……………………………………………………..
Zad.2.
Jest szybkim i skocznym tańcem zwanym „obertasem”
Taniec ten pojawia się w operze St. Moniuszki „Straszny dwór”
Metrum 34 lub 38
Taniec ma budowę dwuczęściową, druga część jest szybsza
To ...