ocenianie

jak sobie z nią radzić, jak uniknąć rutyny

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
henek
Posty: 12
Rejestracja: 2007-08-30, 14:32

Re: ocenianie

Postautor: henek » 2007-09-04, 20:23

Wyliczanie średniej nie jest -według mnie - dobrym pomysłem. Oczywiście zawsze na pierwszym miejscu najważniejsze są sprawdziany, prace klasowe, dyktanda itp. Jestem polonistką, to będzie mój trzeci rok pracy. Uważam, że wystawianie oceny końcoworocznej jest dla nauczyciela najtrudniejszą decyzją. Oczywiście nie ma problemu, jeśli są sytuacje jasne, kiedy uczeń jest bardzo dobry czy dobry. Jeżeli natomiast mam dziecko, któremu z ocen wynika 2 albo 3 zawsze polegam na intuicji. Do tej pory mnie nie zawiodła.

mirenka_6
Posty: 4
Rejestracja: 2007-09-05, 20:15

Re: ocenianie

Postautor: mirenka_6 » 2007-09-05, 20:26

Myślę, że temat średniej wazonej powinien być podjęty ponownie. Ciągle jako "stary" nauczyciel poszukuję obiektywnych, jasnych i klarownych sposobów oceniania. Oczywiście zgadzam się ze żaden system nie jest idealny. Ale może uda sie stworzyć coś zbliżonego do ideału :roll: ?
Stosuję średnia ważoną od kilku lat. Wypracowałam sobie ten system na tyle dawno, że z powodzeniem mogę powiedzieć, że wtedy pewnie nikt go jeszcze nie stosował. Ciagle go doskonaliłam i nadal to robię. W tym roku chciałabym wywalczyć stosowanie go przez innych naucycieli, zwłaszcza tych, którzy stosują ocenę jako narzędzie dyscyplinowania, co uważam za prawdziwą niesprawiedliwość (podobnie uważają uczniowie, przynajmniej Ci których o to pytam).
Mogę się jednak mylić. Może pomożecie mi podać skuteczne argumenty przekonujące innych do dokonaia stosownego wpsiu w WSO? Chyba, że macie kontrargumetny i przekonacie mnie, że to zły system. Czekam na opienie... :?: :D
mirenka

Awatar użytkownika
chiczi
Posty: 3046
Rejestracja: 2006-10-02, 16:12

Re: ocenianie

Postautor: chiczi » 2007-09-05, 20:55

Ja nadal jestem hmmmm...zielona w tym temacie :twisted: :mrgreen: :oops:
Czy możesz mi Mirenko przeblizyć metodę średniej ważonej, tzn. na czym polega, jak się ja liczy, itp.
Będę wdzięczna :)

mirenka_6
Posty: 4
Rejestracja: 2007-09-05, 20:15

Re: ocenianie

Postautor: mirenka_6 » 2007-09-05, 21:14

Przepraszam! Z emocji jakimi ostatnio się kieruję narobiłam tyle literówek! Zawiodłam się na ludziach! Muszę walczyć, a nie mam już na to tyle co zwykle sił! :|
Jestem opiekunem samorządu, uczniwoie tego ode mnie oczekują

[ Dodano: 5 Wrzesień 2007, 20:18 ]
Idea sredniej ważonej polega na tym, że każdej ocenie przypisuje się pewną rangę. Jeżlei uważasz, że np. ocena ze sprawdzianu jest ważniejsza niż np. ocnea z odpowiedzi, to nadajesz tym ocenę różną wagę. Rangę można nadać mnożąc ocenę razy dwa, razy trzy lub potraktować sprawę ułamkowo. Mniej ważne oceny x o,5, ważniejsze x 0,75 najważniejsze razy 1. W pierwszym przypadkusumujesz wyniki i dzielisz przez liczbę (tylko tu uwaga: jezeli ocena została pomnożona razy trzy to również dzieląc uwzgledniasz ten fakt). W drugim przypadku wyniki mnożenia tylko dodajesz i dzielisz przez ilosć zdobytych ocen.

[ Dodano: 5 Wrzesień 2007, 20:20 ]
O ludzie! No to już finał! Ja już robię błędy ortograficzne! Chyba muszę powoli pisać! Wszystkich czytających bardzo przeraszam. Bardzo mi wstyd :oops:

[ Dodano: 5 Wrzesień 2007, 20:49 ]
Wyjaśnie Ci to Chiczi na przykładzie. Uczeń zdobył ze sprawdzianu 3 (mnożę razy 3,mam 9), z odpowiedzi - 3 (mnożę razy 2 otrzymuję 8), z aktywności - 5 (ta ocena ma dla mnie rangę 1 czyli dodaję 5). Teraz wyniki mnożenia dodaję do siebie i otrzymuję: 9 + 6 + 5 = 20. I teraz najważniejsze - wynik dzielę nie przez trzy tylko przez 6. Otrzymuję srednią 3,333 czyli w przybliżeniu 3. Dlaczego przez 6? To proste: mnożyłam razy 3, razy 2 i razy 1, co razem daje 6. I jeszcze jedno. Porównaj sobie średnia arytmetyczną tych ocen. Wychodzi 3,6 czyli w przyblizeniu 4.
Jest ten system rygorystyczny być może ale podkreśla rangę wiedzy i umiejętności ucznia! Uczniowie nie skarżą się, że oceny są niesprawiedliwe.
Żeby to zobrazować wystarczy porównać sytuację następującą:
sprawdzian 4 (razy 3 = 12), odpowiedź ustna - 3 (razy 2 = 6), aktywność - 3 (razy 1 = 3). Dodajemy 12 + 6 + 3 = 21 i dzielimy przez 6. Daje to 3,5 czyli też w przyblizeniu 4. Analiza ocen drugiego ucznia wskazuje, że miał wiedzę ale nie potrafił publicznie jej prezentować (np. nieśmialy). Pierwszy odważny ale nie pracuje. I?? A przecież teoretycznie mieli identyczne oceny.
Te przykłady jeszcze nie do końca obraują system. Wychodzi to jeszcze dokładniej kiedy tych ocen jest więcej (a przecież powinno). Uczniowie rozumiejąc istotę systemu nie pytają dlaczego mimo takich samcyh ocen jedne ma ocenę koncową wyższą a drugi niższą. Rozumieją po prostu skąd sie to bierze.
mirenka

Awatar użytkownika
chiczi
Posty: 3046
Rejestracja: 2006-10-02, 16:12

Re: ocenianie

Postautor: chiczi » 2007-09-05, 21:51

Mirenko! Dziękuję serdecznie za wyjaśnienie :*
A literówkami się nie przejmuj- jak napiszesz post, to w jego prawym, górnym rogu widnieje opcja "EDYTUJ" i zawsze możesz poprawić literówki :D i nacisnąć WYŚLIJ.
Pozdrawiam serdecznie :D

mirenka_6
Posty: 4
Rejestracja: 2007-09-05, 20:15

Re: ocenianie

Postautor: mirenka_6 » 2007-09-05, 21:53

I jeszcze jedno! Kiedy ustalisz sobie wagę poszczególnych ocen, jak poprosisz znajomego inforamtyka to przygotuje Ci stosowny program w excelu i będzie bez roboty. Cały problem będzie polegał na wpsianiu ocen w odpowiednie kolumny. Resztę zrobi komp. Ja kiedy zaczyanlam nie marzyłam nawet o komputerze. Robiłam wszsytkona piechotę. To bardzo pracochłonne ale warto było.
Teraz sama sobie przygotowalam arkusz w exelu i mam z glowy. No i bez pomyłek!
mirenka

Awatar użytkownika
chiczi
Posty: 3046
Rejestracja: 2006-10-02, 16:12

Re: ocenianie

Postautor: chiczi » 2007-09-05, 21:56

mirenka_6 pisze:I jeszcze jedno! Kiedy ustalisz sobie wagę poszczególnych ocen, jak poprosisz znajomego inforamtyka to przygotuje Ci stosowny program w excelu i będzie bez roboty. Cały problem będzie polegał na wpsianiu ocen w odpowiednie kolumny. Resztę zrobi komp. Ja kiedy zaczyanlam nie marzyłam nawet o komputerze


Widziałam już w internecie takie darmowe programy w exelu :D
Jeszcze raz WIELKIE DZIĘKI :*

Awatar użytkownika
Monita83
Posty: 161
Rejestracja: 2007-08-08, 20:39

Re: ocenianie

Postautor: Monita83 » 2007-09-06, 15:59

Jeju! Codziennie dowiaduję się czegoś nowego... Pierwszy raz słyszę o tym systemie- średnia ważona... tj. nieraz słyszałam, że oceny z tego a z tego są dla n-la ważniejsze... ale nie miałam zielonego pojęcia, że to wszystko jeszcze tak się przelicza! W pierwszej chcwili pomyślałam, że to trochę komplikuje życie n-lowi, tyle musi liczyć i w ogóle... ale jak przeczytałam objaśnienie mirenki_6, to trochę mnie oświeciło i muszę przyznać, że ten system wydaje się mieć sens... :mrgreen:

Awatar użytkownika
renati23
Administrator
Posty: 3073
Rejestracja: 2007-06-08, 18:48
Przedmiot: Inne

Re: ocenianie

Postautor: renati23 » 2007-09-06, 18:00

Monita83 pisze:j. nieraz słyszałam, że oceny z tego a z tego są dla n-la ważniejsze...

właśnie o to chodzi :wink: w tym systemie
ocena ze sprawdzianu czy klasówki ma większą wartość (większą wagę) niż ocena za zeszyt czy referat :lol:
Na stronach internetowych są przygotowane gotowe programiki do wyliczania takiej średniej :jupi:

mirenka_6
Posty: 4
Rejestracja: 2007-09-05, 20:15

Re: ocenianie

Postautor: mirenka_6 » 2007-09-06, 23:31

Ale nadal jestem ciekawa Waszych argumentów za lub przeciw temu systemowi. Będę wdzieczna za opinie :) :lol:
mirenka

Awatar użytkownika
arte
Posty: 129
Rejestracja: 2007-04-04, 13:10
Lokalizacja: mazowieckie

Re: ocenianie

Postautor: arte » 2007-09-20, 22:51

ja może opisze jak u nas jest to rozwiązane:

-przyjęto wagi dla ocen:

3 sprawdzian
2 kartkowka odpowiedz
1 zeszyt, referat

i np.: uczen dostaje:
- ze sprawdzianu: 5
- z odpowiedzi: 2+
- z kartkówki: 3-
- referat: 5

liczy się to w naszej szkole tak:

5*3 + 2.5*2 + 2.75*2 + 5*1
----------------------------------- =3.81
1*3 + 2*2 + 1*1

i u nas od 3.6 do 4.6 jest db. wiec uczen otrzymal by 4

liczy się tak:

ocena*waga
-------------------------------------
(ilosc ocen z danej wagi)* waga


stad napisalem programik w ktorym wybiera sie oceny a on sam przelicza

3+ traktujemy jako 3.5 zas 4- jako 3.75


Moim zdaniem system ten jest wysoce sprawiedliwy, wielokrotnie "przyłapałem" się że "na oko" bo kogos lubie wpisałbym lepszą ocene, a w tym przypadku nie można mówić o bezduszności tylko o klarownych zasadach jak pracujesz tak cię ocenią,


~~~~~~~~~~~~~~
www.ferkaluk.vel.pl

nitka
Posty: 9
Rejestracja: 2007-11-22, 20:32

Re: ocenianie

Postautor: nitka » 2007-11-26, 22:40

Też stosuję od kilku lat średnią ważoną i choć mam świadomość, że nie jest to idealny sposób wystawiania oceny semetralnej, to uważam, że jest najlepszy z możliwych. Ja stosuję wagi:
klasówki 0,6;
kartkówki 0,4;
odpowiedzi ustne 0,4;
prace domowe 0,1.

Zaokrąglanie w liceum od np. 4,61 w górę tzn. bdb; w gimnazjum od 4,51

sen0
Posty: 1
Rejestracja: 2009-02-22, 19:29
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Jak oceniać?

Postautor: sen0 » 2009-02-22, 20:16

Od września uczę pierwszy rok w nowej szkole, moja klasa ma bardzo niski poziom (wystawiłem 9 laczów na semestr), sprawdziany są bardzo łatwe, przestałem robić niezapowiedziane kartkówki już w pazdzierniku kiedy pare osob mialo nawet po 6 jedynek w dzienniku. Co zrobić? Wybieram najłatwiejsze sprawdziany ze zbiorów, kartkówki robie z też łatwe.

Ucze 6-stą klase.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: ocenianie

Postautor: malgala » 2009-02-22, 20:45

Moja klasa VI też jest bardzo słaba. Z kartkówek niezapowiedzianych nie rezygnuję. Ze sprawdzianów gotowych nie korzystam. Sama je układam. Uczniowie znają moje wymagania i omawiając każdy dział wywieszam im również w klasie szczegółowe wymagania na poszczególne oceny z danego działu. Sprawdziany konstruuję tak, żeby zadania na nich występujące odzwierciedlały wymagania na każdą ocenę. Kilka pierwszych jest na dopuszczający, potem na dostateczny i tak dalej. Wiedzą, że jeżeli rozwiążą tylko zadania na dopuszczający, to na wyższą ocenę liczyć nie mogą. Rozwiązanie tych i kolejnych gwarantuje otrzymanie odpowiednio wyższej oceny.
Sporo mam w tej klasie dopuszczających, ale nie ma niedostatecznych.
I pamiętaj, że należy oceniać wszystkie formy aktywności uczniów. Nie tylko sprawdziany.

Awatar użytkownika
Witold Telus
Posty: 616
Rejestracja: 2008-03-07, 17:53

Re: ocenianie

Postautor: Witold Telus » 2009-02-22, 20:56

Stosuję także system 'średniej ważonej': Sprawdziany - waga 4. Pozostałe oceny - waga 1. W przypadku poprawy sprawdzianu stosuję uśrednienie oceny sprawdzianu i jego poprawy. Wynik ostateczny koryguję następująco: każda nieusprawiedliwiona nieobecność obniża ocenę o 0,1, a jeśli nieusprawiedliwiona nieobecność dotyczy lekcji powtórzeniowej (zapowiedzianej) - ocenę obniżam o 0,2. 'Skok' oceny mam przy (do 0,50/powyżej 0,50). Do obliczeń stosuję Excela.


Wróć do „Szkolna codzienność”