Klasa I, II a III - różnice rozwojowe, wychowawcze

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Jedliński
Posty: 547
Rejestracja: 2008-09-20, 18:40
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Fizyka
Lokalizacja: śląskie

Klasa I, II a III - różnice rozwojowe, wychowawcze

Postautor: Jedliński » 2011-01-19, 10:52

Spokojnie to nie referat na psychologię rozwoju... :), ale jak możecie polecić ciekawą książkę na ten temat to dajcie znać...

Pytanie do praktyków, którzy mają styczność z dziećmi z klas I, II i III. Jakie różnice rozwojowe, wychowawcze widzicie między tymi etapami?

Chodzi mi o taki ogólny pogląd (z którym się spotkałem), że klasy I i II są stosunkowo łatwo się nimi kieruje, a w klasie III (pomiędzy II a III) następuje jakiś przeskok (znacznie trudniej się nimi kieruje). Po prostu jestem zainteresowany różnicami w zachowaniu w tych klasach i jak ktoś może rzucić parę refleksji to z góry dziękuję.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Klasa I, II a III - różnice rozwojowe, wychowawcze

Postautor: Basiek70 » 2011-01-27, 14:45

no cóż, nie podzielę poglądu - dla mnie najłatwiej kieruje się klasą 3 właśnie; znamy się już swietnie, wiemy czego która strona oczekuje, wystarczy przysłowiową brwią ruszyć i dzieciaki w lot łapią
ale - to z punktu widzenia wychowawcy prowadzącego klasę przez 3 lata
a tak w ogóle najcięższe są wrzesień i połowa października z pierwszakami - potem jest już tylko lepiej
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Klasa I, II a III - różnice rozwojowe, wychowawcze

Postautor: hanamat » 2011-01-27, 19:13

Mam takie samo zdanie, jak Basiek i 30 lat praktyki.

Jedliński
Posty: 547
Rejestracja: 2008-09-20, 18:40
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Fizyka
Lokalizacja: śląskie

Re: Klasa I, II a III - różnice rozwojowe, wychowawcze

Postautor: Jedliński » 2011-01-30, 09:23

dz za odpowiedź (chodzi o pierwsze posty).... ale później zrobiliście offtopic...Do moderatora - od 4 posta do tego do wycięcia.... W takich przypadkach lepiej pogadać przez prywatne wiadomości.
pozdro
W Chinach nauczycieli nazywa się budowniczymi narodu; czas, byśmy naszych nauczycieli nazywali tak samo. Barack Obama

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Klasa I, II a III - różnice rozwojowe, wychowawcze

Postautor: Basiek70 » 2011-01-30, 11:33

masz rację, przepraszam... :oops:
wrócę więc do pytania
w wieku 7-9 lat różnice rozwojowe są oczywiście, ale związane bardziej z różnicami osobowościowymi, a nie metryką. Nie przypadkiem określa się w psychologii rozwojowej, ze dziecko ma czas DO danego momentu na opanowanie danej umiejętności. Dodatkowo te normy są różne w różnych krajach, nawet na tym samym kontynencie. Poza tym wiele dzieci rozwija się skokowo i często to samo dziecko na przestrzeni kilku miesięcy diametralnie się zmienia. Są sześciolatki w pełni dojrzałe społecznie i emocjonalnie do szkoły i dziewięciolatki, które nadal mają z tym problem. Zależy to od wielu czynników. Oczywiście cechy indywidualne są tu ważne, ale także inne czynniki, jak choćby środowisko domowe. Nauczycielowi jest łatwiej pracować z klasą 2 i 3, ponieważ ją sobie "wychował", ustalił zasady, wdrożył stosowanie się do nich. Jeśli te zasady są zrozumiałe i akceptowane, a nauczyciel konsekwentny, to naprawdę szybko zespół klasowy funkcjonuje zgodnie z nimi. I nie chodzi tu o rygor - a o zasady wspólnego funkcjonowania. Przy jasno określonych ramach dzieci się czują bezpieczniej i pewniej.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Klasa I, II a III - różnice rozwojowe, wychowawcze

Postautor: hanamat » 2011-01-30, 16:51

faktycznie, znacznie odeszłyśmy od tematu głównego. Zgadzam się z Basiek i dodam, że w każdym wieku rozwojowym dla mnie nie ma trudnych uczniów, jest za to nauczyciel, który albo zna potrzeby, zachowania uczniów inne dla każdego etapu i sobie z nimi radzi, albo jest kiepsko przygotowany do swojego fachu.

hanamat
Posty: 270
Rejestracja: 2008-03-29, 18:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: Klasa I, II a III - różnice rozwojowe, wychowawcze

Postautor: hanamat » 2011-01-30, 16:56

A swoją drogą panie Jedliński wyluzuj nieco, omiń te kilka naszych postów i znajdź sedno sprawy....i uśmiechnij się :lol:


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”