dyscyplina w kl pierwszej

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Monika260
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane

dyscyplina w kl pierwszej

Postautor: Monika260 » 2013-09-05, 12:39

Witam, jestem początkującym nauczycielem, prosto po studiach. Dostałam klasę pierwszą: 27 uczniów (mniej więcej po połowie dziewczynek i chłopców, także połowa 6- i 7latków).

Mam problem z utrzymaniem dyscypliny. Uczniowie nie słuchają i nie skupiają się (nie uważają nawet gdy jest cisza). Jak mogę naprawić relację by zapanował względny spokój?
Próbowałam, różnych rzeczy ale nie pomagają..

Proszę pomóżcie, boję się że niedługo będzie za późno.

aglod

Re: dyscyplina w kl pierwszej

Postautor: aglod » 2013-09-05, 18:33

Nie da się dać prostej porady. Zrób TO - i działa na wszystkich i na pewno.
Trzeba próbować szukać rozwiązań i pamiętać, że pierwszaki mają prawo by skupiać swoją uwagę na niewielką ilość czasu.
Z pewnością nie wytrzymają w skupieniu całej lekcji. Pomaga częsta zmiana zadań, ze zmianą miejsca - stoliki- dywan-ćwiczenia przy ławce, ćwiczenia, gdy zupełnie nie pracują zabawa ruchowa (najprostrza gdy muzyka gra spacerujemy, skaczemy, poruszamy się jak coś tam, gdy milknie zastygamy), a może właśnie wyciszająca(nabieramy powietrze i wypuszczamy z ruchem).

Można umówić się na sygnał np, na 3 słuchamy już uważnie i liczymy 1, 2, 3.
Kiedy wykonacie cichutko i ładnie to zadanie, pobawimy się w.....

Zawsze trzeba ustalić z dziećmi co wolno, czego nie wolno, krótko zapisane zasady umieścić w klasie jako kodeks klasowy i przypominać o nim w różnych okazjach, czasami wystarczy położyć palec na ustach i samemu podnieść rękę by dzieciaki przypomniały sobie jak się zachować.