Oczywiście, że niewłaściwą. Ale od wartości oceny nie ma odwołania. Nie zakłada się przecież, że nauczyciel może być durniem. Dyrektor powinien zatrudniać mądrych, wykwalifikowanych nauczycieli.vuem pisze:Jeśli nauczyciel podając na początku roku szkolnego zasady później się do nich nie stosuje i w związku z tym nie ocenia wg jasno postawionych reguł jest sytuacją właściwą?
Nie jest, bo "reguły gry" nie są trybem ustalania oceny.vuem pisze:Nauczyciel, sam w zakresie treści oceny ustala "reguły gry", takie jego prawo. Jednak jeśli on sam łamie ustalone przez siebie samego zasady, to nie jest to naruszeniem tego trybu?
Zdaje się, że mówimy o braku upoważnienia, a nie braku nakazu.vuem pisze:brak nakazu nie jest zakazem.
vuem, tryb to zawsze jakaś procedura, kolejne czynności, organizacja, określony sposób, porządek. Jednak różne przepisy różnie określają ten porządek, tę kolejność.vuem pisze:Cytat:
Różnie, w zależnosci od przepisu. W niektórych przepisach jest delegacja do ustalenia "trybu" w statucie szkoły. Wówczas należy rozumieć tak, jak w statucie.
Nie wiem w jaki sposób może to zależeć "od przepisu" skoro cały czas wałkujemy jeden - rozporządzenie o ocenianiu.
Przykładowe przepisy określające "tryb" ustalania oceny klasyfikacyjnej:
a) § 12. 1. Śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne [bez zasięgania opinii ocenianego ucznia

b) a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
c) 3. W szkole prowadzącej kształcenie zawodowe, która organizuje praktyczną naukę zawodu, na warunkach i w trybie określonych w odrębnych przepisach, śródroczną i roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z zajęć praktycznych i praktyk zawodowych ustala:
1) w przypadku organizowania praktycznej nauki zawodu u pracodawcy i w indywidualnych gospodarstwach rolnych - nauczyciel praktycznej nauki zawodu, instruktor praktycznej nauki zawodu, opiekun praktyk zawodowych lub kierownik praktycznej nauki zawodu;
d) 4. W szkołach (oddziałach) integracyjnych śródroczną i roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne, o którym mowa w odrębnych przepisach.
e) 5. W szkołach w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli i wychowawców odpowiednio zakładu poprawczego lub schroniska dla nieletnich.
Przykładowe przepisy określające tryb promocji uczniów:
a) § 20. 2. Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) oraz po uzyskaniu opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
b) 9. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na podstawie opinii wydanej przez lekarza lub publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, w tym publiczną poradnię specjalistyczną, oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia
A w niektórych cytowanych przez Ciebie w poście nr 37 przepisach "tryb" (różnych rzeczy) może ustalić np. nauczyciel (tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej), kurator oświaty (tryb przekazania przewodniczącemu komisji protokołów egzaminu dojrzałości), statut szkoły (tryb przeprowadzania egzaminów semestralnych w szkole zaocznej).
Jeśli niewłaściwe postępowanie nauczyciela powoduje niezadowolenie ucznia z wysokości oceny, to dotyczy treści oceny, a nie trybu.vuem pisze:Podałem kilka przykładów niewłaściwego postępowania nauczyciela. Nie doczekałem się odpowiedzi, czy dotyczyło to treści oceny, czy trybu jej ustalania