Matura ustna 2012 - wymagania

czyli miejsce dla filologów

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Matura ustna 2012 - wymagania

Postautor: vuem » 2012-05-04, 22:06

Płyta obejmuje tytuły (egzmain maturalny bla bla), przeczytanie poleceń po polsku przez lektorkę i konieczne przerwy, nie ma mowy o zatrzymywaniu, powtarzaniu czegokolwiek.

upieczona.anglistk
Posty: 233
Rejestracja: 2008-10-12, 10:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: Matura ustna 2012 - wymagania

Postautor: upieczona.anglistk » 2012-05-05, 09:32

No to do d... ja uważam, że jest za mało czasu przeznaczone na przeczytanie zadań i moja maturzystka nie daje rady przeczytać całego zadania

upieczona.anglistk
Posty: 233
Rejestracja: 2008-10-12, 10:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: Matura ustna 2012 - wymagania

Postautor: upieczona.anglistk » 2012-05-05, 10:03

A kiedy lektor czyta to wprowadzenie "egzamin maturalny z języka angielskiego, rozumienie ze ..." bla, bla to czy maturzysta ma już w tym momencie arkusz i może zacząć czytać pytania?

I jeszcze jedno, jeśli egzamin się zakonczy,a maturzysta nie zdążył przenieść odpowiedzi na kartę odpowiedzi, można prosić o przedłużenie czasu?

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Matura ustna 2012 - wymagania

Postautor: malgala » 2012-05-05, 10:26

upieczona.anglistk pisze: czy maturzysta ma już w tym momencie arkusz i może zacząć czytać pytania?

Ma arkusz i postępuje zgodnie z tym, co podaje lektor.
upieczona.anglistk pisze:jeśli egzamin się zakonczy,a maturzysta nie zdążył przenieść odpowiedzi na kartę odpowiedzi, można prosić o przedłużenie czasu?

Nie można.

upieczona.anglistk
Posty: 233
Rejestracja: 2008-10-12, 10:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: Matura ustna 2012 - wymagania

Postautor: upieczona.anglistk » 2012-05-05, 13:00

dzięki za pomoc. Mam jeszcze pytania dotyczące pracy.

- poinformujesz kiedy możesz rozpocząć pracę i zapytasz o wysokość wynagrodzenia

"I am going to start working tommorow. How vell give of money?"

- poproszisz o przesłanie listy dokumentów, które musisz dostarczyć

"I please give document, where I must give you"

czy te informacje zostały przekazane?

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Matura ustna 2012 - wymagania

Postautor: vuem » 2012-05-05, 13:26

upieczona.anglistk pisze:A kiedy lektor czyta to wprowadzenie "egzamin maturalny z języka angielskiego, rozumienie ze ..." bla, bla to czy maturzysta ma już w tym momencie arkusz i może zacząć czytać pytania?


Ma arkusz otwarty i czy czyta polecenie, czy patrzy w okno, to już jej sprawa.

Czasu jest dość, by uczeń w tym wieku i na tym etapie zaawansowania edukacyjnego zdążył ze zrozumieniem polecenie i podane opcje przeczytać.
Owszem zdarzają się uczniowie niewydolni intelektualnie lub ze względu na zasób wiedzy, sam miewam takich, no ale cóż...brutalnie powiem, że to ich problem.

Nastaw swoją uczennicę na pracę wg zegara, by absolutnie koniecznie zostawiła sobie kilka minut na przeniesienie odpowiedzi z arkusza do karty odpowiedzi.


upieczona.anglistk pisze:I jeszcze jedno, jeśli egzamin się zakonczy,a maturzysta nie zdążył przenieść odpowiedzi na kartę odpowiedzi, można prosić o przedłużenie czasu?


Jak Malgala zaznaczyła nie ma mowy o wydłużeniu czasu, Twoja uczennica musi dobrze rozplanować pracę, choć istnieją pewne "awaryjne procedury" dla egzaminatorów i maszyn odczytujących odpowiedzi z karty odpowiedzi gdy jest ona pusta, ale nie jestem pewien co do adekwatności tej sytuacji.

Co do oceny treści "kropek":

upieczona.anglistk pisze:"I am going to start working tommorow. How vell give of money?"


Dałbym 0.5 pkt - Druga część zbyt niezrozumiała, zakłada się, że czasownik give może sugerować prezent, oddanie pieniędzy itp. nie wskazuje na zarobek, wynagrodzenie, czy pensję.
Choćby pytanie w formie "how much money will you give me for my work?" zostałoby najprawdopodobniej uznane. Najprawdopodobniej, bo oczywiście do każdego arkusza CKE dopasowuje klucz, listę wytycznych dla egzaminatorów w dniu sprawdzania, którą zresztą czasem modyfikują w trakcie.

Pierwsza część, choć literalnie wskazuje na czasownik "can", to jednak zazwyczaj może być przekazana w inny sposób, również w formie np. zamierzenia.
Zakładam kontekst listu - podanie o pracę - w którym wyraźnie widać prośbę o zatrudnienie, pytania o szczegóły dotyczące tej pracy w perspektywie.

upieczona.anglistk pisze:"I please give document, where I must give you"


Tu dałbym 0 pkt.
Brak skojarzenia przysłania/przekazania mi listy/rodzaju dokumentów, które muszę dostarczyć.

upieczona.anglistk
Posty: 233
Rejestracja: 2008-10-12, 10:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: śląskie

Re: Matura ustna 2012 - wymagania

Postautor: upieczona.anglistk » 2012-05-05, 14:05

wielkie dzięki za pomoc. Ja w tym gąszczu co została przekazane, a co nie, już się gubię. Od kiedy mi powiedziałeć że "library" można uznać za pracę księgarni, to już naprawdę nie jestem, pewna czy informacja została przekazana czy nie

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Matura ustna 2012 - wymagania

Postautor: vuem » 2012-05-06, 18:57

upieczona.anglistk pisze:Od kiedy mi powiedziałeć że "library" można uznać za pracę księgarni, to już naprawdę nie jestem, pewna czy informacja została przekazana czy nie


Ja nigdzie nie napisałem, że "library" oznacza księgarnię. Wyjaśnię jeszcze raz.

ZAŁOŻENIE: Piszemy list formalny - podanie o pracę w księgarni (miejsce pracy jest konkretnie sprecyzowane)

Jeśli dana "kropka" brzmi:

"napisz o jaką pracę się starasz" - to pewnie nie da się uniknąć użycia słowa "księgarnia".

Natomiast kolejna kropka brzmi, cytuję z Twojego postu:

- podasz powód, dla którego uważąsz się za osobę odpowiednią do tej pracy i krótko opiszesz swoje dotychczasowe doświadczenie.


Druga część kropki zmusza do opisania dotychczasowego doświadczenia.

A doświadczeniem przydatnym w pracy w księgarni może być np. rok pracy w bibliotece, jako asystent pisarza, w wydawnictwie, drukarni .... cokolwiek co logicznie wiąże się z pracą wśród książek lub przy ich tworzeniu, drukowaniu, sprzedawaniu itp. Nawet jeśli zdający opisze 6 miesięcy pracy w sklepie mięsnym, to argument, że pracował w handlu jest logiczny.
Analogicznie, gdy będziesz pisała podanie o pracę w restauracji, to jako dotychczasowe doświadczenie możesz wskazać pracę w supermarkecie...no bo przecież miałaś do czynienia z ludźmi, prawda?

Nawet jeśli wydaje Ci się, że uczeń coś wyjaśnia/uzasadnia/opisuje dość nieporadnie biorąc pod uwagę doświadczenie życiowe, czy wiedzę ogólnie, to i tak to akceptuj.
Ten egzamin sprawdza podstawowe umiejętności komunikacyjne, a nie te wiedzę.

Dopiero tam, gdzie "kropka" żąda bardzo konkretnie sprecyzowanej informacji, zdający "stoi pod ścianą" i nie ma wyjścia.

Przykład:

Z powodu problemów zdrowotnych nie możesz odwiedzić kolegi, przeproś, że nie przyjedziesz i wyjaśnij powód.

Uczeń MUSI przeprosić za to, że nie przyjedzie - jeśli przeprosi za to, że nie przysłał kwiatów, to zarabia 0 pkt za informację.

Uczeń MUSI wyjaśnić powód jakimś problemem zdrowotnym - jeśli napisze, że nie przyjedzie, bo nie ma kasy, to zarabia 0 pkt za te informację.

Ale uczeń MOŻE użyć dowolnego problemu związanego ze zdrowiem, to czy napisze że chorował na grypę, miał/ma gorączkę, pryszcze na łokciach, czy po prostu sraczkę nie ma znaczenia i jest zaliczane.


Wróć do „Języki obce”