-będę mieć możliwość zatrudnia przez mianowanie wraz ze wszystkimi konsekwencjami (dla mnie i dla szefa)- ( KN: art.10 ust.5, ar. 15 art. 18, art. 19, art. 20, art.21-23 art.28)
-po czterech latach pracy w stopniu kontraktowego nie zwolnią mnie z (z tego powodu) z pracy (art.10 ust.4a KN)
- wzrośnie moja stawka minimalnego uposażenia
-no i mogę rozpocząć staż na dyplomowanego
Zmieni się mój status pracownika przy zatrudnieniu na czas nieokreślony w przypadku wypowiedzenia przysługiwać mi będzie 6 miesięczna odprawa
- podlegać będę także karom dyscyplinarnym za uchybienia godności zawodu art.6
- zwiększeniu ulegnie moja pensja będę mógł zajmować stanowiska kierownicze zespołów samokształceniowych
- kandydować na stanowisko dyrektora szkoły.
58. Ocena pracy nauczyciela
- Pracę nauczyciela ocenia dyrektor.
Obecnie Karta Nauczyciela określa zasady, kryteria oraz tryb odwoływania się od otrzymanej oceny. Pełną analizę tego elementu statusu zawodowego pomijamy.
Najkrócej mówiąc, obecna ocena pracy nauczyciela nie uwzględnia potrzeb reformy edukacji.
Możliwość osiągania kolejnych szczebli, w nowym systemie awansu, wiązać się będzie z ciągłym podnoszeniem swoich kompetencji zawodowych i ciągłym doskonaleniem swojego warsztatu pracy.
Kluczową funkcję w nowym systemie awansu odgrywać będzie ocena pracy nauczyciela, pełniąca inną rolę, niż ocena stosowana obecnie. Jej nowe funkcje to:
• motywowanie,
• informowanie,
• korygowanie,
• inspirowanie,
• stabilizowanie.
Tak rozumiane ocenianie pracy nauczyciela ma na celu wspieranie jego kariery - zarówno od strony merytorycznej, jak i finansowej, gdyż bieżąca ocena pracy nauczyciela decydować będzie o dodatkowym wynagrodzeniu w ramach dodatku motywacyjnego.
Ocenie podlegać będą kompetencje nauczycielskie i osiągnięcia pedagogiczne. Przygotowujemy narzędzia obiektywnej i pełnej oceny pracy nauczyciela, które wykorzystywać będzie dyrektor.
Ocena nauczyciela powinna być ściśle związana z awansem "szczeblowym" nauczyciela.
Pozytywna ocena będzie podstawowym warunkiem dopuszczenia do postępowania kwalifikacyjnego kończącego staż, kontrakt oraz etap mianowania nauczyciela. Od oceny wystawionej przez dyrektora istnieć będzie procedura odwoławcza do kuratora oświaty.
Oprócz oceny dokonywanej przy przejściu na wyższe szczeble awansu proponujemy aby dyrektor dokonywał oceny nauczyciela w następujących przypadkach:
• na wniosek nauczyciela,
• z własnej inicjatywy w uzasadnionych przypadkach,
• nie rzadziej niż raz na trzy lata.
Nie może być żadnych wątpliwości, że w ślad za zwiększonymi wymaganiami wobec nauczycieli muszą pójść zwiększone pensje i duże ich zróżnicowanie na poszczególnych szczeblach awansu.
59. Proszę podać etapy planowania/projektowania zajęć edukacyjnych?
- wyznaczenie celu
- organizowanie toku działania (diagnoza pedagogiczna, projekty programu i planu działania wychowawczego, określenie stosunku pomiędzy elementami danymi, np. stosunek treści planu do realizacji)
- uwzględnienie prognozy dotyczącej okoliczności i środków działania
- rokowanie pedagogiczne (prognoza pedagogiczna) dotyczące przedmiotu działań wychowawczych, ustalenie granic realnego przewidywania zmian wychowanka:
- zapewnienie środków działania uwzględnienie przyszłej kontroli wykonywania działań i oceny osiągniętych wyników
szkoły i placówki niepubliczne mogą zakładać osoby prawne i fizyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, zobowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu szkół i placówek. Według obowiązujących regulacji ustawowych, szkoły niepubliczne, posiadające uprawnienia szkół publicznych, nie są zobligowane do realizacji ramowego planu nauczania, a więc mogą inaczej rozplanować realizację obowiązującej podstawy programowej kształcenia.
Podlegają one jednak nadzorowi pedagogicznemu kuratorium oświaty. W/w placówkach za naukę pobierana jest także opłata tzw. czesne, nauczycieli nie obowiązuje system wynagradzania związany z kartą nauczyciela.
60. Proszę wskazać dokumenty określające prawa i obowiązki zawodowe nauczyciela?
- kodeks pracy
- karta nauczyciela
- ustawa o systemie oświaty
- obowiązki:
- sumienne i staranne wykonywanie pracy
- wykonywanie poleceń przełożonego związanych z wykonywaną pracą
- przestrzeganie ustalonego czasu pracy, w tym punktualnie rozpoczynanie i kończenie pracy
- przestrzeganie przepisów bhp i ppoż.
- dbanie o dobro szkoły i jej mienia
- przestrzeganie tajemnicy służbowej, a w przypadku nauczyciela także tajemnicy posiedzeń rad pedagogicznych
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego
- przestrzeganie postanowień regulaminu pracy
- podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz doskonalenie umiejętności pracy – rozliczenie się ze zobowiązań wobec szkoły przed ustaniem stosunku pracy
- prawa:
- nagrody i wyróżnienia
- uprawnienia o charakterze socjalnym
- uprawnienia z zakresu ochrony zdrowia
- uprawnienia emerytalne i rentowe
- ulgi komunikacyjne
prawo do awansu zawodowego
Uprawnienia n-la
1) decyduje w sprawie wyboru programu nauczania, podręczników metod i form oraz doboru środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu
2)Jeśli prowadzi koło zainteresowań lub zespól - decyduje o treści jego programu
3) decyduje o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępu swoich uczniów
4)Ma prawo wnioskować w sprawie kar i nagród swoich uczniów
5) Ma prawo korzystać z wyposażenia szkoły zgodnie z aktualnymi Potrzebami
61. Po jakim terminie należy dokonać przeglądu bazy dydaktycznej?
-po upływie co najmniej14 dni od przerwy feryjnej, przed rozpoczęciem zajęć.
62. Do jakich instytucji może się Pani zwrócić w procesie udzielania pomocy edukacyjnej i społecznej?
- Ośrodek Pomocy Rodzinie,
- Centrum Edukacji Obywatelskiej
- Polska Akcja Humanitarna
- Caritas
- Fundacja dla Polski
- Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
- Kuratorium Oświaty i Wychowania
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
- Komisja Kultury Fizycznej Turystyki i Wypoczynku
63. Na jakich zasadach tworzy się klasy terapeutyczne i integracyjne, ich liczebność?
Klasy wyrównawcze organizuje się w celu intensywnej pomocy edukacyjnej i wychowawczej w uzyskaniu osiągnięć wynikających z podstawy programowej dla danego etapu edukacyjnego przez uczniów, którzy mają rozległe trudności w opanowaniu wiadomości i umiejętności.
2. Klasy terapeutyczne organizuje się dla uczniów wykazujących jednorodne lub sprzężone zaburzenia, wymagających dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specyficznych potrzeb edukacyjnych oraz długotrwałej pomocy specjalistycznej.
3. Zajęcia w klasach wyrównawczych i klasach terapeutycznych prowadzą nauczyciele właściwych zajęć edukacyjnych.
4. Nauczanie w klasach wyrównawczych i klasach terapeutycznych prowadzone jest według obowiązujących w danych typach szkół programów nauczania, z dostosowaniem metod i form ich realizacji do indywidualnych psychofizycznych i edukacyjnych potrzeb uczniów.
5. Liczba uczniów w klasie wyrównawczej i klasie terapeutycznej wynosi od 10 do 15.
6. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego szkołę, w ramach posiadanych środków, liczba uczniów w klasie wyrównawczej lub klasie terapeutycznej może być niższa od określonej w ust. 5.
63. Kto może zostać kierownikiem wycieczek lub imprez szkolnych?
Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516), dyrektor szkoły uprawniony jest do wyznaczenia pracowników pedagogicznych, o odpowiednich kwalifikacjach, na kierowników wycieczek lub imprez szkolnych.
W wyborze tym dyrektor kieruje się kwalifikacjami, jakie osoba ta posiada, a mianowicie czy są one odpowiednie do realizacji danej formy turystyki. Nie ma natomiast wymogu ukończenia przez pracowników pedagogicznych szkoły, przed wyznaczeniem ich na kierowników wycieczek lub imprez, kursu kierowników wycieczek szkolnych.
Jednakże w przypadku realizacji przez szkołę form turystyki kwalifikowanej i obozu wędrownego, w stosunku do pracowników pedagogicznych szkoły, szczególne wymagania zostały określone w ust. 3 i 4 § 11 rozporządzenia.
64. Porażka - nauka na błędach:
- nie udało Ci się coś , co sobie założyłaś;
- przeanalizowałaś sytuację (sama, z opiekunem stażu, w zespole przedmiotowym, wychowawczym, na podstawie książki...)
- wyciągnęłaś wnioski
- w przyszłym roku zmodyfikujesz działania w następujący sposób:...
- spodziewasz się następujących efektów:...
- albo - już zdążyłaś podjąć odpowiednie działania i z porażki masz sukces...
65. Wymień różnicę między podstawą programową a programem nauczania oraz między planem pracy a programem?
Podstawa programowa to minimum programowe, które jesteś zobowiązana znać, natomiast program nauczania jest
utworzony ma podstawie programowej.
Co do celów operacyjnych - !!!!!!!!!!!!
System szkół: szkoła podstawowa ( 6-letnia), gimnazjum (3-letnie) na podbudowie szkoły podstawowej, następnie liceum profilowane (3-letnie) i szkoła zawodowa (2,3 letnia), które mogą się kończyć na szkole policealnej do 2 lat i liceum uzupełniającym 2 letnim. Dziwi mnie, że w tej nowej strukturze nie ma technikum.
66.Jakie są obowiązki dyrektora szkoły?
Dyrektor szkoły odpowiedzialny jest w szczególności za:
1) dydaktyczny i wychowawczy poziom szkoły,
2) realizację zadań zgodnie z uchwałami rady pedagogicznej i rady szkoły, podjętymi w ramach ich kompetencji stanowiących oraz zarządzeniami organów nadzorujących szkołę,
3) tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów i wychowanków,
4) zapewnienie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym,
5) zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo wychowawczych.
§ 11.Pracodawca zobowiązany jest w szczególności:
1) organizować pracę w sposób zapewniający pełne i efektywne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
2) zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków, sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach pracy oraz ich podstawowymi uprawnieniami,
3) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy,
4) terminowo i planowo wypłacać wynagrodzenie,
5) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
6) zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby pracowników,
7) stosować sprawiedliwe i obiektywne kryteria oceny pracowników oraz wyników ich pracy,

9) kierować pracowników na wstępne, okresowe i profilaktyczne badania lekarskie i pokrywać koszty tych badań.