Postautor: linczerka » 2015-07-03, 19:38
Oj, to nie jest tak, jak myślisz.
Cała klasa pracuje w oparciu o program szkoły masowej. Dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych przygotowujesz program zmodyfikowany - dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy. Jednym słowem to Ty dostosowujesz w oparciu o orzeczenia. Dla każdego dziecka osobno. Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są inne, o różnym stopniu trudności, doskonalące słabiej opanowane umiejętności i wiadomości, przeznacza się na ich wykonanie więcej czasu. Podczas pracy na lekcji nauczyciel wspomagający pracuje z dziećmi, które potrzebują pomocy. Dla nich przygotowujesz zadania, ćwiczenia i pomoce dydaktyczne, aby łatwiej zrozumiały przerabianą partię materiału. To Twoja rola.
Z nauczycielem prowadzącym musisz często się konsultować, znać do przodu materiał, by opracować dla swoich podopiecznych zadania, materiały. Nauczyciel wspierający musi znać treści zadań edukacyjnych, by móc je zmodyfikować dostosowując do możliwości uczniów niepełnosprawnych. Działanie Twoje i prowadzącego musi się uzupełniać. Praca w klasie integracyjnej wymaga od nauczyciela wspomagającego ścisłej współpracy z całym zespołem specjalistów (np. z psychologiem, pedagogiem szkolnym, logopedą, reedukatorem, rehabilitantem, terapeutą).
To ciężki kawałek chleba. Nie wspomnę o dokumentacji.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia