Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

rady, wskazówki, wymiana doświadczeń

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Madziaczek
Posty: 151
Rejestracja: 2007-08-24, 14:26
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Madziaczek » 2016-08-06, 09:45

Ja również czekam na te "sciągi"

Dziewczyny, stres jest taki, że już nie mogę. Do 24 sierpnia to ja cała siwa będę ;)

Co byście powiedziały na pytanie o porażkę? Na co zwracać szczególną uwagę przy realizacji programu?

Marylin.de
Posty: 13
Rejestracja: 2016-07-30, 20:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Marylin.de » 2016-08-06, 10:38

§ 7 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia
Wymaganie: Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

Przykładowe pytania:
1. W jaki sposób doskonali Pani/Pan swój warsztat pracy?
2. Które z metod stosowanych przez Panią/Pana podczas zajęć są najbardziej efektywne – proszę uzasadnić wybór.
3. Jakie działania z zakresu doskonalenia swojego warsztatu pracy uznała/uznał Pani/Pan za najistotniejsze – proszę uzasadnić wybór.
4. W jakim stopniu zamiar uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego wpłynął na rozwój Pani/Pana kompetencji zawodowych? Proszę podać przykłady.
5. Jakimi metodami dokonuje Pani/Pan samooceny własnych działań?
6. W jaki sposób wykorzystuje Pani/Pan wyniki ewaluacji swojej pracy?
7. Proszę scharakteryzować swój warsztat pracy nauczycielskiej od strony jego organizacji, zasobów materialnych, umiejętności i skuteczności edukacyjnej.
8. Proszę scharakteryzować działania podejmowane przez Panią/Pana, przy pomocy których określa Pani/Pan sytuację wychowawczą.
9. Jak ocenia Pani/Pan skuteczność własnych działań wychowawczych – proszę przytoczyć przykłady uzasadniające tę ocenę?
10. Jakie są Pani/Pana dalsze zamierzenia związane z doskonaleniem warsztatu pracy?

§ 7 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia
Wymaganie: Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Przykładowe pytania:
1. Proszę wymienić metody (formy) pracy stosowane przez Panią/Pana w pracy z uczniem zdolnym, z uczniem z problemami edukacyjnymi, z uczniem sprawiającym kłopoty wychowawcze.
2. Które z problemów środowiska lokalnego znalazły się w kręgu Pani/Pana zainteresowań – proszę uzasadnić wybór.
3. W jaki sposób uwzględniła/uwzględnił Pani/Pan rozpoznane problemy środowiska lokalnego w pracy – jakie były tego efekty?
4. Z kim współpracowała/współpracował Pani/Pan, realizując działania dydaktyczno-wychowawcze związane z problematyką środowiska – jakie efekty przyniosły te działania?
5. Jak w ramach realizowanego przedmiotu/prowadzonych zajęć uwzględnia Pani/Pan współczesne problemy społeczne?
6. Jakie problemy cywilizacyjne uwzględnia Pani/Pan w programie wychowawczym klasy?
7. Jak przygotowuje Pani/Pan swoich uczniów do rozwiązywania problemów cywilizacyjnych ?
8. Jak Pani/Pan rozpoznaje problemy środowiska lokalnego?
9. Z jakimi instytucjami i organizacjami współpracowała/współpracował Pani/Pan w celu rozwiązywaniu problemów lokalnych – jakie były tego efekty?
10. Jaka jest skuteczność podejmowanej przez Panią/Pana pomocy dla uczniów wymagających wsparcia?
§ 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia
Wymaganie: Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
Przykładowe pytania:
1. Proszę podać przykłady świadczące o opanowaniu przez Panią/Pana technologii komputerowej i informacyjnej oraz wykorzystywaniu ich w swojej pracy zawodowej.
2. Co rozumie Pani/Pan pod pojęciem technologii komputerowej i informacyjnej.
3. Jakie zna Pani/Pan źródła pozyskiwania informacji i wykorzystywania ich w pracy?
4. W jakim zakresie planuje Pani/Pan dalsze rozwijanie swoich umiejętności komputerowych ?
5. Proszę wskazać programy komputerowe wykorzystywane w pracy.
6. Jakie trudności napotyka Pani/Pan w związku ze stosowaniem technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy?
7. Proszę wskazać przykłady świadczące o wykorzystywaniu przez Panią/Pana technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
8. Jak stosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej podnosi jakość Pani/Pana pracy?
9. Jak stosowanie przez Panią/Pana technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy przekłada się na rozwój i osiągnięcia ucznia?
10. Proszę wskazać przykłady zastosowania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
§ 7 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Wymaganie: Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

Przykładowe pytania:
1. Proszę wskazać przykłady Pani/Pana działań świadczących o umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki.
2. Jaką literaturę/czasopismo z zakresu psychologii i pedagogiki poleciłaby/poleciłby Pani/Pan początkującemu nauczycielowi – proszę uzasadnić wybór.
3. Która z przeczytanych ostatnio pozycji literatury zawodowej miała znaczący wpływ na Pani/Pana rozwój zawodowy?
4. Proszę podać przykład zachowania ucznia, które wymaga powiadomienia policji/sądu.
5. Jakie konkretne działania podejmuje Pan/Pani, aby wypełnić swoją wychowawczą rolę?
6. Jaki jest Pani/Pana udział w tworzeniu wewnętrznych dokumentów szkoły?
7. Jak Pani/Pan współpracuje z rodzicami?
8. Proszę wskazać możliwości pomocy dzieciom będącym w trudnej sytuacji materialnej.
9. Proszę omówić, jak planuje Pani/Pan pracę wychowawczą, aby uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych/niepełnosprawny czuł się akceptowany w klasie?
10. W jaki sposób zachęca Pani/Pan uczniów do aktywnego trybu życia, stosowania zasad bezpiecznego pobytu w szkole i poza nią?

§ 7 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia
Wymaganie: Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Przykładowe pytania:
1. Gdzie są zapisane obowiązki nauczyciela i jego zadania?
2. Co to oznacza, że nauczyciel może odpowiadać dyscyplinarnie?
3. Które z aktów prawnych wykorzystała/wykorzystał Pani/Pani w trakcie przygotowywania się do kolejnego stopnia awansu?
4. Jakie akty prawne regulują pracę nauczyciela?
5. Jaki akt prawny reguluje ocenianie?
6. Proszę wymienić najważniejsze akty prawne regulujące kwestię bezpieczeństwa ucznia.
7. Proszę określić, który akt prawny reguluje sprawy dotyczące stosunku pracy i uprawnień socjalnych nauczycieli.
8. Jaki akt prawny opisuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizowaną w szkole?
9. W jakim akcie prawnym zawarte są prawa dziecka, a w jakim prawa ucznia?
10. Jakie akty prawne regulują pracę nauczyciela?


Powiem tak, na te pytania nie miałam odpowiedzi były bardziej takim drogowskazem. Pomogły mi przygotować prezentację i wiedziałam czego się z danej umiejętności spodziewać.

Marylin.de
Posty: 13
Rejestracja: 2016-07-30, 20:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Marylin.de » 2016-08-06, 10:40

Nie wiem już skąd to mam ale jeśli chodzi o ostatnie zmiany super!

Ostatnie zmiany w prawie oświatowym:

1) Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty z dnia 24 kwietnia 2014 roku:
- W szkole może być zatrudniony asystent nauczyciela lub wychowawcy świetlicy (funkcja wspierająca). Asystent posiada wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w danej szkole, zatrudnia się go na podstawie Kodeksu pracy;
- Szkoła jest zobowiązana zapewnić zajęcia świetlicowe dla uczniów.
- Na wniosek rodziców naukę w szkole może rozpocząć także dziecko, które w danym roku kalendarzowym ukończyło 5 lat. Decyzję o przyjęciu podejmuje dyrektor na podstawie opinii ppp.

2) Nowelizacja ustawy o systemie oświaty z 20 lutego 2015 roku:
- Uczeń nie tylko będzie musiał otrzymać ocenę lecz także informację zwrotną – co zrobił źle i jak może się poprawić. W klasach I-III szkół podstawowych odstąpiono od wprowadzenia obowiązkowych ocen opisowych, jednakże tak jak w wyższych klasach – oceny będą mogły mieć taką formę.
- Limit uczniów w klasach I-III będzie można zwiększyć nie więcej niż o 2 uczniów i tylko na wniosek rady oddziałowej, za zgodą organu prowadzącego i z obowiązkowym zatrudnieniem asystenta nauczyciela.
- Możliwość realizowania zajęć w ramach projektów i programów finansowanych z udziałem środków europejskich w ramach nawiązanego stosunku pracy. W przypadku braku chętnych nauczycieli zatrudnionych w szkole do realizacji tych zajęć będzie można zatrudnić nauczycieli spoza szkoły, jednakże wyłącznie na podstawie Kodeksu pracy.
- Uznawania świadectw szkolnych wydanych za granicą;
- Nauczyciele - rodzice nie będą musieli już wybierać między urlopem rodzicielskim a awansem zawodowym. Nowy przepis pozwoli im na półtoraroczną nieobecność w pracy w trakcie stażu
- Zakaz pobierania jakichkolwiek opłat od rodziców za dostęp do e-dzienników.

3) Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół:
- Wprowadzenie obowiązkowej bezpłatnej nauki języka obcego dla wszystkich dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego.- 1 września 2015 - dla pięciolatków; od 1 września 2017 roku - dla wszystkich dzieci przedszkolnych;
- Rezygnacja z wyodrębnienia wykazu wiadomości i umiejętności , które powinien posiadać uczeń kończący 1. klasę szkoły podstawowej;
- Odejście od 45-minutowych lekcji;
- Dostosowanie prac domowych do możliwości uczniów i monitorowanie tego, ile czasu zajmuje uczniom odrabianie zadań domowych;
- Stworzenie dzieciom korzystającym z zajęć świetlicowych możliwości odrabiania zadań domowych.

4) Rozporządzenie MEN z dnia 28 sierpnia 2014 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobów organizowania krajoznawstwa i turystyki:
- Dyrektor może zdecydować o łączeniu funkcji kierownika i opiekuna wycieczki.

5) Rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 roku w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych:
- Możliwość zwolnienia uczniów z niektórych ćwiczeń a nie od razu całych zajęć wychowania fizycznego;
- Ocenianie opisowe na każdym etapie.

Ewcia2620
Posty: 29
Rejestracja: 2016-07-22, 17:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, WOS
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Ewcia2620 » 2016-08-06, 17:27

Czy masz gotowe odpowiedzi na te pytania?

Madziaczek
Posty: 151
Rejestracja: 2007-08-24, 14:26
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Madziaczek » 2016-08-07, 11:16

Oj tak, odpowiedzi bardzo by się przydały. Nie wszystkie pytanie są takie oczywiste. A w stresie, to tym bardziej może być z nimi problem.

ticzera
Posty: 6
Rejestracja: 2016-08-07, 17:44
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: ticzera » 2016-08-07, 17:46

Hej jestem tu nowa, witam Was :)
Egzamin mam 29 sierpnia.

ticzera
Posty: 6
Rejestracja: 2016-08-07, 17:44
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: ticzera » 2016-08-07, 17:47

Jak byście odpowiedzieli na pyt. Jakie elementy swojej pracy poddawane były ewaluacji?

Madziaczek
Posty: 151
Rejestracja: 2007-08-24, 14:26
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Madziaczek » 2016-08-07, 20:30

W jakim rozporządzeniu jest napisane, że nauczyciel kontraktowy nie może uczyć według własnego programu? Czy jednak może?

Marylin.de
Posty: 13
Rejestracja: 2016-07-30, 20:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Marylin.de » 2016-08-07, 23:55

Nic na temat programów nie znalazłam, ale byłam na szkoleniu gdzie zachęcali nas do pisania własnych i nikt nie mówił kto może kto nie.

A ewaluacji w moim przypadku co roku poddawane są efekty mojej pracy na niemieckim - testy diagnozujące i tak jak w tym roku sprawozdanie ze sprawdzianu jest ewaluacją bo pisałam wnioski do dalszej pracy. Za pomocą ankiety sprawdzaliśmy też elementy programu prof i wych - mieliśmy ankietę o bezpieczeństwie i uzależnieniach - analiza pokazała czy na godzinach wychowawczych się o tym rozmawia i czy dzieci to rozumieją.

Marylin.de
Posty: 13
Rejestracja: 2016-07-30, 20:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Marylin.de » 2016-08-08, 00:00

Jak pisałam wcześniej nie mam na nie odpowiedzi, ale te krążące w Internecie odpowiedzi na 100 pytań na mianowanego odpowiadają na w zasadzie wszystkie. Trzeba się tylko pilnować, bo niektóre nieaktualne.

Marylin.de
Posty: 13
Rejestracja: 2016-07-30, 20:28
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język niemiecki
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Marylin.de » 2016-08-08, 00:06

polecam jeszcze na stronie kuratorium oświaty w Olsztynie w strefie nauczyciela w zakładce awans jest odnośnik do

Awans zawodowy nauczycieli – to warto przeczytać i zapamiętać Rozporządzenie w sprawie awansu zawodowego

Madziaczek
Posty: 151
Rejestracja: 2007-08-24, 14:26
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Madziaczek » 2016-08-08, 16:08

1 Proszę scharakteryzować swój warsztat pracy nauczycielskiej od strony jego organizacji, zasobów materialnych, umiejętności i skuteczności edukacyjnej.

Czy tu mówię wszystko to co robiłam w trakcie awansu?

2. Proszę scharakteryzować działania podejmowane przez Panią/Pana, przy pomocy których określa Pani/Pan sytuację wychowawczą.

Obserwacja, rozmowy - co jeszcze?

3. Które z problemów środowiska lokalnego znalazły się w kręgu Pani/Pana zainteresowań – proszę uzasadnić wybór.
4. W jaki sposób uwzględniła/uwzględnił Pani/Pan rozpoznane problemy środowiska lokalnego w pracy – jakie były tego efekty?

Srodowisko lokalne- czy to jest też rodzina i problemy rodzinne, materialne? Co jeszcze?


7. Jaki jest Pani/Pana udział w tworzeniu wewnętrznych dokumentów szkoły?

Czy tu wymienić wszystko z kompetencji rady ped?

8. Na co trzeba mieć zgodę organu prowdzącego szkołę?


Ktoś pomoże? :D

Madziaczek
Posty: 151
Rejestracja: 2007-08-24, 14:26
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Madziaczek » 2016-08-09, 18:17

Tak się też zastanawiam, czy podstawę programową powinnam mieć w małym paluszku? W edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej jest tego od groma ;)

Ewcia2620
Posty: 29
Rejestracja: 2016-07-22, 17:06
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, WOS
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: Ewcia2620 » 2016-08-09, 19:50

8. Na co trzeba mieć zgodę organu prowdzącego szkołę?


wydaję mi się, że może chodzić o jakieś dodatkowe godziny dla nauczycieli, ewentualnie na dodatkowy oddział, jeśli jest dużo- chętnych.do.szkoły :P

Awatar użytkownika
ann
Posty: 933
Rejestracja: 2008-01-21, 21:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Geografia, Informatyka, ...
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: Egzamin na mianowanego 2014 - pytania i odpowiedzi

Postautor: ann » 2016-08-09, 20:10

Ewcia2620 pisze:8. Na co trzeba mieć zgodę organu prowdzącego szkołę?


wydaję mi się, że może chodzić o jakieś dodatkowe godziny dla nauczycieli, ewentualnie na dodatkowy oddział, jeśli jest dużo- chętnych.do.szkoły

Wprowadzenie innowacji pedagogicznej, prowadzenie wyłącznie dziennika elektronicznego ;) , nauczanie indywidualne, zatrudnienie nauczyciela bez kwalifikacji, wynajem pomieszczeń szkoły, naukę drugiego języka obcego w SP
Prywatnie żyję tak, jak każdy:
Jem, piję, sypiam, patrzę w gwiazdy


Wróć do „Awans zawodowy nauczyciela”