Sensamilla, byłam w podobnej sytuacji co Ty rok temu. Też mała wiejska szkoła i do wyboru miałam wychowawstwo klasy IV lub VI. Zdecydowałam się na IV, bo to jeszcze 'dzieci' i łatwiej ich ukształtować niż uczniów kl. VI, którzy mają już swoje nawyki itp.
Jeśli chodzi o samo wychowawstwo to nie jest wcale źle. Ja przez pierwszy semestr miałam "mały sajgon". Dzieciaki były nieznośne, strasznie rozrabiały, wyzywały się wzajemnie, a później konflikty te zaczęli rozszerzać na kl. VI, gdzie większość miała rodzeństwo. To była zgroza! Jeszcze dobrze progu szkoły nie przekroczyłam, a już słyszałam, czego to znowu któryś uczeń kl. IV nie wyrobił. Momentami zastanawiałam się, czy nie zrzec się wychowawstwa, bo miałam serdecznie dość. Z drugiej strony nie chciałam okazać swojej 'słabości' i po wielu przemyśleniach doszłam do wniosku, że skoro zdecydowałam się na wychowawstwo, to muszę sobie z tym fantem poradzić.
No i w końcu udało mi się wyprostować sytuację. Po licznych rozmowach z całym zespołem, jak i indywidualnych z największymi gagatkami, po prowadzeniu systemu kar i nagród, moja klasa poczyniła zwrot o 360 stopni. Po feriach zimowych zupełnie się zmienili. W drugim semestrze nie sprawiali praktycznie żadnych problemów. Raz czy dwa miały miejsce jakieś drobne wybryki. Sami doszli do wniosku, że lepiej być grzecznym, bo więcej z tego mają. I oby tak było po wakacjach! Teraz nie oddałabym wychowawstwa mojej klasy za nic w świecie
A jeśli chodzi o całą papierologię... no to oczywiście dziennik, o którym koleżanki już pisały. Nic strasznego, sama zobaczysz. Uczysz matematyki, więc godzin będziesz miała dużo, to nie będziesz miała problemu ze sprawdzaniem kompletności wpisów innych nauczycieli. Na koniec każdego semestru będziesz musiała przygotować podsumowujące sprawozdanie wychowawcy klasy (zapewne na gotowym druku, tylko trzeba będzie uzupełnić). Ponadto będziesz musiała przeprowadzać zebrania z rodzicami i ogólnie utrzymywać z nimi kontakt, jeździć na wycieczki itp.
A plan pracy wychowawczej jakoś sobie ułożysz. Mogą to być tematy ogólne, a później możesz je modyfikować adekwatnie do potrzeb i problemów wynikających w trakcie trwania roku szkolnego.
Będzie dobrze! Już Ci życzę powodzenia
