Postautor: malgala » 2008-09-17, 21:32
Podstawa programowa
JĘZYK OBCY
Cele edukacyjne
1. Osiągnięcie poziomu opanowania języka obcego zapewniającego w miarę sprawną komunikację językową.
2. Lepsze poznanie kultury i spraw życia codziennego kraju języka nauczanego.
Zadania szkoły
1. Rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe, między innymi przez pozytywną informację zwrotną dotyczącą indywidualnych umiejętności językowych.
2. Stopniowe przygotowanie ucznia do samodzielności w procesie uczenia się języka obcego.
3. Zapewnienie uczniom możliwości stosowania języka jako narzędzia przy wykonywaniu zespołowych projektów, zwłaszcza interdyscyplinarnych.
4. Rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i tolerancji wobec innych kultur.
Treści nauczania
1. Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia.
2. Rozwijanie sprawności czytania i pisania.
3. Poszerzenie repertuaru funkcji językowych umożliwiających posługiwanie się językiem obcym w sytuacjach życia codziennego.
4. Opanowanie bardziej rozwiniętych struktur gramatycznych stosowanych
do wyrażania teraźniejszości, przeszłości i przyszłości.
5. Wzbogacenie słownictwa dotyczącego życia codziennego, ze szczególnym uwzględnieniem realiów kraju ojczystego oraz kraju/obszaru języka docelowego
na podstawie oryginalnych materiałów językowych.
6. Rozszerzenie komponentu kulturowo-cywilizacyjnego, z ukierunkowaniem na styl życia i zachowania w kraju języka docelowego.
7. Rozróżnianie formalnego i nieformalnego stylu języka.
8. Rozwój indywidualnych strategii uczenia się.
Osiągnięcia
1. Sprawność rozumienia ze słuchu:
1) rozumienie ogólnego sensu oraz głównych punktów dialogów i wypowiedzi rodzimych użytkowników języka,
2) rozumienie sensu prostych wypowiedzi w różnych warunkach odbioru (na przykład rozmowa przez telefon, komunikat na dworcu),
3) rozumienie sensu wypowiedzi zawierającej niezrozumiałe elementy, których znaczenia uczeń może domyślić się z kontekstu.
2. Sprawność mówienia:
1) formułowanie krótkich, płynnych i spójnych wypowiedzi na określone tematy
z zastosowaniem form gramatycznych odpowiednich do wyrażania teraźniejszości, przeszłości i przyszłości,
2) wykorzystanie znajomości fonetyki w stopniu zapewniającym zrozumiałość wypowiedzi dla rodzimego użytkownika języka,
3) inicjowanie, podtrzymywanie i kończenie prostej rozmowy,
4) wyrażanie własnych opinii oraz relacjonowanie wypowiedzi innych osób,
5) właściwa reakcja językowa na wypowiedź rozmówcy.
3. Sprawność czytania:
1) rozumienie dłuższych i bardziej złożonych tekstów,
2) rozumienie prostego tekstu narracyjnego,
3) rozumienie ogólnego sensu tekstu, który zawiera fragmenty niezrozumiałe,
4) rozumienie ogólnego sensu obszerniejszego tekstu przy pobieżnym czytaniu,
5) wyszukiwanie żądanej informacji lub szczegółu z częściowo niezrozumianego tekstu.
4. Sprawność pisania:
1) formułowanie, w miarę zróżnicowanej pod względem morfosyntaktycznym
i leksykalnym, wypowiedzi pisemnej,
2) sformułowanie i zapisanie własnego oraz otrzymanego komunikatu,
3) napisanie krótkiego listu,
4) sporządzenie prostej i spójnej notatki z czyjejś wypowiedzi,
5) prawidłowe stosowanie zasad ortografii i podstaw interpunkcji.
5. Inne umiejętności:
1) klasyfikowanie faktów i informacji, selekcjonowanie informacji,
2) korzystanie ze słownika jedno- i dwujęzycznego oraz innych źródeł informacji.