Znacie to?

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Znacie to?

Postautor: anmar » 2008-09-12, 22:02

pływ zmiany podstawy programowej z matematyki na przebieg egzaminów zewnętrznych w r.szk. 2008/2009
11.09.2008, 09:53
Komunikat dyrektora CKE z dnia 11.09.2008 r. na temat wpływu zmiany podstawy programowej z matematyki na przebieg egzaminów zewnętrznych w roku szkolnym 2008/2009.

Młodzież, która przystąpi do egzaminów w roku szkolnym 2008/2009, była uczona według programów nauczania uwzględniających treści starej podstawy programowej. Obowiązująca od 1 września 2007 r. nowa podstawa programowa z matematyki różni się zakresem treści dla poszczególnych etapów kształcenia od podstawy programowej obowiązującej wcześniej. Mając to na uwadze, ogłaszam listę treści, które nie będą sprawdzane na egzaminach zewnętrznych w roku szkolnym 2008/2009.

Poziom egzaminu


Treści nauczania, które nie będą sprawdzane na sprawdzianie i egzaminach w roku szkolnym 2008/2009
Sprawdzian w klasie VI Procenty. Przykłady przyporządkowań; zaznaczanie punktów o danych współrzędnych i odczytywanie współrzędnych punktów na płaszczyźnie. Przykłady odbić lustrzanych; oś symetrii figury. Kąty wierzchołkowe; kąty przyległe. Ostrosłupy – ich siatki i modele. Walce, stożki, kule – rozpoznawanie w sytuacjach praktycznych.
Egzamin gimnazjalny Przykłady liczb niewymiernych. Wzory skróconego mnożenia. Interpretacja geometryczna układu równań liniowych z dwiema niewiadomymi. Kąt środkowy i kąt wpisany oparte na tym samym łuku. Przykłady przekształceń geometrycznych. Proste równoległe przecięte trzecią prostą. Twierdzenie Talesa. Wzajemne położenie prostej i okręgu; prosta styczna. Równoległość i prostopadłość w przestrzeni.
Egzamin maturalny z matematyki – poziom podstawowy Podstawowe pojęcia rachunku zdań. Potęgi o wykładniku niewymiernym. Logarytmy; podstawowe własności logarytmów. Dzielenie wielomianów, twierdzenie Bézouta. Definicja ogólna funkcji homograficznej i jej własności. Sposoby rozwiązywania nierówności z funkcją homograficzną. Przekształcenia wykresów funkcji liczbowych: y=-f(x), y= f(-x). Twierdzenie o okręgu wpisanym w czworokąt i okręgu opisanym na czworokącie. Opis półpłaszczyzny za pomocą nierówności. Miara łukowa kąta. Definicje funkcji trygonometrycznych dowolnego kąta. Wykresy funkcji trygonometrycznych. Funkcja wykładnicza.
Równania trygonometryczne; sin x=a, cos x=a, tg x= a,
dla 0o < x <90o.
Równanie okręgu (x-a)2 + (y-b)2= r2 . Wzory dotyczące permutacji, kombinacji, wariacji z powtórzeniami i bez powtórzeń.
Egzamin maturalny z matematyki – poziom rozszerzony Twierdzenie o rozkładzie liczby naturalnej na czynniki pierwsze. Wzór (a – 1)(1 + a +...+ an-1) = an -1. Indukcja matematyczna. Różnowartościowość funkcji. Funkcje parzyste, nieparzyste, okresowe. Dwumian Newtona. Równania i nierówności wykładnicze i logarytmiczne. Nierówności trygonometryczne. Wzory redukcyjne. Przykłady ciągów zdefiniowanych rekurencyjnie. Pojęcie granicy ciągu. Obliczanie granic ciągów. Suma szeregu geometrycznego. Pojęcie funkcji ciągłej. Pojęcie pochodnej. Interpretacja geometryczna i fizyczna pochodnej. Obliczanie pochodnych wielomianów i funkcji wymiernych. Związek pochodnej z istnieniem ekstremów i z monotonicznością funkcji. Zastosowanie pochodnej do rozwiązywania problemów praktycznych. Przykłady przekształceń geometrycznych: obrót. Twierdzenie o związkach miarowych między odcinkami stycznych i siecznych. Wielościany foremne. Rzut prostokątny na płaszczyznę. Prawdopodobieństwo warunkowe. Wzór na prawdopodobieństwo całkowite. Niezależność zdarzeń. Schemat Bernoullego. Twierdzenie o trzech prostych prostopadłych.



Dodatkowe informacje:

1. Na egzaminach zewnętrznych w roku szkolnym 2008/2009 obowiązują dotychczasowe standardy wymagań egzaminacyjnych w zakresie zgodnym z nową podstawą programową z matematyki, z uwzględnieniem treści powyższego komunikatu.

2. Ogłoszenie listy treści, które nie będą sprawdzane na egzaminach zewnętrznych w roku szkolnym 2008/2009, nie powinno prowadzić do odstąpienia od realizacji tych treści w szkole, jeśli występują w aktualnych programach nauczania. Wydawcy podręczników deklarują podjęcie działań zmierzających do upowszechnienia informacji o sposobach realizacji nowej podstawy programowej z matematyki z wykorzystaniem dotychczasowych podręczników i zbiorów zadań. Dotyczy to w szczególności propozycji modyfikacji rozkładu czasu poświęcanego na realizację materiału programowego.

3. W dodatkowym komentarzu Marek Legutko opisuje rolę podstawy programowej z matematyki w kontekście wymagań egzaminacyjnych.

4. Ograniczenie zakresu treści nie oznacza obniżenia wymagań egzaminacyjnych. Przeciwnie – ma służyć zwiększeniu efektywności kształcenia matematycznego w szkole, ukazywanej m.in. poprzez wyniki egzaminów zewnętrznych. Szerzej o tym pisze w swoim komentarzu prof. Zbigniew Marciniak, przewodniczący zespołu ekspertów, który przygotował propozycje zmian w podstawie programowej i standardach wymagań egzaminacyjnych.

5. Szczegółowy komentarz do dotychczasowej podstawy programowej z matematyki w szkole ponadgimnazjalnej kończącej się maturą zaprezentowano w zaktualizowanym „Informatorze o egzaminie maturalnym z matematyki w latach 2008 i 2009” opublikowanym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (www.cke.edu.pl) i okręgowych komisji egzaminacyjnych. W informatorze tym znajdują się też przykłady zadań egzaminacyjnych odnoszących się do aktualnego zakresu treści nauczania.
Leges ab omnibus intellegi debant

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Znacie to?

Postautor: haLayla » 2008-09-12, 22:40

Dlaczego większość wiedzy z matematyki rozszerzonej jest poza egzaminem? Ja tego już zupełnie nie rozumiem, co polski rząd robi z oświatą.
<3

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Re: Znacie to?

Postautor: anmar » 2008-09-13, 21:14

Uczę już prawie 30 lat i też nie rozumiem.
Leges ab omnibus intellegi debant

Awatar użytkownika
pilot Pirx
Posty: 746
Rejestracja: 2007-08-13, 11:39

Re: Znacie to?

Postautor: pilot Pirx » 2008-09-14, 19:01

Ministrowie MEN wyrzucają treści których sami nie umieją. A gimnazjalista czy maturzysta nie może być od nich mądrzejszy.
A ja lecę i lecę .... od lat

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: Znacie to?

Postautor: haLayla » 2008-09-14, 21:08

Większość z tych wyrzuconych rzeczy i tak już "przerobiłem" więc mogę się poczuwać do pełnienia honorów ;-)

Denerwuje mnie to stałe discontinuum polityki, już nie ważne czy zagranicznej, czy innej. To jest niepoważne.
<3


Wróć do „Matematyka”