mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

kącik miłośników "królowej nauk"

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

zdezorientowana
Posty: 2
Rejestracja: 2008-10-01, 21:32
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: wielkopolskie

mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: zdezorientowana » 2008-10-01, 21:49

[shadow=violet][/shadow]
Może zacznę od tego, że pewna osoba wzbudziła we mnie wątpliwości informacją jaką podała na lekcji matematyki pewnym szóstoklasistom... Nikt nie jest nieomylny więc chcę poradzic się kompetęntych ludzi zanim palnę jakąś gafę.... :wink:
Drodzy Państwo chodzi o ułamki nieskończone i ich porównywanie! Który z podanych (dla przykładu) ułamków jest większy:
0,(46) czy 0,4(641) ????

Awatar użytkownika
Ingeborga
Posty: 1591
Rejestracja: 2007-10-16, 20:32

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: Ingeborga » 2008-10-01, 21:52

zdezorientowana pisze:Który z podanych (dla przykładu) ułamków jest większy:
0,(46) czy 0,4(641) ????

Przecież to proste:
0,(46)=0,46464646...
0,4(641)=0,4641641641...
I...?
Po rozpisaniu wyraźnie widać, że ten pierwszy.
...

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: malgala » 2008-10-01, 21:53

0,(46)=0,46464646...
0,4(641)=0.4641641641...
teraz chyba widać - w pierwszym na czwartym miejscu po przecinku jest 6 a w drugim 1.

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: malgala » 2008-10-01, 21:54

O Inga, pisałyśmy razem :mrgreen:

Awatar użytkownika
Ingeborga
Posty: 1591
Rejestracja: 2007-10-16, 20:32

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: Ingeborga » 2008-10-01, 21:55

:)
...

zdezorientowana
Posty: 2
Rejestracja: 2008-10-01, 21:32
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: wielkopolskie

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: zdezorientowana » 2008-10-01, 22:03

A jednak nie myliłam się. Dzięki wielkie! :) Mówicie że proste a jednak można dzieciakom bzdury wmawiać i zasłaniac się autorytetem nauczyciela... Ehhhhh... Śmiać się czy płakać??

Awatar użytkownika
pilot Pirx
Posty: 746
Rejestracja: 2007-08-13, 11:39

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: pilot Pirx » 2008-10-02, 09:34

zdezorientowana, masz 20 lat i już uczysz matematyki :wink: Coś tu kręcisz, niewiasto.
A ja lecę i lecę .... od lat

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: haLayla » 2008-10-02, 18:04

Napisałem w tym drugim temacie, więc wkleję tutaj:

Trzeba doprowadzić od porównywalnej postaci, czyli:
0,(46) rozpisujemy jako:
0,46464646...
i oznaczamy jako x
zatem, skoro
x = 0,46464646...
to
100x = 46,464646...
więc
99x = 46
dzielimy obustronnie przez 46 i dostajemy ułamek zwykły
46/99

Postępując analogicznie z 0,4(641):
x = 0,4641641641641...
10 000 x = 4 641,641641641
9 999 x = 4641
x = 4 641/9 999

Nie widać jeszcze który ułamek jest większy, więc musimy sprowadzić do wspólnego mianownika, zatem:

46/99 * 9 999/9 999 = 459 954/989 901
4 641/9 999 * 99/99 = 459 459/989 901

Porównujemy liczniki ułamków i dostajemy:
459 954 > 459 459, zatem większy jest ten pierwszy ułamek.
<3

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: malgala » 2008-10-02, 18:38

Wyjaśniłeś precyzyjnie ale nie doczytałeś chyba, że chodzi o klasę szóstą. Dla przeciętnego ucznia tej klasy takie rozważania zbyt abstrakcyjne są. Wystarczy umiejętność porównania cyfr w kolejnych rzędach części ułamkowej.

Awatar użytkownika
haLayla
Posty: 3775
Rejestracja: 2008-08-24, 00:28
Kto: uczeń
Przedmiot: Inne
Lokalizacja: małopolskie

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: haLayla » 2008-10-02, 18:43

Nie, po prostu zinterpretowałem słowa zdezorientowanej, że to ona nie jest pewna, a nie uczniowie. Zresztą to jest bardzo typowe - im bardziej zaawansowaną wiedzę się poznaje, tym ciężej przychodzi mu skorzystanie z rozwiązań prostszych i szybszych. Kiedyś swojej siostrze, której jest w V klasie, zasugerowałem rozwiązanie zdania za pomocą funkcji trygonometrycznych :D
<3

relicher
Posty: 744
Rejestracja: 2007-12-10, 17:37

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: relicher » 2008-10-02, 20:55

Nienawidzę algebry :ble: pierwszym sposobem łatwiej... na dodatek kazdy go zrozumie :D
Popieram Pirxa... 20 lat... niewiedzieć tak prostej rzeczy... okresy umiałem w 4 klasie, a ty niewiedziałas? Coś kręcisz...
Bo taki jest człowiek, jakie myśli w jego sercu.

Awatar użytkownika
kasika
Posty: 311
Rejestracja: 2007-07-27, 17:01

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: kasika » 2008-10-02, 20:56

Uczący 20 letni to już sie nie zdarza ...
Powiedziała osoba z 12 letnim stażem .... ale to były inne czasy , uczyłam jeszcze w 8 klasie...

relicher
Posty: 744
Rejestracja: 2007-12-10, 17:37

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: relicher » 2008-10-02, 21:01

Tak... teraz stażysta ma max 23, a taki (stażysta) co przychodzi na 2 tyg. ze studiów na próbny staż 21 lub 22.
Bo taki jest człowiek, jakie myśli w jego sercu.

Awatar użytkownika
ann
Posty: 933
Rejestracja: 2008-01-21, 21:18
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Historia, Geografia, Informatyka, ...
Lokalizacja: kujawsko-pomorskie

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: ann » 2008-10-02, 21:03

relicher pisze:a taki (stażysta) co przychodzi na 2 tyg. ze studiów na próbny staż 21 lub 22.

To nie stażysta, tylko praktykant ;)
Prywatnie żyję tak, jak każdy:
Jem, piję, sypiam, patrzę w gwiazdy

relicher
Posty: 744
Rejestracja: 2007-12-10, 17:37

Re: mądre matemetyczne głowy- pomocy!!!

Postautor: relicher » 2008-10-02, 21:34

Mniejsza z tym... znam sie bo u nas jest ich po 4 sztuki co roku :lol:
Bo taki jest człowiek, jakie myśli w jego sercu.


Wróć do „Matematyka”