nauczanie indywidualne

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

baja.mac
Posty: 5
Rejestracja: 2009-10-13, 19:00
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka
Lokalizacja: dolnośląskie

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: baja.mac » 2009-10-16, 19:03

Zaskoczyłeś mnie, skąd te informacje. U nas w szkole przestrzega się zasady, że dziecko z lekkim upośledzeniem uczy nauczyciel przedmiotowiec po oligo. Ma sens to co piszesz, bo rzeczywiście dla takiego dziecka podstawa programowa jest taka sama. Może jakaś podstawa prawna, byłabym wdzięczna.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: Basiek70 » 2009-10-16, 19:13

wiesz, dziecko z lekkim upośledzeniem może się uczyć w masowej szkole a tam nie uczą nauczyciele po oligo
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: Andulencja » 2009-10-17, 07:48

A u mnie (w szkole masowej) mamy 3 uczniów z upośl. w st umiarkowanym i też uczą go nauczyciele bez oligo (w tym ja).

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: anmar » 2009-10-17, 15:51

Zgodnie z przepisami nie powinniście uczyć. Dyrektor musi zapewnić specjalistę. Jestem ciekawa jaki program realizujecie?
Leges ab omnibus intellegi debant

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: anmar » 2009-10-17, 15:56

Jak postąpić w sytuacji, gdy w szkole brak odpowiednio przygotowanego na¬uczyciela z zakresu pedagogiki specjalnej, który poprowadziłby nauczanie indywidualne dziecka zakwalifikowanego jednocześnie do kształcenia specjalnego?

Należy wyczerpać wszystkie możliwości pozyskania takiego nauczyciela. Dobrym sposobem jest zwrócenie się do najbliższej szkoły specjalnej, która ma wiedzę na temat pedagogów specjalnych, poszukujących pracy. Wyjściem jest także zawarcie umowy z nauczycielem ze szkoły specjalnej.
Zatrudnienie nauczyciela specjalisty jest bezwzględnie konieczne w przy¬padku organizowania nauczania indywidualnego dla ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym lub znacznym albo indywidualnych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dziecka upośledzonego w stopniu głębokim.
Nawiasem mówiąc byłoby wskazane, aby w każdej szkole był co najmniej jeden nauczyciel z przygotowaniem z zakresu pedagogiki specjalnej.

Ze strony kuratorium w Rzeszowie
Leges ab omnibus intellegi debant

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: anmar » 2009-10-17, 16:01

Z publikacji Prawo Oświatowe

Jakie kwalifikacje powinni posiadać nauczyciele prowadzący nauczanie indywidualne z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym?
Dziecko jest uczniem gimnazjum ogólnodostępnego.


Odpowiedź: Według mojej opinii nauczyciel prowadzący nauczanie indywidualne w gimnazjum z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym powinien legitymować się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub studiów wyższych zawodowych na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie oligofrenopedagogiki, lub posiadać kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjum i ponadto ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresu oligofrenopedagogiki, lub legitymować się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym.


Uzasadnienie: Zgodnie z art. 71b ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) indywidualnym nauczaniem obejmuje się dzieci i młodzież, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Zasady organizowania indywidualnego nauczania określają odrębne przepisy. Obecnie obowiązującym aktem prawnym regulującym zasady organizowania indywidualnego nauczania jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. z 2003 r. Nr 23, poz. 193). Indywidualne nauczanie prowadzone jest przez jednego lub kilku nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania, w zakresie, miejscu i czasie określonym przez dyrektora szkoły. Należy jednak pamiętać, że prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania uczniów klas I-III szkoły podstawowej powierza się jednemu nauczycielowi. W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły może powierzyć prowadzenie indywidualnego nauczania ucznia nauczycielowi zatrudnionemu w innej szkole lub placówce. Nauczyciele uczący dziecko zakwalifikowane do indywidualnego nauczania powinni posiadać takie same kwalifikacje, jakie są wymagane do pracy w danym typie szkoły. Byłoby wskazane, gdyby nauczyciele prowadzący nauczanie indywidualne posiadali przygotowanie z zakresu pedagogiki leczniczej. W realizacji zajęć z uczniami ze starszych klas, gdzie liczba przedmiotów jest duża, wskazane jest łączenie treści przedmiotów humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych, tak aby ograniczyć liczbę nauczycieli pracujących z uczniem. Nauczanie dziecka chorego a równocześnie niepełnosprawnego powinien prowadzić nauczyciel z przygotowaniem z zakresu właściwego działu pedagogiki specjalnej (oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki, tyflopedagogiki). W przypadku, gdy w szkole nie ma odpowiednio przygotowanego nauczyciela z zakresu pedagogiki specjalnej, który poprowadziłby nauczanie indywidualne dziecka zakwalifikowanego jednocześnie do kształcenia specjalnego należy wyczerpać wszystkie możliwości, aby takiego nauczyciela pozyskać. W takiej sytuacji dyrektor szkoły może, np. zawrzeć umowę z nauczycielem z pobliskiej szkoły specjalnej. Jednak według mojej opinii w przypadku organizowania nauczania indywidualnego dla ucznia upośledzonego w stopniu umiarkowanym lub znacznym zatrudnienie nauczyciela specjalisty jest konieczne. Oznacza to, że taki nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje określone dla nauczycieli szkół specjalnych.
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli zostały określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2002 r. Nr 155, poz. 1288 z późn. zm.). Przepis § 5 ust. 1 tego rozporządzenia określa kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych i specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym.
Jak zatem wynika, nauczyciel prowadzący nauczanie indywidualne w gimnazjum z uczniem z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym powinien legitymować się dyplomem ukończenia studiów magisterskich lub studiów wyższych zawodowych na kierunku pedagogika lub pedagogika specjalna w zakresie oligofrenopedagogiki, lub posiadać kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela w gimnazjum i ponadto ukończyć studia podyplomowe lub kurs kwalifikacyjny w zakresu oligofrenopedagogiki, lub legitymować się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności nadającej kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym.
Leges ab omnibus intellegi debant

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: Andulencja » 2009-10-17, 20:32

Najbliższa szkoła specjalna jest 35 km od mojej szkoły. Jedyną osobą po oligo jest pani pedagog. Prowadzi 3-4 godziny indywidualne. Na pozostałe godziny uczniowie chodzą na lekcje, bo życzą sobie tego rodzice - i na nic przekonywanie. Oni sobie życzą, żeby dziecko chodziło do zwykłej szkoły i już!

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: Basiek70 » 2009-10-17, 20:40

niestety w zapewnieniu rodzicom pełni praw ustawodawcy zapomnieli o czymś tak podstawowym jak dobro dzieci...
czasem mam wrażenie, ze dziecko stało się własnością rodziców, którzy nawet nie mają zlej woli, ale po prostu brak im wiedzy i wyobraźni
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: anmar » 2009-10-17, 20:49

Andulencja- jak oni na angielskim funkcjonują?
Leges ab omnibus intellegi debant

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: Basiek70 » 2009-10-17, 20:53

mam wrażenie że orzeczenie o upośledzeniu umysłowym umożliwia zwolnienie z języka obcego
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.

Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,

który jest tylko realistą."

anmar
Posty: 178
Rejestracja: 2007-08-20, 23:54

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: anmar » 2009-10-18, 01:19

Ni zupełnie. Dzieciaki w szl]kołach specjalnych też mają jeden język obcy
Leges ab omnibus intellegi debant

Awatar użytkownika
Andulencja
Posty: 913
Rejestracja: 2008-08-13, 20:21
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: lubelskie

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: Andulencja » 2009-10-18, 10:13

Dzieciak z upośledzeniem w stopniu lekkim na wniosek rodziców może być zwolniony z udziału w zajęciach z języka (u mnie w szkole są zwolnieni z 1-go języka - rosyjskiego). Na angielski chodzą, rodzice zażyczyli sobie aby korzystali z tych samych książek - więc tak jest. Mam dla nich okrojone wymagania i przekonałam ich do pisania innych testów.
A jeśli chodzi o uczennicę z up. w st umiarkowanym, to mam taką w 3 gimnazjum i ona chce chodzić do mnie na lekcje, więc tata też sobie tego zażyczył. Drukuję jej materiały z różnych stron (super kids, anglomaniacy) i koloruje obrazki, pisze po śladzie, rozwiązuje krzyżówki, itp. Siedzi w pierwszej ławce, na początku lekcji wyjaśniam co ma zrobić i zajmuje się klasą

ainkaa
Posty: 5
Rejestracja: 2008-10-02, 22:07
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Informatyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: ainkaa » 2009-11-30, 19:45

To ja wrócę do tego zwracania kosztów za podróz na nauczanie indywidualne. Mam 18h= etat, w tym 5 godzin nauczania indywidualnego poza miejscowością, w której znajduje się szkoła, w której uczę. Dojazd to całe 17 km. w jedną stronę, a jeżdzę tam 2 razy w tygodniu. Oczywiście poszłam z pytanie do dyrektora jak ze zwrotem kosztów za dojazd na NI. Powiedziała, że nie ma czegoś takiego, ale pogrzebałam w internecie i znalazłam art. 775 (bodajrze) kodeksu pracy i jego zastosowanie w oświacie. Dzisiaj poszłam z tym do księgowej w mojej placówce, powiedziała, że zapozna się z tym, ale na początku stwierdziła, że to są godziny w moim etacie i dojazd na NI jest traktowany jako dojazd do pracy. :( Dodam, że na NI jadę ze szkoły, bo wcześniej mam tam zajęcia (reszta mojego etatu). Stąd pytanie. Co mam robić dalej jeśli księgowa tez powie, że nic z tego? Jak walczyć o własne pieniądze? Pozdrawiam :)

maryśka
Posty: 3
Rejestracja: 2009-10-06, 21:19
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Chemia
Lokalizacja: podkarpackie

Jaka powinna być liczba godzin nauczania indywidualnego?

Postautor: maryśka » 2010-02-04, 18:18

U nas w szkole w liceum uczniowie mający nauczanie indywidualne dostają 12-16 godzin/tygodniowo. Mniej matematyki, polskiego, 0,5 godziny biologii itd. Czy to jest zgodne z prawem? Maryśka

Awatar użytkownika
Witold Telus
Posty: 616
Rejestracja: 2008-03-07, 17:53

Re: nauczanie indywidualne

Postautor: Witold Telus » 2010-02-04, 21:48

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 18 września 2008 r.

w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży

(...)
§ 8. 1. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi:

1) dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej - od 6 do 8 godzin;

2) dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej - od 8 do 10 godzin;

3) dla uczniów gimnazjum - od 10 do 12 godzin;

4) dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - od 12 do 16 godzin.


Wróć do „Prawo oświatowe”