Jak to jest z tym wystawianiem ocen?

miejsce dla rozpoczynających pracę (można się radzić, żalić, chwalić, dzielić doświadczeniami)

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

aniabra
Posty: 174
Rejestracja: 2010-05-29, 08:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Jak to jest z tym wystawianiem ocen?

Postautor: aniabra » 2010-08-26, 19:22

W jednym z tematów poruszyłam tę kwestię ale chciałabym ją rozwinąć.
Czy nauczyciele maja jakieś ilości, limity ocen jakie muszą, mogą wystawić uczniowi? Czy są jakieś zasady które mówia ile i za co ma byc ocen?
Pamiętam w liceum, że nauczyciele zawsze mieli problem bo mieli za mało ocen wystawionych i zawsze szaleli gdy kończył się semestr żeby wystawić oceny za cokolwiek.
Ja mam zupełnie odwrotnie, mam w planie wystawiać dość dużo ocen (oczywiście w praktyce może okazać się inaczej...) i dlatego pytam czy mogę? Czy duża ilość ocen będzie źle świadczyła o mojej pracy? Nie chciałabym przesadzić, bo gdzieś czytałam czy słyszałam że nauczycielka żaliła sie ze ktos ją skrytykował za to, że wstawia w dzienniku za dużo ocen, że one sie nie mieszczą itd. Czy faktycznie tak jest? Ile i jakie oceny w liceum przez semestr miewa statystyczny nauczyciel języka obcego?! O ile można mówić o statystykach. Nic nie wiem:(

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Jak to jest z tym wystawianiem ocen?

Postautor: vuem » 2010-08-26, 19:30

Poza posiadaniem zdrowego rozsądku, warto przeczytać WSO, ono zazwyczaj określa jakieś minimum. Zależy to od przedmiotu, ilości godzin tygodniowo i sposobów oceniania nauczyciela.

Często poloniści rezerwują sobie dwie strony dziennika na rok szkolny, skąd krytyka skoro stron na oceny jest aż za dużo?

Wystarczy wziąć pod uwagę oceny za aktywność. Jedni wpisują sobie plusiki w notatniku, by po np. 2 tygodniach zsumować i wpisać po jednej ocenie. Inni w tym samym czasie ocenią indywidualnie aktywność na poszczególnych lekcjach i zapełnią kilka rubryk.

Co lepsze? No cóż wyższości świąt bla bla trudno dowieść, więc i tu nie ma sensu sie zastanawiać :wink:

aniabra
Posty: 174
Rejestracja: 2010-05-29, 08:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: Jak to jest z tym wystawianiem ocen?

Postautor: aniabra » 2010-08-26, 19:35

Czytałam wewnatrzszkolny system oceniania, i tam nic nie ma. oprocz takich rzeczy ile moze byc nieprzygotowan. nie ma progow procentowych ani nic, no wlasnie jak to rozwiazac, czy lepiej miec jakis wlasny zeszycik w którym się notuje plusy minusy, czy jakieś inne cząstkowe oceny i potem robic z tego jedną całosciową czy dobrze jak w dzienniku jest dużo ocen - widać ze coś sie dzieje na tych lekcjach.

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Jak to jest z tym wystawianiem ocen?

Postautor: vuem » 2010-08-26, 19:37

Skoro nauczyciele w Twojej szkole nie podjęli wspólnej decyzji i nie ustalili progów, to ustalasz je sama.

Ile masz godzin tygodniowo i w jakich klasach?

aniabra
Posty: 174
Rejestracja: 2010-05-29, 08:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: Jak to jest z tym wystawianiem ocen?

Postautor: aniabra » 2010-08-26, 19:38

w wewnatrzszkolnym systemie oceniania...wyczytalam ze
Art.97. Zasady oceniania z poszczególnych zajęć edukacyjnych określają nauczyciele
w przedmiotowym systemie oceniania, który zawiera:
- zasady egzekwowania wiedzy,
- obszary podlegające ocenie – oznaczone symbolami, które są znane i wyjaśnione uczniom
- sposoby oceniania,
- sposób poprawiania ocen z uwzględnieniem indywidualnych moŜliwości ucznia (orzeczenia
poradni, informacje pedagoga, psychologa szkolnego)
- kryteria i standardy wymagań na określony stopień,
- dodatkowe zadania podlegające ocenie
- warunki nadrabiania braków (udział w konsultacjach)

Czyli rozumiem ze znajde te informacje w przedmiotowym systemie oceniania, i tam bedzie napisane co i jak oceniac? kiedy dostane ten dokument, wolalabym go miec przed pierwsza lekcja z uczniami

Art. 98. Nauczyciele na początku kaŜdego roku szkolnego informują uczniów ich rodziców
(opiekunów prawnych) o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i
rocznych ( okresowych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych,
zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskania wyŜszej niŜ przewidywana rocznej ( semestralnej) oceny
klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

aniabra
Posty: 174
Rejestracja: 2010-05-29, 08:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: Jak to jest z tym wystawianiem ocen?

Postautor: aniabra » 2010-08-26, 19:40

Będę pracować w liceum, mam klady i 1, 2 i maturalne. 1,2 na pewno maja po 3 angielskie tygodniowo. Zastanawiaja mnie dwie maturalne które mam, bo one mają profil "rozszerzony angielski" - co to może znaczyć, ze tych godzin będzie więcej, czy również z 3 klasie? wiem, że rok temu mieli 4 oceny. Czy jesli klasa jest rozszerzona oznacza to,że ma angielskiego więcej przez trzy lata nauki?

aniabra
Posty: 174
Rejestracja: 2010-05-29, 08:13
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: pomorskie

Re: Jak to jest z tym wystawianiem ocen?

Postautor: aniabra » 2010-08-26, 19:41

nie, 4 oceny, tylko 4 godziny angielskiego tygodniowo

Awatar użytkownika
vuem
Posty: 4126
Rejestracja: 2009-06-18, 20:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Język angielski
Lokalizacja: podkarpackie

Re: Jak to jest z tym wystawianiem ocen?

Postautor: vuem » 2010-08-26, 19:50

Po pierwsze 4 ocen na mój gust to trochę mało, choć nie jest to niemożliwe, by zrealizować materiał "trzymając rękę na pulsie".
Ja raczej wystawiam do 10. Ale nie traktuj tego jako 11 przykazanie :wink:
Sama zobaczysz jak często musisz swoich uczniów testować. jednakże każdy moduł powinien kończyć się jakimś testem, ważne jest też "masakrowanie' maturzystów słownictwem. W przypadku poziomu podstawowego 3/4 sukcesu to znajomość słówek. Na rozszerzeniu to podstawa jakiejkolwiek szansy na pozytywna ocenę;) Tak więc częste kartkówki, czy klasówki sprawdzające wiedzę w tym zakresie wskazane.

Fakt, że jest to grupa "rozszerzona' nie musi oznaczać większej liczby godzin. Może równie dobrze oznaczać wyższy "poziom startowy", ale często jest tak, że o te 1-2 godziny mają więcej.
Jeśli to klasa profilowana językowo, to na pewno tych godzin tygodniowo naja więcej.


Wróć do „Nauczyciel stażysta”

cron