Dodaj publikację
Autor
Adam Sarnecki
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
4,00
Pobrań
768

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Test składa się z piętnastu pytań, w tym kilku zamkniętych i krótkiej odpowiedzi. Proponowany czas rozwiązywania: 15 minut.
 Pobierz (doc, 29,5 KB)

Podgląd treści


………………………………
Imię i nazwisko, klasa
FONETYKA
- test dla klasy szóstej

1. Narządy mowy to:
a) jama ustna, język, jama gardłowa
b) jama ustna, płuca, przepona
c) płuca, tchawica, krtań, jama gardłowa, ustna i nosowa
d) płuca, tchawica, jama ustna

2. Głoski dźwięczne powstają w wyniku:
a) drgania języka
b) drgania wiązadeł głosowych
c) starannej wymowy
d) przepływu powietrza przez nos

3. Napisz sześć głosek dźwięcznych:
……………………………………………………

4. Do podanych głosek dopisz ich dźwięczne odpowiedniki:
a) p - …………………………………..
b) t - …………………………….……..
c) k - ……………………………………
d) s - …………………………………..

5. Do podanych wyrazów dopisz formę uzasadniającą pisownię głoski dźwięcznej:
a) chleb - ………………………………………………
b) groźba - ………………………………………….
c) ławka - ………………………………………………
d) torebka - ………………………………………

6. Do podanych wyrazów dopisz formę uzasadniającą pisownię głoski bezdźwięcznej:
a) sklep - …………………………………………….
b) prośba - …………………………………………
c) łapka - ………………………………………………
d) kwiat - ……………………………………………..

7. W podanych wyrazach podkreśl litery oznaczające głoski dźwięczne:
Głowa, mżawka, dziewczynka, bagaż, bez, hałas, głaz, żółw

8. W podanych wyrazach podkreśl litery oznaczające głoski bezdźwięczne:
Szum, zapach, lisek, tartak, firanka, przylaszczka, cisza, kłos

9. W podanych wyrazach podkreśl litery oznaczające samogłoski nosowe:
Gęsi, kąkol, klomb, ząb, brąz, gęstwina, wentyl, głąb

10. Wpisz ę lub en:
a) leg___da
b) kol___da
c) b___zyna
d) p___dzel

11. Wpisz ą lub om:
a) p___pka
b) k___piel
c) s___siad
d) d___b

12. W podanych wyrazach podkreśl litery oznaczające głoski miękkie:
Pośpiech, uśmiechnięty, ściąć, dźwigać, środek, ćwierć, źródło

13. Podkreśl wyrazy, w których występują głoski miękkie:
a) pasek – piasek
b) miały – mały
c) piła – pała
d) las – lis

14. Podane wyrazy napisz obok, dzieląc je na sylaby:
a) parasol - …………………………………
b) wanna - …………………………………
c) kalendarz - ……………………………….
d) awanturnica - …………………………….

15. Przeczytaj uważnie podane wyrazy i podkreśl wyraźnie sylabę akcentowaną, pamiętając, że akcent w języku polskim pada na drugą, trzecią lub czwartą sylabę od końca:
a) szkoła
b) gimnazjalista
c) muzyka
d) chcielibyśmy