Dodaj publikację
Autor
edyta gawlik
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
88

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć dla dzieci 5-6 letnich. Tematyka kompleksowa: Poznajemy urządzenia elektryczne.
 Pobierz (doc, 49,0 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ ZAJĘĆ
dla dzieci 5-6 letnich
OPRACOWANY I PRZEPROWADZONY
PRZEZ MGR EDYTĘ GAWLIK
w dniu 22 listopada 2007r.

Tematyka kompleksowa: Poznajemy urządzenia elektryczne.

1. TEMAT: Skąd się bierze cień?.

Cele:
➢ Utrwalanie wybranych liter p, d, b, c, cz, ch, m, w, n oraz ich rozróżnianie i identyfikacja.
➢ Zapoznanie dzieci ze zjawiskiem powstawania cieni, załamywania i rozszczepiania światła.
➢ Wyrabianie zdolności klasyfikowania przedmiotów ze względu na stopień przezroczystości (szkło, papier, folia, metal oraz woda).
➢ Pobudzanie aktywności myślowej, dostrzeganie związków między przyczyną i zaistniałym skutkiem.
➢ Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej i wyobraźni.
➢ Zapoznanie dzieci z literą Ń, ń drukowaną i pisaną.
➢ Ćwiczenia twórczego myślenia- rysowanie konturów portretu dz. z cienia rzucanego na ekran i wypełnianie go farbą.

Metody:
słowna, pokazu i obserwacji, samodzielnych doświadczeń, praktycznego działania, glottodydaktyka

Formy pracy:
grupowa, indywidualna i w parach

Pomoce dydaktyczne:
ruchomy alfabet do zawieszenia na szyję, ekran- prześcieradło, lampka, przedmioty: szklane, metalowe, papier, folia oraz woda, Tekst wiersza J.L Kerna „Cień”, kartonik z literą Ń, ń drukowaną i pisaną, klocki LOGO, tacki z solą, kartki papieru, ołówki, gumki, farby.

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1. Zaproszenie dzieci do zabawy glottodydaktycznej „Dzieci do mnie”. Nauczycielka wiesza dzieciom na szyi wybrane literki z ruchomego alfabetu. Następnie wymawia np.: literkę „d” i wszystkie dzieci mające tę literkę na swojej szyi przybiegają do pani itd. powtarzamy z pozostałymi literami.
2. Dzieci siadają przed ekranem, a za ich plecami nauczycielka umieszcza dość silne źródło światła.
3. Nauczycielka oznajmia dzieciom, że będziemy mówić o czymś, co schowało się w zagadce:
„Chodzi za nami, gdy lampa świeci.
Nie lubi mroku ani ulicy.
Pojawia się za nami w słoneczny dzień,
Już wiecie? To przecież jest …(cień)!
4. Dzieci odgadły zagadkę bez trudu, próbując wyjaśnić, skąd się bierze cień i kiedy można go zaobserwować.
5. Nauczycielka chce aby dzieci poznały zależności między usytuowaniem przedmiotu rzucającego cień a ustawieniem źródła światła i ekranu. Zadaje dzieciom pytanie: w którym miejscu należy się ustawić, aby na ekranie powstał nasz cień. Po chwili zastanowienia dzieci wspólnie ustalają, w którym miejscu należy stanąć (tzn. miedzy źródłem światła i ekranem).
6. Następnie nauczycielka prosi jedno z dzieci aby stanęło przy ekranie tak, aby między nim a źródłem światła znajdował się ekran, bo wówczas cień będzie lepszy.
7. Dzieci próbują wyjaśnić dlaczego cień nie pojawił się na ekranie (ponieważ na dziecko nie padało bezpośrednio światło z lampy).
8. Nauczycielka proponuje dzieciom, aby zająć się klasyfikacją przedmiotów ze względu na intensywność rzucanego cienia. Sprawdzamy przy pomocy przedmiotów metalowych ...