Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
kaskazaleska, 2007-10-08
Bardzo mi się podoba ten scenariusz, pozwolę sobie go wykorzystać. Pozdrawiam.
honorata77, 2008-09-03
Ciekawy i nieprzegadany. Wykorzystam go na pewno
SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z WYCHOWAWCĄ
Nauczyciel : Małgorzata Żak
Przedmiot: Godzina z wychowawcą
Temat : NIE CHCĘ BYĆ EGOISTĄ.
Cel ogólny lekcji : Uczniowie potrafią określić, jakie cechy egoistyczne dostrzegają u siebie
i poszukują sposobów ich zmiany.
Cele operacyjne nauczania :
a) na poziomie wiadomości ( Ty potrafisz) :
- omówić postawy egoistyczne,
- wyjaśnić, dlaczego każda z tych postaw utrudnia bycie w pełni człowiekiem,
b) na poziomie umiejętności ( Ty potrafisz) :
- wskazać jakie cechy egoistyczne dostrzegasz u siebie,
- poszukać sposobów ich zmiany,
- wskazać szkody jakie niesie ze sobą egoizm,
- wskazać co utrudnia tobie kontakty z innymi,
- udzielić rad koleżankom i kolegom jak walczyć z egoizmem przejawiającym się postawą : gwiazdy, cesarza, ślimaka, cierpiętnika,
Cele wychowania :
- aktywny udział w zajęciach,
- umiejętność dyskusji,
- pogłębianie więzi między uczniami,
- twórcza, zaangażowana postawa.
Typ lekcji : Zapoznanie z nowym materiałem.
Formy pracy :
- indywidualna,
- zespołowa,
Metody pracy :
- pogadanka,
- dyskusja dydaktyczna,
Zasady nauczania :
- świadomego i aktywnego udziału,
- operatywności wiedzy,
- systematyczności,
- poglądowości,
Środki dydaktyczne : Czyste kartki, flamastry.
Struktura lekcji:
1. Czynności organizacyjne.
2. Uświadomienie celów lekcji.
3. Praca nad nowym zagadnieniem :
a) Nauczyciel rozdaje karteczki i prosi aby uczniowie napisali, co najbardziej rani ich w zachowaniu kolegów i koleżanek ( anonimowo).
b) Po wykonaniu zadania jeden z uczniów odczytuje głośno odpowiedzi, a drugi zapisuje je na tablicy.
c) Podsumowując nauczyciel stwierdza, że zawsze boli nas egoizm innych, że każdy człowiek ma tendencje do zachowań egoistycznych. Następnie nauczyciel omawia postawy egoistyczne :
- typ cesarza – swoim sposobem wyraża: „słuchajcie mnie”, chce za wszelką cenę rządzić, rozkazywać, narzucać innym swoją wolę, swoje zdanie, chce podporządkować sobie innych, nie liczy się z innymi, jest despotą.
- typ gwiazdy – swoim zachowaniem wyraża: „ podziwiajcie mnie”, pragnie błyszczeć, być dostrzeganym i podziwianym, goni za popularnością, wynosi się ponad innych lekceważąc ich.
- typ ślimaka - swoim zachowaniem wyraża: „nikogo, niczego nie potrzebuję, dajcie mi spokój”, nic go nie wzrusza, nic go nie obchodzi, niczym się nie przejmuje, nie szanuje innych, kieruje się wobec innych niechęcią, pogardzając nimi.
- typ cierpiętnika - całym swoim zachowaniem wyraża :” litujcie się nade mną, opiekujcie się mną” , demonstruje światu jaki jest biedny, chory, nieszczęśliwy, w ten sposób pragnie skoncentrować na sobie uwagę otoczenia.
Nauczyciel może poprosić uczniów o pomoc przy charakterystyce postaw egoistycznych.
d) Nauczyciel skłania uczniów do refleksji :
Pomyśl, którą z tych postaw najczęściej przyjmujesz? Każda z tych postaw utrudnia bycie w pełni człowiekiem. Na co ty zwrócisz uwagę? Co tobie utrudnia kontakty z innymi?
e) Uczniowie udzielają sobie wzajemnie rad, jak walczyć z egoizmem przejawiającym się
postawą:
- gwiazdy,
- cesarza,
- ślimaka,
- cierpiętnika.
4. Podsumowanie lekcji.
Opracowała :
Małgorzata ...