Dodaj publikację
Autor
Izabela Szrajber
Data publikacji
2008-01-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
84

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program ROZMARZONE NUTKI to program umuzykalniający, przeznaczony dla dzieci w wieku 6-10 lat. Jego celem jest pokazanie dzieciom iż muzyka poważna może być źródłem pozytywnych przeżyć, dostarczać rodości z jej słuchania. Program łaczy w sobie elementy dzieł muzycznych, literackich i malarskich. Wszystkie te elementy zgrane są ze sobą w zakrsie epok, w jakich powstawały.
 Pobierz (doc, 121,0 KB)

Podgląd treści


Szczęśliwy jest człowiek.
który w życiu nie tylko cieszy się,
ale też ma się z czego cieszyć”

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1
W SZCZECINIE

„ROZMARZONE NUTKI”
PROGRAM KSZTAŁCENIA I ROZWIJANIA WRAŻLIWOŚCI MUZYCZNEJ
DZIECI Z KLAS O-III W ŚWIETLICY
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 1
W SZCZECINIE.

Autor:
mgr Izabela Szrajber

W S T Ę P

Inspiracją do napisania poniższego programu był animowany film muzyczny pt „Fantazja 2000” Walta Disney’a
W dobie postępującego ubożenia naszego życia w każdej jego sferze, mały człowiek od najmłodszych lat poddawany zostaje oddziaływaniu kultury masowej, której poziom i jakość pozostawia wiele do życzenia. Niezwykle wrażliwy i chłonny umysł dziecka bombardowany jest gradem bylejakości i nijakości nasyconych ogromnym ładunkiem agresji.
Nawet programy szkolne nie pozostawiają zbyt wiele miejsca na rozwijanie sfery estetycznej i emocjonalnej dziecka.\
Rozwój muzyczny przebiega u każdego dziecka w odmienny sposób, ujawniając ogromne różnice indywidualne. Warto podkreślić, że inaczej będzie przebiegał rozwój muzyczny dziecka, które od pierwszych chwil życia słyszy śpiew matki, inaczej dziecka , które od początku słyszy muzykę artystyczną graną przez domowników, a jeszcze inaczej dziecka ogłuszanego dochodzącą zewsząd muzyką mechaniczną (im silniejsze zabarwienie emocjonalne odbieranej muzyki, tym większa moc jej oddziaływania na serce i umysł dziecka).
Poczucie rytmu jest niejako "genetycznie" przypisane człowiekowi i znacznie wyprzedza rozwój innej podstawowej zdolności muzycznej, jak słuch muzyczny i związane z nim poczucie tonalności. Rytm muzyki wyznacza rytm działań. Słysząc muzykę dziecko podryguje, rytmicznie przytupuje, wymachuje rękoma jakby "dyrygowało". Dzieci bardzo lubią tańczyć, wiele zabaw połączonych z ruchem i tańcem podejmują spontanicznie i te właśnie reakcje należy rozwijać jak najwcześniej.
Taniec podnosi poziom endorfin, czyli "związków przyjemności" we krwi, a przyjemność czerpana z ruchu w takt muzyki zwiększa naturalną radość dziecka. Taniec, zabawy ruchowe dziecka z nauczycielem w rytm muzyki sprzyjają (u dziecka w każdym wieku) rozwojowi wszechstronnej sprawności fizycznej. Dzięki temu harmonijnie rozwijają się poszczególne grupy mięśni, wzbogaca się skala przeżyć emocjonalnych, kształtują się dodatnie cechy charakteru i woli: cierpliwość, wytrwałość, odwaga, odporność na trud i zmęczenie. Rozwijają: pamięć, myślenie dziecka, spostrzegawczość, uwagę, orientację, wyobraźnię i inteligencję twórczą .
Dzieci uczęszczające do naszej szkoły wywodzą się w większości z takich środowisk, które nie stworzą im możliwości szerokiego rozwoju i kontaktu z muzyką i plastyką.
Doznawanie pozytywnych uczuć podnosi jakość naszego życia, rozwija wrażliwość na świat i drugiego człowieka. W tak bardzo zdehumanizowanym świecie jest to wartość nieoceniona.
Dźwięki otaczają człowieka od jego poczęcia i towarzyszą przez całe jego życie i tylko od nas samych zależy czy potrafimy ...