Dodaj publikację
Autor
Dorota Chrabąszcz
Data publikacji
2008-02-05
Średnia ocena
5,00
Pobrań
70

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zainspirowany baśnią H. Ch. Andersena pt. "Dziewczynka z zapałkami"
 Pobierz (doc, 29,5 KB)

Podgląd treści


SCENARIUSZ ZAJĘCIA Z ZAKRESU EDUKACJI PRZEZ DRAMĘ

INSPIRACJA: Baśń H.CH. Andersena Pt „Dziewczynka z zapałkami”.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE:
• zawody - umiejętność opisywania charakterystycznych cech i roli zawodów"
• dobro-umiejętność działania dla dobra",
• prawa dziecka".

TEMAT: „Lepszy los Dziewczynki z zapałkami”.

PROBLEM: „Jak pomóc Dziewczynce z zapałkami”

CELE OPERACYJNE:
DZIECKO:
• rozpoznaje i nazywa potrzeby innych ludzi, dostrzega i szanuje wartości innych ludzi,
• czyta globalnie, o działa twórczo i aktywnie o współdziała w zespole, umiejętnie posługuje się narzędziami materiałami,
• wypowiada się pełnymi zdaniami, o nazywa swoje uczucia, liczy w zakresie zbioru liczb: 1-10

METODY: AKTYWIZUJĄCE ,CZYNNA, SŁOWNA, OGLĄDOWA, ZADAŃ STAWIANYCH DO WYKONANIA, METODY EDUKACJI PRZEZ RUCH [INTEGRACJA SENSORYCZNA].

ROLE: Dziewczynka z zapałkami, lekarz, krawiec, kucharz.

REKWIZYTY: brudny obszarpany strój dziewczynki z zapałkami, zapałki, centymetr, nożyczki, skrawki materiału, naparstek, sukienka, buciki, korona, stetoskop, fartuch lekarski, pudełka po lekarstwach, aparat do mierzenia ciśnienia, wałek, stolnica, kromki chleba, masło, plastikowy nożyk, talerz, pudełka po kawie, ryżu, czekoladkach, kartki z symbolami zawodów [krawiec, lekarz, kucharz]w kopertach, 3 „tratwy” [arkusze bristolu] w 3 kolorach, lusterka dla każdego dziecka, kleje, kolorowe konfetti.

PRZEBIEG:
1. Zabawa „Poznajmy się”. Przywitanie się dzieci ze swoim lustrzanym odbiciem. Określenie swojego nastroju.
2. „Kraina baśni” - nauczyciel stwierdza, że nie każdy na świecie jest szczęśliwy, zaprasza dzieci do krainy baśni. Dzieci przechodzą przez symboliczne wejście – „zaczarowane hula-hop”.
3. „Zadanie dramowe”: spacerujecie po ulicach miasta, w którym mieszka Dziewczynka z zapałkami. Mijacie różne sklepy, zakłady usługowe, warsztaty rzemieślnicze. Przyglądacie się przez duże okna temu jak pracują w nich ludzie, jakie wykonują produkty. Po drodze mijacie smutną dziewczynkę z zapałkami.
4. Zabawa twórcza „Wywiad”: dzieci przeprowadzają wywiad z dziewczynką z zapałkami.
5. Zabawa ruchowa „Rekwizyty”: Dzieci przy granej muzyce chodzą po sali po kole. Gdy muzyka się zatrzyma, dzieci stają przy kopercie. Dzieci udają się na swoją tratwę wg koloru na kopertach.
6. „Zabawa dramowa” „Zawody” Na każdej tratwie znajdują się rekwizyty związane z 3 zawodami: krawiec, lekarz, kucharz. Wykorzystując zebrane materiały pokażcie scenkę, w której ludzie różnych zawodów dzięki swoim umiejętnościom pomagają dziewczynce z zapałkami. Dzieci czytają wyrazy związane z zawodami, liczą. Każda grupa daje dziewczynce prezent: sukienkę, buciki, pożywienie, witaminy.
7. „Prezent dla Dziewczynki z zapałkami” praca plastyczna z Edukacji przez ruch. Dzieci przy muzyce wykonują w powietrzu, a potem na kartkach papieru (o dużym formacie, przyklejonych do stolików) za pomocą kredek w różnych kolorach (kolory cieple, wesołe). Dzieci następnie robią to samo za pomocą kleju, posypują kolorowymi konfetti. Nauczyciel prowadzi rozmowę tak, by dzieci ...