Dodaj publikację
Autor
Elżbieta Zychal- Fiocca
Data publikacji
2008-04-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
231

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy I Gimnazjum.
 Pobierz (doc, 3,4 MB)

Podgląd treści


CZĘŚĆ PRAKTYCZNA.

W praktyce zawodowej stosuję metody aktywne w celu motywowania moich uczniów do nauki. Głównym założeniem tych metod jest zaangażowanie osób uczących się w proces nauki, nauczyciel nie jest osobą przekazującą wiedzę, lecz pełni rolę przewodnika, inspiruje do samodzielnej pracy.
Najczęściej stosowanymi przeze mnie metodami są gry dydaktyczne: „skojarzenia”, „krzyżówki”, „uzupełnianki”, „ rozsypanki wyrazowe”, „ konkursy”) drama, ( odgrywanie ról, inscenizacje wybranych utworów), burza mózgów, notatka w formie nielinearnej (plakat), praca w grupach, metody plastyczne,metody audio - wizualne, metody kreatywne: (kreatywne pisanie, mówienie, myślenie), mapy mentalne.
Przeprowadziłam lekcję dyplomową stosując metody aktywne. Udało mi się zrealizować zamierzone cele dzięki tym metodom, wszyscy uczniowie brali czynny udział w lekcji, pracując w grupach, sporządzili notatki w formie plakatu na podstawie przeczytanych tekstów. Świadczy to o ich umiejętnościach: czytania ze zrozumieniem, notowania i współpracy. Teksty były trudne, jednak każdy uczeń otrzymał zadanie na miarę swoich możliwości.

Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy I Gimnazjum.

Temat: Wierność i zdrada, męstwo i tchórzostwo – literacki wizerunek ideału średniowiecznego rycerza.

Cele:

Uczeń potrafi:

1. rozpoznać na ilustracji postacie z poznanych utworów literackich,

2. czytać tekst ze zrozumieniem,

3. korzystać ze Słownika synonimów lub Słownika frazeologicznego języka polskiego,

4. posługiwać się tekstem źródłowym,

5. wymienić cechy średniowiecznego rycerza,

6. wykonać notatkę nielinearną w formie plakatu, uwzględniającą wygląd i charakter postaci (mapa mentalna),

7. porównać bohatera literackiego z ideałem rycerza średniowiecznego,

8. współpracować w grupie, pełnić określoną rolę.
Metody:
9. praca w grupach, cały zespół klasowy,
10. notatka nielinearna- plakat.
Formy: pięcioosobowe grupy.
Pomoce dydaktyczne:
11. Fragment utworów lub filmów: „Pieśń o Rolandzie”, „Krzyżacy ”, „O Zawiszy Czarnym opowieść”, „Mity i legendy”, „Dzieje Tristana i Izoldy”, „Przemyślny szlachcic Don Kichote z la Manczy”.
12. Ilustracje do lektur-powiększone portrety bohaterów służące uczniom do sporządzenia własnych notatek w formie plakatu
13. Materiały potrzebne do sporządzenia plakatów: arkusze szarego papieru, markery, kolorowe flamastry, klej, nożyczki.
14. Plakietki dla uczniów określające ich rolę w grupie.
15. Polecenia do pracy zespołowej.
16. Karta ucznia.
17. Słownik synonimów lub Słownik frazeologiczny.
| |Przebieg lekcji. |Umiejętności ucznia |Czynności nauczyciela |
|Zaangażowani|Krótka charakterystyka rycerza przy użyciu |Uczeń potrafi wykorzystać |Nauczyciel kontroluje przebieg |
|e |słów kluczy-burza mózgów. |wcześniej zdobytą wiedzę. |rozmowy, ukierunkowuje tok myślenia.|
| |Zapisanie tematu lekcji. |Posługuje się encyklopedią i |Nauczyciel zapisuje temat lekcji i |
| | |słownikiem. |uzasadnia jego wybór. |
|Badanie |Prezentacja ilustracji przed-stawiających |3.Uczniowie rozpoznają znanych |Nauczyciel prezentuje ilustracje |
| |bohaterów literackich. |sobie bohaterów na podstawie ich |przedstawiające rycerzy. Pomaga w |
| |Rozpoznawanie bohaterów na podstawie |wizerunków. |ich identyfikacji, zwraca uwagę na ...