Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Tomczyk
Data publikacji
2008-06-30
Średnia ocena
0,00
Pobrań
315

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program edukacji teatralnej opracowany w oparciu o doświadczenie prowadzenia zajęć teatralnych dla uczniów gimnazjum, uwzględniający historię teatru, zajęcia warsztatowe, etiudy teatralne, emisję głosu. Gorąco polecam wszystkim nauczycielom, którzy chcą pracować efektywniej i ciekawiej.
 Pobierz (doc, 142,5 KB)

Komentarze

bekute, 2010-01-16

Jaka muzyka była dołączona do tej prezentacji?

lucynaturek1, 2011-08-29

nie pobiera się!

Podgląd treści

Katarzyna Tomczyk

Edukacja teatralna w klasach I – III gimnazjum

Klasa I

|Obszar tematyczny |Temat lekcji |Treści nauczania |Oczekiwane osiągnięcia uczniów |
|Elementy historii teatru, teatr |1.Teatr antyczny |Geneza teatru antycznego- kult |Uczeń zna genezę teatru, |
|współczesny | |Dionizosa, przestrzeń teatralna, twórcy|potrafi wyodrębnić: orchestrę, |
| | |teatru: Tespis, Ajschylos, Sofokles, |proscenium, skene, theatron i |
| | |Eurypides, zasady wystawiania sztuk na |parodos, zna twórców teatru i |
| | |scenie ( liczba aktorów, stroje, maski,|zasady wystawiania sztuk na |
| | |rola chóru), gatunki dramatyczne |scenie w starożytnym teatrze, |
| | | |rozróżnia gatunki dramatyczne |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | |Objaśnienie słowa „teatr”, zadania |Uczeń potrafi wyjaśnić |
| | |ludzi pracujących w teatrze (aktor, |znaczenie słowa teatr oraz |
| | |reżyser, sufler, operator, inspicjent, |wyróżnić zawody związane z |
| | |charakteryzator, choreograf), terminy: |teatrem. Wzbogaca słownik |
| | |pantomima, akt, antrakt, dialog, |czynny i bierny. |
| |2.Co to jest teatr? |monolog, kreacja, mimika, gest, mowa | |
| | |ciała, prolog. | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | |teatr lalki, teatr cieni, teatr z | |
| | |udziałem żywego aktora, teatry muzyczne|Rozróżnia teatr lalki, teatr |
| | | |cieni, teatr z udziałem żywego |
| | | |aktora, operę, operetkę, balet,|
| | | |pantomimę |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| |3-4 Różne rodzaje teatru | | |
|Praca z młodym aktorem |5-11.Co to jest drama? |Drama jako metoda nauczania, której |Uczeń poznaje istotę dramy jako|
| | |istotą jest działanie „w roli”, |metody nauczania, poznaje i |
| | |techniki dramowe: wejście w rolę, |ćwiczy techniki dramowe |
| | |etiuda pantomimiczna, improwizacja, | |
| | |scenka teatralna, rzeźba, stop – klatka| |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | |Pokonywanie barier psychicznych, | |
| | |otwarcie i budowanie zaufania | |
| | | |Uczeń otwiera się przed innymi,|
| |12-13.Integrujemy się | |buduje zaufanie do innych |
| | | |aktorów poprzez ćwiczenia i |
| | | |rozgrzewki |
| | | | |
| | |Dyskusja o prawdzie i kłamstwie w życiu| |
| | |codziennym, prawda jako podstawa |Uczeń potrafi dyskutować, zdaje|
| | |aktorstwa |sobie sprawę, że prawda jest |
| |14. O prawdzie i aktorstwie | |elementem podstawowym dla |
| | | |sztuki teatralnej |
| | | | |
| | | |Młody aktor ocenia swój wygląd,|
| | |Świadomość ciała i jego możliwości, |krytycznie patrzy na siebie, |
| | |stosowanie techniki rzeźby i |ocenia swoje możliwości |
| | |stop-klatki |ruchowe, postrzega fizyczność |
| |15-17.Moje ciało to też aktor | |jako atut w pracy aktora |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | |Uczeń zna obowiązki reżysera, |
| | | |bierze odpowiedzialność za |
| | | |swoje działania |
| | |Obowiązki reżysera, konsekwencja i | |
| | |porządek na scenie, próba , | |
| | |odpowiedzialność twórcy | |
| |18.Jestem reżyserem | |Uczeń zdobywa umiejętność |
| | | |współgrania na scenie z ciałem,|
| | | |wprowadza elementy pantomimy do|
| | | |gry |
| | |Warsztat plastyki ciała i jego | |
| | |możliwości | |
| | | |Uczeń poprzez ćwiczenia zdobywa|
| | | |umiejętność operowania w grze |
| |19-20.Plastyczny teatr ruchu | |aktorskiej twarzą, mimiką, |
| | | |gestem |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | |Czystość i wymowność gestu i | |
| | |spojrzenia, granie twarzą, mimiką | |
| | | | |
| |20-21.Gesty i spojrzenia | | |
|Ćwiczenia wymowy |22.Moje narządy mowy |Rozluźnianie i doskonalenie narządów |Uczeń uczestniczy aktywnie w |
| | |mowy, rozluźnianie szczęki, ćwiczenia |ćwiczeniach narządów mowy |
| | |języka, ćwiczenia warg | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | |Wymawianie sylab z każdorazowym |Ćwiczenia dykcyjne: |
| |23- 26.Wymawiamy samogłoski i |przedłużaniem ...