Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
,,Licz się ze słowami”
Plan konkursu języka polskiego dla klas gimnazjalnych.
(oprac. Katarzyna Bartoń)
Cele :
✓ kształcenie kultury językowej;
✓ doskonalenie poprawności językowej;
✓ kształcenie wyobraźni w kontaktach językowych;
✓ rozwijanie kompetencji językowych w różnych sytuacjach;
✓ kształcenie poczucia odpowiedzialności za słowo.
Formy i metody:
✓ praca z tekstem;
✓ pytania i odpowiedzi.
Materiały :
✓ test pisemny do rozwiązania przez uczniów.
Zasady:
✓ w konkursie biorą udział wszyscy uczniowie klas 1-3 gimnazjum;
✓ konkurs jest jednoetapowy i odbywa się w maju;
✓ rozwiązują test językowy (czas około 60 minut);
✓ komisja sprawdza rozwiązane testy;
✓ nagrodzeni zostają 3 najlepsi uczniowie, którzy najlepiej rozwiązali test.
,,Licz się ze słowami”
Arkusz do rozwiązania.
1 Wyjaśnij frazeologię.
Mieć coś na karku –
Grać w otwarte karty –
Dmuchać na zimne –
Igrać z ogniem –
Bujać w obłokach –
Czytać od deski do deski –
Policzyć komuś żebra –
Mieć głowę nie od parady –
Nabrać wody w usta –
2 Znajdź takie słowo, które będzie uzupełniać poniższe pary zdań.
Np. Nie mamy puszek po piwie.
W dotyku puszek jest miękki i delikatny.
Młody góral, który jest pomocnikiem bacy i ……………………….. owce na hali, nazywa się juhas.
Julia jest za gruba w ……………………………….. i dlatego nie może się ubrać w tę sukienkę.
Od czasu kontuzji ciągle czuje bóle w ………………………………. I lekarze nic nie mogą jej pomóc.
Skoro nie ma żadnych ryb w ……………………………………, to dlaczego ci wędkarze tu siedzą.
Pamiętam ten cudowny zapach, gdy mama ………………………………..chleb w sobotnie popołudnie.
Grzesznicy pójdą do…………………………., a sprawiedliwi dostąpią zbawienia.
3 Wyrazy podane w nawiasach wstaw we właściwej formie, zgodnie z podaną sugestią.
Nawet (gorący)…………………………………… zwolennicy nie głosowali na niego. (stopień najwyższy)
Dla wielu pracowników (honorarium) ………………………………………. Nie były wystarczająco atrakcyjne.
(ileż)………………………………….. chłopców można by zaprosić do udziału w tych zawodach.
(czyje imię)…………………………………… jest ta szkoła?
(jakiż)……………………………. dziwnych rzeczy dowiedzieliśmy się od naszych gości!
(kapnąć)……………………………………… tylko jedna kropelka kwasu i wypaliła dziury w koszuli.
W piwnicy stały (konew)…………………………….. pełne miodu.
Brakło prezentów dla (kilkanaścioro dzieci)…………………………………………………………… .
Nie mam co do tego wątpliwości, że on (łgać)…………………………….. bez skrupułów. (robi to zawsze)
Po tym jak uległ wypadkowi, nie mógł już więcej jeździć konno. (podkreśloną część zastąp imiesłowem) …………………………………………………….
4 Słowa do odszyfrowania. Wstaw taką sylabę, która jednocześnie uzupełnia pierwsze słowo i zaczyna drugie.
Np. mleKOcham (mleko + kocham)
NARZĘ _ _ _ _ CKO
MA _ _ _ AZAĆ
SŁO _ _ DOMIERZ
5 W poniższych …