Dodaj publikację
Autor
GRAŻYNA NOWOSAD
Data publikacji
2011-01-07
Średnia ocena
1,00
Pobrań
453

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Sprawdzian z fonetyki przeznaczony jest dla klasy VI. Obejmuje zagadnienia dotyczące alfabetu, rodzajów głosek, podziału na sylaby, akcentowania, ale także sposobów artykulacji. Znajdują się w nim też pytania o zasady wygłaszania tekstów i kryteria oceny recytacji. Umożliwia uczniom wykazanie się ponadprogramową wiedzą z fonetyki.
 Pobierz (doc, 52,0 KB)

Podgląd treści


ABC fonetyki, czyli sprawdzian wiadomości i umiejętności w klasie VI

................................................................................................................ grupa I
(imię i nazwisko ucznia)
Otrzymałeś ........................... punktów – ocena ....................................

1. Odpowiedz TAK lub NIE
a) zgłoska to sylaba - ............
b) głoskę mówię i słyszę- ............
c) w języku polskim mamy 6 samogłosek nosowych - ............
d) w wyrazie chcieć jest jedna głoska miękka - ............
2. Podaj cechy spółgłosek (możesz podać dodatkowe):
a) k - ............, ............, ...........
b) s - ............, ............, ............
c) n - ............, ............, ............
d) dź - ............, ............, ............
3. Podane wyrazy ułóż w kolejności alfabetycznej:
krótki, kwilić, lać, krótkowidz, jazda, kraj, krajobraz, jadłospis
..............., ..............., ..............., ..............., ..............., ..............., ..............., ...............
4. Uzupełnij tabelę.
|wyrazy |litery |głoski |sylaby |
| | | |czy-tan-ka |
| |g-n-i-a-z-d-o | | |
| | |sz-k-o-l-n-y | |
|dziecinny | | | |

5. Obwiedź kółkiem te sylaby, w których głoska i pełni wyłącznie funkcję zmiękczającą.
dzi – dziuś, śni mi się, ni – żej, zsi – nie – li, śli – niacz – ki, zie – wać, mie – rzyć.
6. Podkreśl sylabę akcentowaną.
a) fi – zy – ka
b) zwie – dzi – li – byś – my
c) sie – dem – set
d) ka – ra – wa – na
7. Spośród wymienionych narządów anatomicznych człowieka wybierz ten, który w procesie mówienia decyduje o miękkości głosek:
wiązadła głosowe, żołądek, język, dziąsła, jama nosowa, zęby.
8. Sformułuj zasady recytowania.
9. Opisz przebieg wymowy (artykulacji) głoski p.

ABC fonetyki, czyli sprawdzian wiadomości i umiejętności w klasie VI

............................................................................................................ grupa II
(imię i nazwisko ucznia)
Otrzymałeś ........................... punktów – ocena ....................................

1. Odpowiedz TAK lub NIE
a) zgłoska to litera - ............
b) literę widzę i piszę - ............
c) w języku polskim mamy 4 głoski nosowe - ............
d) w wyrazie chęć jest jedna głoska miękka - ............
2. Podaj cechy spółgłosek (możesz podać dodatkowe):
a) t - ............, ............, ...........
b) d - ............, ............, ............
c) ń - ............, ............, ............
d) ś - ............, ............, ............
3. Podane wyrazy ułóż w kolejności alfabetycznej:
makaron, malec, miotła, makutra, jechać, kraj, krajobraz, ludzki
.............., ..............., ..............., ..............., ..............., ..............., ..............., ...............
4. Uzupełnij tabelę.
|wyrazy |litery |głoski |sylaby |
| | | |wie-rzy-ciel |
| |z-a-c-h-c-i-a-n-k-a | | |
| | |p-o-ch-l-e-bi-a-ć | |
|miękkie | | | |

5. Obwiedź kółkiem te sylaby, w których głoska i pełni wyłącznie funkcję zmiękczającą.
dzi – siaj, śni mi się, ni – sko, zsi – nia – ły, dzie – cin – ny, zmie – rzyć, sie – dem.
6. Podkreśl sylabę akcentowaną.
a) fo – ne – ty – ka
b) do – wie – dzie – li – byś – cie
c) po – wie – dzie – liś – my
d) ma – rzy – ciel – ka
7. Spośród wymienionych narządów anatomicznych człowieka wybierz ten, który bierze udział w powstawaniu głosek ustnych:
wiązadła głosowe, żołądek, języczek, dziąsła, jama nosowa, zęby.
8. Zaproponuj kryteria oceny recytacji.
9. Opisz przebieg wymowy (artykulacji) głoski b.

Autorka sprawdzianu – Grażyna Nowosad