Dodaj publikację
Autor
Magdalena Zarek
Data publikacji
2017-05-13
Średnia ocena
0,00
Pobrań
65

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Na podstawie podręcznika "Planeta Nowa".
 Pobierz (doc, 38,0 KB)

Podgląd treści


Zespół Szkół Publicznych im. T. Kościuszki w Wojsławicach Kolonii
Scenariusz lekcji geografii w kl. III A gimnazjum

Data: 26.02.2015r.
Klasa: III A gimnazjum
Temat: Urbanizacja w Polsce – rozmieszczenie i problemy głównych polskich miast.

Cel ogólny:
Uczeń analizuje, porównuje, ocenia rozmieszczenie i wielkość miast w Polsce i zamieszkiwanym regionie; wyjaśnia przyczyny rozwoju wielkich miast w Polsce.

Cele szczegółowe:
Uczeń po przeprowadzonej lekcji:
- zna największe miasta Polski, ich funkcje i problemy,
- wyjaśnia pojęcia „urbanizacja”, „aglomeracja”,
- potrafi analizować dane i formułować wnioski korzystając z różnych źródeł.

Metody: burza mózgów, mapa mentalna, praca z podręcznikiem i tekstem źródłowym.

Formy pracy: praca w grupach, praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne: podręcznik, teksty źródłowe, mapa Polski, atlas geograficzny.

Przebieg lekcji:
Część wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjne – sprawdzenie obecności i pracy domowej.
2. Nauczyciel prosi uczniów o wyjaśnienie pojęcia „urbanizacja” i „wskaźnik urbanizacji”. Po uzyskaniu odpowiedzi przedstawia uczniom cel zajęć i prosi dyżurnego o zapisanie tematu na tablicy. Następnie nauczyciel prosi o wymienienie największych miast w Polsce według liczby mieszkańców (uczniowie korzystają z informacji zawartych w podręczniku). Pyta również uczniów o najważniejsze funkcje jakie pełnią miasta z ich najbliższej okolicy (Chełm, Krasnystaw, Lublin).
3. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa losuje tekst źródłowy (każdy z pięciu tekstów dotyczy innego miasta), kartę pracy oraz otrzymuje arkusze papieru A4. Nauczyciel wyjaśnia uczniom zadanie oraz wyznacza czas (15 minut).
Część realizacyjna:
1. Uczniowie, korzystając z podręcznika, atlasu i tekstów źródłowych, samodzielnie wykonują zadania z kart pracy. Nauczyciel kontroluje pracę oraz wyjaśnia pojawiające się wątpliwości.
2. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło „Problemy mieszkańców dużych miast”.
3. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują wyniki swojej pracy oraz umieszczają na tablicy arkusze A4 przy haśle „Problemy mieszkańców dużych miast” (powstaje mapa mentalna).
Część podsumowująca:
1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania kontrolne aby sprawdzić stopień opanowania materiału (ewaluacja zajęć) i ocenia pracę uczniów poprzez krótki słowny komentarz dotyczący ich zaangażowania podczas pracy na lekcji.
2. Zapisanie pracy domowej: uzupełnij tabelę dotyczącą najważniejszych miast Polski.

|Miasto |Województwo |Wskaźnik urbanizacji |Inne duże miasta |Typ aglomeracji |
| | |województwa |województwa | |
|Warszawa | | | | |
|Kraków | | | | |
|Łódź | | | | |
|Wrocław | | | | |
|Katowice | | | | |

Nauczyciel prowadzący zajęcia:
Magdalena Zarek