Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Z CHEMII
„MIĘDZY ZABAWĄ A CHEMIĄ”
Celem opracowania innowacji z chemii było przekonanie o istotnym znaczeniu zajęć praktycznych w zdobywaniu wiedzy oraz umiejętności. Nie bez znaczenia jest również duże zainteresowanie uczniów zajęciami chemii, na których mogliby samodzielnie wykonywać doświadczenia, eksperymenty, hodowle, a co za tym idzie rozwijać swoje pasje i zainteresowania z jednoczesnym kształtowaniem licznych umiejętności przedmiotowych. Uczniowie bardzo często wyrażają opinię, iż czują wielki niedosyt eksperymentów, gier i zabaw. Także czas lekcji nie pozwala na przeprowadzenie większej liczby doświadczeń, co powoduje, że umiejętność obserwacji i opisu oraz wyciągania wniosków z przeprowadzonego eksperymentu czy doświadczenia nie jest na wysokim poziomie. Wskazanie na obecność licznych ciekawych substancji i procesów chemicznych w najbliższym otoczeniu ucznia, rozbudza jego zainteresowanie przedmiotami przyrodniczymi oraz przekonuje do zdobywania wiedzy w tym zakresie.
MIEJSCE REALIZACJI INNOWACJI :
Gimnazjum w Jordanowie
KOSZTY I ŹRÓDŁA REALIZACJI:
Organizacja laboratorium we własnym zakresie. Szkoła posiada odpowiednie warunki lokalowe i organizacyjne niezbędne do realizacji planowanych działań innowacyjnych. Szkoła posiada też niezbędne przyrządy do prowadzenia doświadczeń i obserwacji. Innowacja nie wymagała nakładów finansowych.
SPOSÓB REALIZACJI I ZADANIA:
Innowacyjność pedagogiczna - metodyczna polegała na przeprowadzaniu zajęć przez uczniów. Eksperymentowanie, badanie, odkrywanie, formułowanie pytań badawczych, stawianie hipotez jak i wyciąganie wniosków, gry i zabawy były podstawą działania. Wykorzystana została również metoda projektu. Nauczyciel pełnił rolę moderatora, kierując aktywnością uczniów, zaspokajając jednocześnie ich potrzeby i ciekawość.
METODY REALIZACJI:
- doświadczenia,
- projekty,
- gry i zabawy,
- wycieczki dydaktyczne (Festiwal Nauki – Maj 2017)
Uzyskane efekty:
Uczestnicy innowacji nabyli umiejętność praktycznego zdobywania wiedzy, rozwinęli takie cechy jak samodzielność, odpowiedzialność, praca w grupie, twórcze myślenie. Ponadto dzięki samodzielnie wykonywanym doświadczeniom uczniowie nauczyli się stawiać hipotezy, pytania badawcze, wyciągać wnioski. Mieli okazję się przekonać, że uzyskany wynik doświadczenia zależy od dobrze zaplanowanego doświadczenia.
EWALUACJA:
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadził ankietę wśród uczestników dotyczącą prowadzonych zajęć, a także rozmowy indywidualne z uczniami i niektórymi rodzicami.
Analiza wyników ankiety oraz przeprowadzonych rozmów dała jasny obraz tego, że zamierzone cele zostały zrealizowane. Zajęcia tego typu bardzo podobały się uczniom i w przyszłości chcieliby je kontynuować.