Dodaj publikację
Autor
Paulina Kruczek
Data publikacji
2018-07-08
Średnia ocena
0,00
Pobrań
49

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt można zrealizować w kl. IV lub V.
 Pobierz (docx, 43,4 KB)

Podgląd treści

Konspekt

Temat lekcji: Cecha podzielności przez 3 i przez 9.

Cele:

Kształtowanie umiejętności rozpoznawania liczb podzielnych przez 3 oraz liczb podzielnych przez 9.

Oczekiwane osiągnięcia ucznia:

Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:

rozpoznawać liczby podzielne przez 3,

rozpoznawać liczby podzielne przez 9.

Przebieg lekcji:

Część wstępna

Czynności organizacyjne.

Wprowadzenie do tematu lekcji.

N: Po co potrzebna nam znajomość cech podzielności?

U: Aby szybko wskazać czy liczba dzieli się przez inną.

N: Przypomnijmy z ostatnich lekcji:

Ćw. 1 grupa wykonuje działania sposobem pisemnym

2 grupa stosuje poznane wcześniej cechy podzielności

Przykłady: Czy liczba 278903 jest podzielna przez 2, czy liczba 4598720 jest podzielna przez 10?

Wniosek: Dzięki znajomości cech podzielności możemy szybko określić czy dana liczba dzieli się przez inną.

Część główna

Temat lekcji: Cechy podzielności przez 3 i przez 9.

Ćwiczenie: Niech każdy z Was odrysuje w zeszycie swoją dłoń. Na każdym palcu dłoni wpiszcie liczby, które będą spełniały podane warunki: kciuk – liczby podzielne przez 2, palec wskazujący – liczby podzielne przez 3, palec środkowy – liczby podzielne przez 10, palec serdeczny – liczby podzielne przez 5, palec mały – liczby podzielne przez 9.

Liczby, które należy wpisać w odpowiednie miejsca: 326, 30, 70, 321, 275, 202, 42, 513, 669,

400, 300, 75, 198.

Podajcie propozycje: Kiedy liczba dzieli się przez 3? - „Burza mózgów”

N. Wypisuje wszystkie propozycje uczniów na tablicy.

Metoda „korytarzyków”

U. otrzymują karteczki z graficznym przedstawieniem podanych liczb – tzw. podłoga.

Następnie wykładają podłogę płytkami:

U. badają czy uda im się wyłożyć całą podłogę. optymalne 56, 84, 137, łatwe 23, 31, 21, 101

U. uzasadniają od czego zależy czy liczba jest podzielna przez 3: Aby daną figurę wyłożyć

płytkami, zależy to od długości korytarzyka. Z każdego pełnego rządka zostanie jedna kratka,

więc w korytarzyku do zakrętu będzie tyle kratek, ile jest dziesiątek, natomiast za zakrętem

jest jeszcze tyle kratek, ile jedności. Przy liczbie 137 długość korytarzyka wyniesie 13+7=20.

Korytarzyk można skrócić, bo z każdej setki zostanie jedna kratka, z każdej dziesiątki jedna i

jeszcze tyle kratek, ile jest jedności, czyli długość skróconego korytarzyka wyniesie: 1+3+7=11.

Podanie definicji:

Liczba naturalna dzieli się przez 3, gdy suma jej cyfr jest podzielna przez 3.

Liczba naturalna dzieli się przez 9, gdy suma jej cyfr dzieli się przez 9.

Zadanie:

Uczniowie otrzymują koniczynę o trzech płatkach. Na pierwszym wpisują liczby podzielne przez 3, na drugim liczby podzielne przez 9, a na trzecim liczby podzielne przez 3, ale nie przez 9.

Wniosek: Każda ...