Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Konspekt
Temat lekcji: Cecha podzielności przez 3 i przez 9.
Cele:
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania liczb podzielnych przez 3 oraz liczb podzielnych przez 9.
Oczekiwane osiągnięcia ucznia:
Po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
rozpoznawać liczby podzielne przez 3,
rozpoznawać liczby podzielne przez 9.
Przebieg lekcji:
Część wstępna
Czynności organizacyjne.
Wprowadzenie do tematu lekcji.
N: Po co potrzebna nam znajomość cech podzielności?
U: Aby szybko wskazać czy liczba dzieli się przez inną.
N: Przypomnijmy z ostatnich lekcji:
Ćw. 1 grupa wykonuje działania sposobem pisemnym
2 grupa stosuje poznane wcześniej cechy podzielności
Przykłady: Czy liczba 278903 jest podzielna przez 2, czy liczba 4598720 jest podzielna przez 10?
Wniosek: Dzięki znajomości cech podzielności możemy szybko określić czy dana liczba dzieli się przez inną.
Część główna
Temat lekcji: Cechy podzielności przez 3 i przez 9.
Ćwiczenie: Niech każdy z Was odrysuje w zeszycie swoją dłoń. Na każdym palcu dłoni wpiszcie liczby, które będą spełniały podane warunki: kciuk – liczby podzielne przez 2, palec wskazujący – liczby podzielne przez 3, palec środkowy – liczby podzielne przez 10, palec serdeczny – liczby podzielne przez 5, palec mały – liczby podzielne przez 9.
Liczby, które należy wpisać w odpowiednie miejsca: 326, 30, 70, 321, 275, 202, 42, 513, 669,
400, 300, 75, 198.
Podajcie propozycje: Kiedy liczba dzieli się przez 3? - „Burza mózgów”
N. Wypisuje wszystkie propozycje uczniów na tablicy.
Metoda „korytarzyków”
U. otrzymują karteczki z graficznym przedstawieniem podanych liczb – tzw. podłoga.
Następnie wykładają podłogę płytkami:
U. badają czy uda im się wyłożyć całą podłogę. optymalne 56, 84, 137, łatwe 23, 31, 21, 101
U. uzasadniają od czego zależy czy liczba jest podzielna przez 3: Aby daną figurę wyłożyć
płytkami, zależy to od długości korytarzyka. Z każdego pełnego rządka zostanie jedna kratka,
więc w korytarzyku do zakrętu będzie tyle kratek, ile jest dziesiątek, natomiast za zakrętem
jest jeszcze tyle kratek, ile jedności. Przy liczbie 137 długość korytarzyka wyniesie 13+7=20.
Korytarzyk można skrócić, bo z każdej setki zostanie jedna kratka, z każdej dziesiątki jedna i
jeszcze tyle kratek, ile jest jedności, czyli długość skróconego korytarzyka wyniesie: 1+3+7=11.
Podanie definicji:
Liczba naturalna dzieli się przez 3, gdy suma jej cyfr jest podzielna przez 3.
Liczba naturalna dzieli się przez 9, gdy suma jej cyfr dzieli się przez 9.
Zadanie:
Uczniowie otrzymują koniczynę o trzech płatkach. Na pierwszym wpisują liczby podzielne przez 3, na drugim liczby podzielne przez 9, a na trzecim liczby podzielne przez 3, ale nie przez 9.
Wniosek: Każda ...