Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Projekt matematyczno - przyrodniczy: Owoce i warzywa
Czas trwania: 2 tygodnie
Formy pracy: indywidualna, zespołowa, w parach
Metody pracy: projektowa, słowna, obrazowa,
Niezbędne materiały: komputer z dostępem do Internetu, tablica interaktywna, atlas warzyw i owoców, podręczniki matematyczno – przyrodnicze kl. 2 cz.1, ćw. matematyczno – przyrodnicze kl. II cz.1, owoce i warzywa, deseczki do krojenia, noże, miseczki, talerzyki jednorazowe, sztućce, karty pracy, masa solna, wykałaczki, farby, pędzle, kubeczki na wodę.
Źródła:
Oto ja. Multibook kl.2. Podręcznik matematyczno – przyrodniczy cz.1s.4,5,7,9 (ćw. interaktywne),
Oto ja. Multibook kl.2. Podręcznik matematyczno – przyrodniczy cz.1s.4 (film „Jesień w sadzie i ogrodzie”),
https://learningapps.org „Dary jesieni. Owoce i warzywa”
Mac Inspiracje. Projekty w edukacji wczesnoszkolnej. Poradnik dla nauczyciela klas 1-3
Cel główny:
Rozbudzenie aktywności poznawczej uczniów: rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, artystycznych i matematycznych związanych z obserwacją, badaniem owoców i warzyw, zdobyciem wiedzy o ich wartościach odżywczych. Doskonalenie umiejętności współpracy, organizowania i planowania własnej pracy.
Cele operacyjne:
uczeń –
układa pytania do zagadnienia,
wymienia nazwy drzew w sadzie,
rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa,
wymienia części, z których składa się owoc i warzywo,
rozpoznaje owoce i warzywa za pomocą zmysłów,
nazywa części podziemne i nadziemne warzyw,
wykonuje działania matematyczne w zakresie 30 (dodawanie i odejmowanie),
prowadzi proste obserwacje i doświadczenia,
grupuje elementy zgodnie z podanym warunkiem,
wykonuje prace przestrzenne z masy solnej, materiałów przyrodniczych,
odpowiednio rozplanowuje przestrzeń na kartce,
rysuje w programie Paint.
Rozwijane kompetencje kluczowe:
1. Porozumiewanie się w języku ojczystym.
2. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne.
3. Kompetencje informatyczne.
4. Umiejętność uczenia się.
5. Kompetencje społeczne i obywatelskie.
6. Inicjatywność i przedsiębiorczość.
7. Świadomość i ekspresja kulturalna.
Temat projektu: Owoce i warzywa.
Kiedy uczniowie poznają i zaakceptują temat, przystępujemy do spisania pytań, na które dzieci chciałyby uzyskać odpowiedź. Pytania zamieszczamy w widocznym miejscu na klasowej gazetce ściennej. Analizujemy je wspólnie z uczniami i próbujemy znaleźć na nie odpowiedź. W tym momencie mamy szansę poznać wiadomości wyjściowe naszych uczniów. Warto ją jednak uporządkować i usystematyzować.
Przygotowanie materiałów
Przygotowujemy dla dzieci materiały (karty pracy w załączniku). Warto do pomocy zaangażować rodziców uczniów oraz dzieci. Obdarzenie ich zaufaniem ma ogromne znaczenie w motywowaniu do pracy i w pracy wychowawczej.
Działania
Zgromadzenie i przeliczenie ilości owoców.
Praca w parach. Oglądanie owoców. Badanie ich za pomocą zmysłów.
Wypełnianie karty pracy nr 1.
Czytanie informacji w podręczniku s.4.
Rozpoznawanie drzew owocowych ćw. interaktywne podr. s.4
Poznajemy budowę owoców. Uczniowie kroją owoce, oddzielają ...