Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Lekcja języka polskiego, klasa VI c
Temat: Interpunkcja na co dzień – zasady użycia znaków interpunkcyjnych
Treści kształcenia:
Uczeń: poprawnie używa znaków interpunkcyjnych: kropki, przecinka, znaku zapytania, cudzysłowu, dwukropka, nawiasu, znaku wykrzyknika.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi wypowiedzieć się na określony temat,
rozróżnia znaki interpunkcyjne i zna ich zastosowanie,
posługuje się słownikiem ortograficznym,
słucha aktywnie i ze zrozumieniem,
umie zaprezentować efekty swojej pracy,
potrafi analizować tekst, odszukuje błędy, poprawnie uzupełnia znaki interpunkcyjne,
Nabywane umiejętności:
wymieniania się uwagami i spostrzeżeniami z innymi uczniami,
podejmowania dyskusji,
weryfikowania dylematów ortograficznych i interpunkcyjnych z pomocą odpowiednich źródeł (słowniki),
stosowania znaków interpunkcyjnych w praktyce,
komunikatywności, skutecznego porozumiewanie się z innymi .
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne: film „Co z tym przecinkiem” (Jan Miodek), w miarę możliwości na lekcji lub jako praca domowa,
sprzęt multimedialny: komputer,
egzemplarze słowników ortograficznych,
egzemplarz słownika interpunkcyjnego
przygotowane materiały przez nauczyciela (teksty, karty pracy)
podręcznik, zeszyt ćwiczeń, seria „Słowa z uśmiechem”
Przebieg zajęć
Lekcję rozpoczynamy od przedstawienia tematu zajęć. Następnie inicjujemy dyskusję od pytań:
czym jest interpunkcja?
jakie wyróżniamy znaki interpunkcyjne?
czy interpunkcja jest potrzebna i czemu służy?
czy znaki interpunkcyjne są wykorzystywane także w innej funkcji?- (zwracamy uwagę na emotikony oraz znaki interpunkcyjne wykorzystywane w
komiksach)
Przekazujemy uczniom słowniki ortograficzne. Pytamy o ich funkcję w kontekście interpunkcji.
Prezentujemy „Słownik interpunkcyjny”.
Następnie systematyzujemy wiedzę o zastosowaniu znaków interpunkcyjnych. Po omówieniu uczniowie otrzymują przygotowaną uprzednio przez nauczyciela notatkę. Tu można zaprezentować film Jana Miodka „Co z tym przecinkiem?
Odwołujemy się do znanego hasła: „Interpunkcja ratuje życie”. Rozmawiamy o słuszności tego hasła, a następnie uczniowie przystępują do pracy redakcyjnej. Zadanie polega na wstawieniu znaków interpunkcyjnych w zdania tak, aby pokazać, że następuje zmiana znaczenia. (karta pracy – zdania typu:Jedzcie dzieci./ Operować nie można czekać.)
Kolejne zadanie polega na poprawieniu błędów interpunkcyjnych – uczeń w roli nauczyciela. (karta pracy). Następnie uczniowie prezentują wyniki swojej pracy. Oceniają trudność zadania.
Dalej kształcimy umiejętność poprawnego zastosowania znaków interpunkcyjnych. Uczniowie wstawiają znaki interpunkcyjne w przygotowany tekst dyktanda. (karta pracy). Następnie sprawdzamy poprawność wykonania zadania.
Na koniec uczniowie dokonują ewaluacji lekcji poprzez narysowanie w zeszycie odpowiedniego komentarza:
Praca domowa:
Zadanie z podręcznika „Słowa z uśmiechem” (Napisz krótkie opowiadanie o przyjaźni człowieka i zwierzęcia. Użyj wszystkich poznanych znaków interpunkcyjnych
; ) – lekcja podobała mi się, rozumiem ją
? – mam wiele wątpliwości, materiał był zbyt trudny