Dodaj publikację
Autor
Agata Kaczmarek
Data publikacji
2019-05-22
Średnia ocena
0,00
Pobrań
9

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja, w której opisuję wartość zdobytej wiedzy podczas szkolenia w 2018 r. Zawiera gotowy scenariusz zabaw z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai.
 Pobierz (doc, 40,5 KB)

Podgląd treści


„Kilka słów o walorach doskonalenia zawodowego”

Rozpoczynając pracę jako nauczycielka wychowania przedszkolnego miałam świadomość, że kolejne lata rozwoju zawodowego będą niosły za sobą konieczność ciągłego dokształcania się, samodoskonalenia. Każdy rok był nowym wyzwaniem. Na przełomie lat korzystałam z różnorodnych form podnoszenia kwalifikacji, umiejętności, dzięki czemu mogłam podnieść jakość edukacyjną placówki, uatrakcyjnić sposób prowadzenia zabaw, zajęć z dziećmi i rodzicami oraz dzielić się nabytą wiedzą z innymi nauczycielami. We wrześniu 2019 r. wzięłam udział w warsztatach pt. „Metody aktywne w krzewieniu kultury czytelniczej wśród dzieci i młodzieży”. Moją uwagę zwróciła szczególnie jedna z metoda – Kamishibai.

Według słownika - Kamishibai (Jap. kami-shibai, kami – papier, shibai – teatr, przedstawienie, dramat, sztuka) – teatr ilustracji, teatr obrazkowy, dosłownie: papierowy teatr. Jest to tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, płaskiej, drewnianej, otwartej częściowo skrzynki, pełniącej rolę sceny (ekranu) o nazwie butai (scena).

Podczas trwania warsztatów wykonałam kilka ilustracji inspirowanych dowolnym utworem literackim. Następnie zaprezentowałam go w formie przedstawienia Kamishibai. Do gustu przypadła mi prosta i atrakcyjna możliwość przekazania różnorodnych treści: opowiadań, wierszy itp. Swój entuzjazm szybko wykorzystałam na zajęciach z dziećmi. Potwierdziły się moje przypuszczenia. Skromność teatrzyku wywołała u dzieci duże skupienie uwagi i koncentracji na prezentowanej bajce.

Swoim doświadczeniem postanowiłam podzielić się z innymi nauczycielami. W listopadzie 2019 r. przygotowałam z dziećmi własne pomoce do wiersza Beaty Szumowskiej pt. „Jesienne spotkanie”. Zabawy przeprowadziłam w obecności dyrektora przedszkola, wicedyrektora, doradcy metodycznego z Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie oraz młodszych i starszych nauczycieli. Moje zajęcie spotykało się z dużą aprobatą. Niebawem nasza biblioteka powiększyła swój księgozbiór o kolejne plansze i własnoręcznie wykonany teatrzyk Kamishibai.

Kolejnym etapem wykorzystania teatrzyku było spotkanie z okazji Dnia Babci i Dziadka. Tym razem zaproponowałam wspólne warsztaty czytelniczo – techniczne dzieci z dziadkami. Do zabaw postanowiłam użyć kreatywnego opowiadania Juliana Brudzewskiego pt. „O Panach Palcach”. Wszyscy zgromadzeni goście doskonalili sprawność manualną, czerpali radość z integracji w grupie. Nasze zabawy zakończyliśmy wspólnym ozdabianiem wełnianych rękawic, naszywając i naklejając na nie kolorowe guziki, frotki, cekiny.

Rozwój czytelnictwa, uatrakcyjnienie form pracy z dziećmi, spotkań okolicznościowych, zabaw z rodzicami, rozwój mowy, myślenia, wyobraźni, kreatywności, koncentracji, uwagi, sprawności manualnej, zasobu słownictwa, to zalety, które można wyliczać bez końca. Zapewniam o dużych walorach tej formy pracy z dziećmi młodszymi, szczególnie nadpobudliwymi.

Jak widać dzięki ciekawym warsztatom, czy szkoleniom na każdym etapie doświadczenia zawodowego można uatrakcyjniać i wzbogacać własny warsztat pracy.

Przykładowy scenariusz metodą Kamishibai

Temat: „JESIENNE SPOTKANIE”.

Data: 29.11.2018 r. Przedszkole ...