Dodaj publikację
Autor
Alicja Nehring
Data publikacji
2021-07-07
Średnia ocena
0,00
Pobrań
52

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz zajęć Poznajemy Grenlandię , krainę Anaruka to propozycja pogłębienia znajomości samodzielnie przeczytanej przez uczniów książki Czesława Centkiewicza „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”. Scenariusz zawiera elementy oceniania kształtującego. Celem zajęć jest również uświadomienie dzieciom odmiennych warunków życia dzieci w innych regionach świata.
 Pobierz (doc, 63,0 KB)

Podgląd treści


Scenariusz zajęć - klasa III

czas: 4 godziny lekcyjne

Zapis w dzienniku:
Wypowiedzi na temat samodzielnie przeczytanej lektury „Anaruk, chłopiec z Grenlandii”, postaci występujących w książce oraz warunków klimatycznych Grenlandii. Porządkowanie zdań opisujących Grenlandię. Wielka litera w imionach, nazwiskach, tytułach utworów literackich, nazwach geograficznych. Rozwiązywanie zadań rozmaitych. Mnożenie pełnych dziesiątek. Utrwalenie terminów: iloczyn, kilometr, temperatura dodatnia, temperatura ujemna. Roślinność i zwierzęta Grenlandii.
Poniższa lekcja realizuje zasadę „bawiąc – uczyć”.

Cele ogólne:
1. Pogłębienie znajomości książki Czesława Centkiewicza „Anaruk, chłopiec z Grenlandii.
2. Poznanie położenia, warunków klimatycznymi oraz świata flory i fauny Grenlandii.
3. Doskonalenie umiejętności matematycznych.
4. Kształtowanie postawy zrozumienia i otwartości na potrzeby innych.

Cel w języku ucznia: Poznajemy Grenlandię - krainę Anaruka.

Kryteria sukcesu do zajęć
uczeń:

opowiada czym zajmowały się eskimoskie kobiety
wymienia zajęcia mężczyzn
podaje co najmniej 3 zwierzęta żyjące na Grenlandii
wylicza co najmniej 3 narzędzia, którymi posługują się mieszkańcy Grenlandii
opisuje wygląd igloo
opowiada kim był Czesław Centkiewicz
wyjaśnia znaczenie wyrażeń związanych z warunkami klimatycznymi Grenlandii
(dzień polarny, noc polarna, zorza polarna)
wyodrębnia postacie i zdarzenia w lekturze
mierzy temperaturę topnienia lodu
charakteryzuje przystosowanie zwierząt do życia w określonym środowisku,
ustala kolejność zdarzeń w lekturze
wskazuje Grenlandię na globusie i mapie

Metody pracy: pokaz, prezentacja, praca z tekstem, rozmowa, dyskusja, ćwiczenia plastyczne, burza mózgów.

Materiały:
Tablica interaktywna, narzędzia plastyczne, zestawy kredek świecowych, blok techniczny, pędzle oraz ciekawostki dotyczące Grenlandii. „Mały ilustrowany leksykon PWN”, i „Mały słownik języka polskiego”. Zdjęcie przedstawiające zorzę polarną , zwierzęta Arktyki, książki o zwierzętach przyniesione przez dzieci. Duży globus demonstracyjny, małe globusy do pracy w parach, mapa świata (karta techniczna) do pracy indywidualnej.

Forma pracy:
grupowa
indywidualna
praca w parach

Pojęcia kluczowe: Eskimos, Grenlandia, igloo, dzień i noc polarna, biegun północny.

Przebieg
1. Muzyczna powitanka Zabawa integrująca grupę. Krótkie polecenia przy muzyce: uczniowie chodzą w rytm muzyki. W chwilach, gdy muzyka milknie, nauczyciel podaje polecenia krótkich działań:

uścisnąć jak najwięcej rąk
spojrzeć jak największej liczbie osób w oczy
ukłonić się napotkanym osobom
odnaleźć kartkę z działaniem, którego wynik jest twoim numerem z dziennika

2. Poznajemy Arktykę

Kryteria sukcesu do zadania
1. W parach uważnie przeczytajcie tekst na żółtych kartach.
2. Odwróćcie tekst na różową stronę.
3. Teraz postarajcie się opowiedzieć co z przeczytanego tekstu zapamiętywaliście.

Arktyka to obszar wokół bieguna północnego obejmujący Grenlandię, część Kanady i Syberię. Mieszkają tu Eskimosi i Lapończycy. Na tych terenach żyją też różne zwierzęta: niedźwiedzie polarne, lisy polarne, zające polarne, foki, morsy, wieloryby grenlandzkie i mewy. Lato trwa tu ...