Jakie podreczniki i ktore lepsze?

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2013-05-23, 22:49

Z drugiej strony ma to swoje pozytywy. Wybierając pakiet, dobrze znać zawartość całego cyklu. Po to m.in., by ewentualnie modernizować program i dostosować do potrzeb.
Pracowałam rok bez podręcznika do matematyki.
Dodatkowo dla autorów pewnego programu (stara podstawa programowa) pilotowałam praktycznie proponowane zadania. Dobre było to doświadczenie.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Peonia
Posty: 620
Rejestracja: 2011-09-23, 16:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: łódzkie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: Peonia » 2013-05-23, 22:50

Jest paragraf:

http://bip.men.gov.pl/images/stories/21_06.pdf

§ 4. 1. Program nauczania ogólnego obejmuje co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczy edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części i może być dopuszczony do użytku w danej szkole, jeżeli:
1) stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej w przepisach w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół;
2) zawiera:
a) szczegółowe cele kształcenia i wychowania,
b) treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego,
c) sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków, w jakich program będzie realizowany,
d) opis założonych osiągnięć ucznia, a w przypadku programu nauczania ogólnego uwzględniającego dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego – opis założonych osiągnięć ucznia z uwzględnieniem standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, określonych w przepisach w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,
e) propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia;
3) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.


A z niego wynika, że program musi być realizowany cały cykl, czyli w edukacji wczesnoszkolnej 3 lata. Do programu tworzone są podręczniki. Możesz z nich korzystać, a możesz też zrezygnować. Jeśli zaś zmienisz podręczniki, to automatycznie zmienisz program, chyba, że masz szczęście, że do tego samego programu stworzony jest jeszcze inny zestaw podręczników, to wtedy możesz wybrać te inne podręczniki. Pozostaniesz jednak we współpracy z tym samym wydawnictwem. Zmieniając wydawnictwo zmieniasz automatycznie program, a tego przez 3 lata zrobić ci nie wolno. Co możesz zrobić? Możesz zmodernizować realizowany program, wstawić aneks do programu, że poczyniłaś takie i takie zmiany, aby dostosować program do warunków i możliwości uczniów.

awaleczna
Posty: 9
Rejestracja: 2013-04-03, 17:20
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: lubelskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: awaleczna » 2013-05-23, 22:53

Przez dłuższy czas w jednej z zakładek na stronie Ministerstwa Edukacji były "Pytania i odpowiedzi dotyczące reformy programowej". Na użytek ówczesnej dyrektorki, która znała się na edukacji dzieci mniej więcej tyle, ile autorzy niektórych podręczników, zapisałam wybrane pytania i odpowiedzi. Chetnych zapraszam do zapoznania się z jednym z problemów.
"Na ostatnim spotkaniu w szkole podstawowej dowiedziałem się o nowym programie szkolnym dla klas pierwszych. Okazuje się, że obejmuje on mniejszy zakres niż dotychczasowy program dla klas 0. Proszę o informację, co w takiej sytuacji mogę zrobić, aby zapobiec całorocznemu powtarzaniu materiału przez moje dziecko. Po lekturze stron internetowych MEN wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem byłby wybór najbardziej zaawansowanego zestawu podręczników (pod warunkiem, że do klasy nie będą uczęszczały 6-latki). Jeżeli jest to jedyne rozwiązanie, bardzo proszę o wskazanie takiego zestawu podręczników".
Odpowiedź z ministerstwa:
Od 1 września 2009 r. we wszystkich formach wychowania przedszkolnego (przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego), klasach I szkół podstawowych i klasach I gimnazjum nauczanie będzie się odbywać na podstawie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego.
Zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej, kształtowanie umiejętności czytania w połączeniu z nauką pisania odbywa się na etapie edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej). Natomiast zadaniem nauczycieli przedszkoli i tzw. klas zerowych jest ukształtowanie u dzieci gotowości do opano¬wania tych umiejętności w szkole.
Należy jednak zwrócić uwagę, że podstawa programowa nie jest programem nauczania, według którego nauczyciele planują i realizują proces wychowania i nauczania. Zalecenia zawarte w tym dokumencie są bowiem tylko fundamentem, na którym oparte są programy nauczania. Muszą one zawierać konkretyzację treści nauczania oraz zaleceń zawartych w podstawie, mogą również rozszerzać zakres tych treści. W sprzyjających warunkach edukacyjnych można i trzeba tak zrealizować proces nauczania - uczenia się, że uczniowie będą wiedzieli i umieli o wiele więcej niż tego wymaga podstawa programowa.
Nauczyciel powinien zatem dobrać taki program nauczania i takie podręczniki, które będą dostosowane do możliwości psychofizycznych i potrzeb danej grupy uczniów, przy czym wybór programu nauczania i wybór podręcznika należy wyłącznie do nauczyciela (dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej ustala szkolny zestaw programów nauczania i podręczników).

To by było na tyle w kwestii ubogich treści nauczania.
Do współpracy proszę poszukać jednak kogoś innego, zdecydowanie młodszego i bardziej otwartego na oczekiwania rzeszy ignorantów.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2013-05-23, 23:47

Co ja się tego właśnie naszukałam... Dzięki wielkie. :)
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: Basiek70 » 2013-05-26, 22:10

linczerka pisze:Zgadza się, wybieramy pakiet, który ma pełne wydanie do klasy trzeciej włącznie. Za "młodsze" pakiety dziękujemy. I to dotyczy wszystkich wydawnictw, które nie mają jeszcze podręczników do klasy trzeciej.


My też. Cztery i trzy lata temu byłyśmy zmuszone wybierać pakiet na podstawie kilku książek, kupować "kota w worku" - nowa podstawa, nowe podręczniki dopiero "się pisały"; nigdy więcej takiej partyzantki.
A Oto ja przejrzałam. Nie podoba mi się, po prostu. I nie odpowiada mi, mojemu stylowi pracy, temperamentowi. Nauczyciel musi "czuć" pomoce, na których pracuje. Wszystkie spełniają wymogi formalne - traktuję propozycje pakietów właśnie jako pomoce, które muszą być dopasowane do oczekiwań i stylu pracy nauczyciela. Są dla mnie pomocami dydaktycznymi - tylko i aż.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

aglod
Posty: 36
Rejestracja: 2010-09-22, 09:30
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: aglod » 2013-05-29, 19:31

Czyli z tego co"awaleczna" piszesz wynika, że podręczniki sprzed zmiany podstawy mogły by spokojnie funkcjonować równolegle i nie trzeba by było tak się gimnastykować przy klasach 7 latków, które są w większości.

astrid
Posty: 2
Rejestracja: 2013-06-03, 18:35
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: warmińsko-mazurskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: astrid » 2013-06-03, 18:46

hej, potrzebuję opinii na temat podręcznika Lokomotywa wyd. GWO, muszę coś wybrać i zastanawiam się nad Elementarzem XXI wieku a Lokomotywą - jego prezentacja jest obiecująca, przynajmniej dla mnie, czy ktoś miał już to w ręku? jak oceniacie ten zestaw?[quote][/quote]

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2013-06-03, 20:46

Sugeruję tylko przejrzenie obu pakietów w całości - do trzeciej klasy włącznie. Niejedna tu się sparzyła sugerując się tylko klasą pierwszą.
Lokomotywę znam tylko z prezentacji. Nie przysłali pakietów pomimo naszych próśb.
A w Elementarzu dobrze przyjrzyj się klasie trzeciej - czy Ci odpowiada.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

maia3
Posty: 163
Rejestracja: 2012-03-04, 12:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: maia3 » 2013-06-03, 21:28

A czy jest klasa III Elementarza? Chyba nie.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2013-06-03, 22:02

Troszkę ironicznie napisałam, bo właśnie jest to nie do sprawdzenia. Chodziło mi o to, by się zastanowiła i nie wybierała kota w worku.
Chociaż ten wybór może okazać się strzałem w dziesiątkę. To już loteria.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

maia3
Posty: 163
Rejestracja: 2012-03-04, 12:34
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: maia3 » 2013-06-03, 22:09

:) Można wybrać, a właściwie trzeba patrząc na inne pakiety tego samego wydawnictwa, np. wybierając Elementarz trzeba przeanalizować III klasę "Nowe już w szkole" i tak samo z WSiPem. "Lokomotywy" niestety nie da się sprawdzić.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2013-06-03, 22:19

Z tym porównaniem na poziomie wydawnictw nie bardzo mogę się zgodzić. Na Nowej Erze pracuję, znam do III klasy, "Razem w szkole" przerabiałam i zachowaj mnie ... Inni sobie chwalą. Zdania są podzielone. Wiek dzieci też ma znaczenie przy wyborze.

skrzatka, poszperaj w tym temacie w innych wątkach, są wypowiedzi innych
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

dddddd
Posty: 61
Rejestracja: 2009-09-16, 17:02
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Zajęcia zintegrowane
Lokalizacja: śląskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: dddddd » 2013-06-03, 22:58

Właśnie przejrzałam całość podręczników ,,Oto ja" na I sem. do dla klasy 2. Wrażenie mam pozytywne, może mało jest działań matematycznych, ale można ćwiczyć obliczenia w zeszytach. Odpowiada mi układ Elementarza i treści w nim zawarte oraz nie mam nic przeciwko znanym od lat tekstom literackim. Pomimo wcześniejszych obaw jestem na TAK.

Awatar użytkownika
linczerka
Posty: 4541
Rejestracja: 2011-11-04, 19:49
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: Polska

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: linczerka » 2013-06-04, 14:47

Winnam sprostowanie. Na pw dostałam wiadomość od pani zajmującej się promocją. To, że nie dostaliśmy pakietu "Lokomotywy" było niefortunnym przypadkiem. Zainteresowanym wysyłają pakiety. Trzeba zgłosić.
Skrzatka, jak jesteś zainteresowana, daj znać, na pw prześlę Ci namiary.
Trzeba umieć iść słoneczną stroną życia

chimera
Posty: 47
Rejestracja: 2013-03-26, 21:16
Kto: nauczyciel
Lokalizacja: śląskie

Re: Jakie podreczniki i ktore lepsze?

Postautor: chimera » 2013-06-04, 18:04

A my ostatecznie zdecydowałyśmy się na MAC i "Odkrywam siebie". W porównaniu z "Razem w szkole" WSiP-u, na którym pracowałam ostatnie trzy lata, MAC prezentuje się... mniej chaotycznie. Mam nadzieję, że będzie dobrze.

Nie wiemy jednak jeszcze na 100%, jakie pomoce dostaniemy. Szykuje nam się spotkanie z przedstawicielem, na którym mamy już coś dostać. Może macie doświadczenie z tym wydawnictwem i wiecie, o co można powalczyć?


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”