Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

czyli miejsce, w którym dyskutujemy o pracy w klasach I-III

Moderatorzy: Basiek70, służby porządkowe

Zajac11
Posty: 1
Rejestracja: 2007-11-11, 12:07

Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: Zajac11 » 2007-11-11, 12:16

Witam. Piszę w imieniu mojej żony, która ma mały kłopot. Niedawno jeden z "cudownych" rodziców zarzucił jej, że źle uczy jego dziecko. Żona ma niezłe sukcesy (kilku "olimpijczyków") i w zasadzie czuję się mocna, ale poszukuje podręcznika/pomocy dydaktycznej w zakresie metodyki nauczania matematyki w klasach I-III. Bo już sama nie wie czy to co robi jest OK czy nie. Pracuje już (a może dopiero) 8 lat w zawodzie i do tej pory myślała, że jest w porządku.

Czy mógłbym (w imieniu żony) prosić o jakąś pomoc?

P.S.
I nie chodzi o rozkład materiału z matematyki, ale bardziej o przedstawienie kilku sposobów nauczenia jednej rzeczy.

Stropiony Mąż.

Awatar użytkownika
renati23
Administrator
Posty: 3073
Rejestracja: 2007-06-08, 18:48
Przedmiot: Inne

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: renati23 » 2007-11-11, 12:45

Zajac11 pisze:Niedawno jeden z "cudownych" rodziców zarzucił jej, że źle uczy jego dziecko.

Tylko jeden :twisted: często rodzice dają cudowne rady nauczycielom jak powinni uczyć ich pociechy :twisted: to jest chyba nasza wada narodowa :evil: dawanie cudownych rad :mrgreen:
Poproś żonę aby to ona zaczęła do nas zaglądać i pisać. :lol: znajdzie tu wiele pomysłów oraz wsparcie i możliwość wygadania (a właściwie wypisania) :mrgreen:

Awatar użytkownika
malgala
Posty: 8170
Rejestracja: 2007-07-30, 18:50
Kto: nauczyciel
Przedmiot: Matematyka
Lokalizacja: łódzkie

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: malgala » 2007-11-11, 13:31

A ja zapewniam, że chętnych do dyskusji nie zabraknie.

Awatar użytkownika
Basiek70
Posty: 2234
Rejestracja: 2007-08-24, 19:43
Przedmiot: Inne

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: Basiek70 » 2007-11-11, 16:46

Powiedz żonie, że gdybyśmy chcieli słuchać rad metodycznych rodziców, nie moglibyśmy pracować wcale, bo są sprzeczne. Uczy 8 lat, czuje się mocna, ma osiągnięcia - musi miec wiarę w siebie i przekonanie, że robi tak jak trzeba. Książek dydaktycznych i metodycznych jest sporo, ale nie ma w żadnej że coś jest jedynie słuszne, a reszta zła. Rola nauczyciela jest dopasowywanie metod i środków dydaktycznych do możliwości dzieci.
"Nigdy nie rezygnuj z tego, co naprawdę chcesz robić.
Człowiek z wielkimi ambicjami i marzeniami jest silniejszy od tego,
który jest tylko realistą."

Marzena82
Posty: 184
Rejestracja: 2007-08-09, 21:51

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: Marzena82 » 2007-11-13, 16:20

Hej Zajac11, Jedynie, co nasuwa mi się na myśl,to książka pani
Gruszczyk Kolczyńskiej "Dziecięca matematyka".(Metodyka i scenariusze zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych). Myślę,że żona powinna tam znaleźć przydatne rzeczy:) Pozdrawiam:)
PoZdRaWiAm CiEpŁo - Marzena ;)

ode
Posty: 5
Rejestracja: 2007-11-20, 21:02

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: ode » 2007-11-20, 21:04

Od września prowadzę zajęcia wyrównawcze dla ośmioletniego chłopca z wodogłowiem,
który ma problemy w zakresie niemal każdej z edukacji. Praca nad poprawieniem wymowy,
czy umiejętności czytania przynosi efekty, natomiast zupełnie nie wiem, co począć z matematyką.
Wydaje się, jakby Dominik był odporny na wszelkie działania w tym zakresie. Jest bardzo przywiązany do konkretów.
Nawet działania w zakresie 10 wykonuje na palcach mimo wielu godzin ćwiczeń. Pracowałam już z liczbami w kolorach, ale to nie przynosiło efektów. Sądziłam, że same kolory pomogą opanować chociażby pasowanie do siebie liczb dających pełną dziesiątkę.
Niestety Dominik nie jest w stanie tego zapamiętać. Uważam, że nie ma sensu wychodzić z nim poza 10, skoro te obliczenia nie są wykonywane w pamięci. Co robić

koma
Posty: 2552
Rejestracja: 2007-11-17, 00:26

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: koma » 2007-11-21, 17:49

Przeczytaj dokładnie orzeczenie ucznia - powinno to Ci wiele wyjaśnić. Jeżeli uczeń jest sensownie zdiagnozowany, to masz tam napisane, jakich umiejętności uczeń nie jest w stanie opanować.

Marzena82
Posty: 184
Rejestracja: 2007-08-09, 21:51

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: Marzena82 » 2007-11-21, 18:05

Hej ode/ Koma na rację - zapoznaj się z orzeczeniem z PPP. Jeżeli będzie ono dobrze napisane to oprócz wypisanych deficytów tego ucznia powinnaś znaleźć tam również jego mocne strony i to przede wszystkich wykorzystywać w pracy z nim,aby budować w nim motywacje i wiarę w swoje możliwości. Powodzenia:)
PoZdRaWiAm CiEpŁo - Marzena ;)

ode
Posty: 5
Rejestracja: 2007-11-20, 21:02

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: ode » 2007-11-22, 19:01

Dziękuję za rady. Sprawdziłam orzeczenie poradni. Niestety nie wnosi ono niczego nowego, czego sama nie moglabym zaobserwować. Orzeczenie mowi o bardzo słabym wyniku w testach matematycznych i umiejetności przeliczania konkretów w zakresie 10. Brakuje wytycznych do pracy wyrównawczej, sugeruje sie pozostawienie Dominika w klasie pierwszej. Co do tych problemów z oderwaniem sie od konkretów poradzono mi, abym nie próbowała na siłe tego robic, a wykorzystała i rozbudowała umiejetnosc posługiwania sie nimi korzystajac z metody Sapety opartej na liczeniu na palcach. Może rzeczywiście tak zrobić, ale czy wtedy wchodzi w grę np. tabliczka mnożenia? co prawda można jej uczyc metoda palcowa, ale i tutaj niezbedna staje sie dodawanie, także z przekroczeniem progu.
może ktoś spotkał sie z podobnymi trudnościami w swojej pracy i może mi pomóc?

Awatar użytkownika
dushka
Posty: 3902
Rejestracja: 2006-08-03, 19:39

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: dushka » 2007-11-22, 19:37

Jeśli dziecko nie jest gotowe intelektualnie do wyjścia poza 10, nie zrobisz tego w żaden sposób.

marle-na
Posty: 8
Rejestracja: 2007-12-07, 18:14

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: marle-na » 2007-12-08, 09:03

Czy mógłby ktoś napisać coś o metodzie Sapety, o której pisze Ode, albo podać linki. Wpisałam w wyszukiwarkę, ale wyświetliły się tylko sklepy internetowe, w dodatku w większości książka chwilowo niedostępna. Pewno zamówiłabym ją sobie, ale chciałabym wiedzieć czy mi się przyda.
Mam w klasie dziewczynkę, której poradnia zaleciła obniżyć wymagania, choć wydaje ni się, że gdyby ją dobrze zbadano...? (ale to inna bajka). Liczy tylko na konkretach, a ile tak można, dlatego szukam różnych sposobów, żeby jej pomóc.
Pozdrawiam Marlena

ode
Posty: 5
Rejestracja: 2007-11-20, 21:02

Re: Pomoc w metodyce nauczania matematyki w klasach I-III

Postautor: ode » 2007-12-08, 14:18

Niedawno kupiłam książkę bez problemu w łódzkiej Literze - księgarni pedawgogicznej. Metoda Sapety wykorzystuje konkrety, które dziecko zawsze ma "przy sobie", czyli palce, ale podobna jest do przeliczania konkretów np. na liczydle. Jest dość klarowna i obejmuje działania w zakresie 100 z przekroczeniem progu oraz tabliczkę mnożenia. Metoda jest dla mnie i mojego podopiecznego deską ratunku, dlatego już powoli wcielam ją w życie.
Myślę, że warto spróbować i kupić tę pozycje, zwłaszcza, że nie jest droga - ok. 13 zł.

Pozdrawiam i życzę sukcesów.
ode


Wróć do „Edukacja wczesnoszkolna”